Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC/MOD] Doctor Who BrickHeadz

Startat av andreaseldh, 03 februari 2022 kl. 22:25

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Jag har länge funderat på att bygga BrickHeadz av samtliga Doctor Who och när jag såg Frankenstein blev det självklart att de första två skulle byggas i gråskala! Här är mitt första utkast av William Hartnell. Jag är inte helt nöjd med frisyren, förslag hur man bygger en backslick mottages tacksamt! Och vad tycker ni förresten om mina 49668-skor?

Projektet i stort kommer även att innehålla en hel del googlande. Det finns givetvis många som gjort detta tidigare och jag har redan hittat bygginstruktioner till salu för Tom Baker.

Ändring 24 januari 2023: Tagit bort stud.io-filen.

andreaseldh

Patrick Troughton har jackett och pottfrisyr lånad av vår 10 års jubileums-Mas (tack, Alida!) och går ingenstans utan sin älskade blockflöjt.

andreaseldh

Hartnells backslick kanske inte behöver vara svårare än så här? Tyckte förresten att 43722/43723 var snygga som kavajslag, men innebär det att kroppen blir för hög för "standard" (som jag ändå brutit mot genom att bygga skor)?

andreaseldh

#3
Första gången man fick se Doctor Who i färg var på bio 25 Juni 1965, och då spelades han av Peter Cushing som kopierade Hartnells utseende men la till en mustasch. Filmen och dess efterföljare räknas inte längre som kanon pga åtminstone följande skillnader:
  • Dr. Who är en människa som har uppfunnit ett tid- och rymdskepp som kallas Tardis.

Men från TV-serien vet vi ju redan att:
  • The Doctor kommer från planeten Gallifrey och han har stulit ett tid- och rymdskepp som kallas The Tardis.

andreaseldh

Dags för ytterligare en onumrerad doktor! Vid återstarten 2005 väcktes frågan om vad som hände under kriget som han så gärna ville glömma. 23 November 2013, på dagen 50 år efter det första avsnittet, fick vi äntligen svaret. Krigsdoktorn spelades av John Hurt och passar in i ordningen mellan nummer 8 och 9.

andreaseldh

#5
Citat från: andreaseldh skrivet 04 februari 2022 kl. 00:33
Tyckte förresten att 43722/43723 var snygga som kavajslag, men innebär det att kroppen blir för hög för "standard" (som jag ändå brutit mot genom att bygga skor)?

Ja dom kavajslagen bryter mot "standard", så jag bygger om. Men skorna låter jag vara kvar. Dom var förresten inte mina i original heller, CopMike använde dom till Donald Trump. Jag har även passat på att lära mig skillnaden mellan jackett och frack (som jag hittills och av misstag har klätt Patrick Troughton i). Vet inte om glipan i bakre hörnet går att undvika? En elegantare fluga har han fått i alla fall.

Tillägg 9 mars: Referensbild!

andreaseldh

#6
Som jag har sagt tidigare, så ingår i projektet att se vad andra har gjort. Denna version av Jodie Whittaker, gjord av Earendil2016, visar en genialisk användning av 6179 som överrock. Det ska jag senare kopiera till David Tennant! Ska även se om det går att byta hårfärg till Bright Light Yellow, eftersom jag vill att Colin Baker ska vara ensam med Yellow.

Tillägg 9 mars: Referensbild!

andreaseldh

#7
Matt Smith är mest känd för luggen, flugan och fezen. Luggen hittade på någon annans MOC, men jag antecknade tyvärr inte byggarens namn. Det var först nu när jag försökte ta reda på det, som jag upptäckte att luggen även finns på Han Solo . Och att jag verkligen har krånglat till det i onödan. Men i gengäld blev luggen mycket större! Hans beige tweedkavaj har bruna läderförstärkningar på armbågarna. Vet inte om hans violetta har det, men eftersom varken 32952 eller 87087 finns i Dark Tan fick det bli så här. Vet nån förresten om det går att få tofsen att lägga sig snyggare?
MattSmith.png
MattSmith_back.png
Tillägg 9 mars: Referensbild!

cs1o7ydumflroxggiojs.jpg

andreaseldh

#8
Nu har även William Hartnell fått de korrekta kavajslagen. Passade även på att förenkla frisyren. Många andra använder 32028, jag prövade med jumper plates. Men är det verkligen nödvändigt?

Tillägg 9 mars: Referensbild!

andreaseldh

#9
John Hurts halsduk var otydlig. Nu är den bättre!

Tillägg 9 mars: Referensbild!

andreaseldh

#10
Peter Cushing!

Tillägg 9 mars: Referensbild!

andreaseldh

#11
David Tennant har stripigt hår och polisånger. Han föredrar gymnastikskor.

Tillägg 9 mars: Referensbild! Glömde förresten säga att han gjorde en grej av att alltid ta av sig rocken och slänga den över ett räcke. Trots att det fanns en klädhängare på andra sidan ingången.

andreaseldh

#12
Colin Baker har gått ål inn när det gäller färger, dussinet jämnt!

Tillägg 9 mars: Referensbild!

andreaseldh

#13
Nu har jag kommit halvvägs och tar en paus, 7 doktorer byggda av totalt 15. På bilden (som är mitt bidrag till Månadens bygge, februari) ser vi ...

  • Nr 1: William Hartnell
  • Film: Peter Cushing
  • Nr 2: Patrick Troughton
  • Nr 6: Colin Baker
  • Krig: John Hurt
  • Nr 10: David Tennant
  • Nr 11: Matt Smith

andreaseldh

#14
Citat från: andreaseldh skrivet 13 februari 2022 kl. 16:04
Nu har jag kommit halvvägs och tar en paus ...

Den pausen varade inte länge. Christopher Eccleston var ganska lätt att bygga, svarta byxor och jacka och en violett t-shirt. Och frisyren fick han av Jussi Björling!

Tillägg 9 mars: Referensbild!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.