Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 november 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Memmla

Wah, jag lär mig så mycket på det här! Underbart! :D

Peter S

Bygger halvhjärtat just nu men följer med stort intresse. Intressant att se att det blir små glipr mellan slopesen. Ganska bra lösning, men funkar inte om man vill att hörnet ska vara tätt.

Magnus den store

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 07 december 2015 kl. 18:31
Bygger halvhjärtat just nu men följer med stort intresse. Intressant att se att det blir små glipr mellan slopesen. Ganska bra lösning, men funkar inte om man vill att hörnet ska vara tätt.
Nej, precis. Vinkeln är alltså inte exakt 45 grader. Bara nästan. Vet inte varför.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Larry Lars

Citat från: o0ger skrivet 07 december 2015 kl. 18:51
Nej, precis. Vinkeln är alltså inte exakt 45 grader. Bara nästan. Vet inte varför.

Matematik gissar jag. Såväl höjden på biten som den lilla kanten har fasta mått som går igen i systemet i övrigt.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Superkalle

Citat från: o0ger skrivet 07 december 2015 kl. 18:51
Citat från: Peter S skrivet 07 december 2015 kl. 18:31
Bygger halvhjärtat just nu men följer med stort intresse. Intressant att se att det blir små glipr mellan slopesen. Ganska bra lösning, men funkar inte om man vill att hörnet ska vara tätt.
Nej, precis. Vinkeln är alltså inte exakt 45 grader. Bara nästan. Vet inte varför.
Följer tråden med intresse. Senaste metoden med inverterade slopes var ny för mig.  :)

Vinkeln är 46 grader om jag inte minns fel. Varför då inte 45? Kan det bli en bonus-utmaning?

Myko

Citat från: Larry Lars skrivet 07 december 2015 kl. 20:07
Matematik gissar jag. Såväl höjden på biten som den lilla kanten har fasta mått som går igen i systemet i övrigt.

Nja, om kanten är 1 LDU, så blir själva slope-delen 5x5 LDU, dvs 45 grader. Kanten måste alltså vara strax under 1 LDU, så det känns inte som perfekt "in system".

Larry Lars

Citat från: Myko skrivet 07 december 2015 kl. 20:55
Nja, om kanten är 1 LDU, så blir själva slope-delen 5x5 LDU, dvs 45 grader. Kanten måste alltså vara strax under 1 LDU, så det känns inte som perfekt "in system".

Citat från: Superkalle skrivet 07 december 2015 kl. 20:10
Vinkeln är 46 grader om jag inte minns fel. Varför då inte 45? Kan det bli en bonus-utmaning?

Som delar i systemet behöver en slope kunna sitta intill en inverted utan att "krocka". En liten glipa garanterar samexistens utan skavsår. :)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Myko


Emma

Jag har inte vågat bläddra efter sida 6 i tråden. Har jobbat hela helgen, och förrns nu kan jag klura på utmaningen. Får se om jag kommer på något innan jag letar upp lösningen...

Larry Lars

Citat från: Myko skrivet 07 december 2015 kl. 23:10
Hur menar du "intill"?


Nej, jag är väl möjligen ute och cyklar en smula.  ;) Det är ju först med en plate förflyttning i höjdled de båda kan kombineras.
Vi får väl vänta och höra vad Superkalle kan upplysa oss om.
:)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Superkalle

Citat från: Larry Lars skrivet 07 december 2015 kl. 23:45
Vi får väl vänta och höra vad Superkalle kan upplysa oss om.
:)
Jag tänkte jag väntar på OK först från trådstartaren på detta lilla sidospår. Och på om någon vill försöka sig på en lösning förstås :)

o0ger

Du får gärna upplysa om det Superkalle, om du inte vill köra en egen utmaning nån gång.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Larry Lars

#148
Jag tror jag kom på svaret och det slog mej att en annan bit 3747b ju innehåller en hint om man vrider lite i 3D-vyn.
:)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Myko

Ah just det. "Stud clearance" :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.