Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC/MOD] Doctor Who BrickHeadz

Startat av andreaseldh, 03 februari 2022 kl. 22:25

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

#15
Jag vågar inte lova vare sig paus eller fortsatt bygge längre. Men tills vidare representerar denna bild mitt bidrag till Månadens bygge, februari! Hartnell, Cushing och Baker har slarviga rosetter knutna kring halsen, nog ser väl fjädrar betydligt bättre ut än 4085d? Hurt har fått rock och polotröja och Smith brun kavaj. Slutligen har jag moddat Whittakers frisyr, alla bitar i Earendil2016s bygge fanns inte i Bright Light Yellow.

De 9 doktorerna är ...

  • Nr 1: William Hartnell
  • Film: Peter Cushing
  • Nr 2: Patrick Troughton
  • Nr 6: Colin Baker
  • Krig: John Hurt
  • Nr 9: Christopher Eccleston
  • Nr 10: David Tennant
  • Nr 11: Matt Smith
  • Nr 13: Jodie Whittaker

9_Doctor_Who_4096x1365 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

#16
År 1965 mötte Doctor Who flera av dessa små robotar, som hans reskamrat Vicki kallade Chumblies. Ja jag har kollat stavningen, engelska är så knasigt att det är en Chumbley, flera Chumblies. Och som så ofta annars, är bilden en rendering men samtliga bitar finns i dessa färger.

Tillägg 8 mars: Referensbild! Och som ni ser är den alldeles för stor för att passa till Brickheadz.


Chumbley by Andreas Eldh, on Flickr

Om nån vill bita kalender, kan jag meddela att detta är mitt 6300:de inlägg på Swebrick.

andreaseldh

#17
Första doktorn i mars är nummer 7, Sylvester McCoy. Hans slipover ska egentligen inte vara rutig utan täckt med 3070bpb192, men den biten finns ännu inte i Stud-io. Hans främsta kännetecken i övrigt är paraplyet och hatten.

Tillägg 9 mars: Referensbild

andreaseldh

Vad är väl Doctor Who utan sina Cybermen? Jag tycker dom såg bäst ut på 1980-talet, så här är min första tolkning i grått och tre nyanser silver. Men när jag sneglar på min skrivmaskin, ser jag att många delar i Flat Silver kan bytas till Metallic Silver. Kanske blir det till slut bara två nyanser, för jag vill definitivt ha Chrome Silver på bröstet.

andreaseldh

Vid närmare eftertanke tror jag nog det blir bättre att begränsa silvret istället...


Cybermen by Andreas Eldh, on Flickr

Anders67

Cuperkul byggen! 👏👏👏

Godtfred

Visst är det coola byggen. Men vore ännu bättre om du la in referensbilder, har väl totalt sett ett avsnitt av doctor who, så helt utan referenser... Vet väl ungefär hur en Dalek ser ut, sedan är det slut.

andreaseldh

#22
Citat från: Godtfred skrivet 05 mars 2022 kl. 14:10
Visst är det coola byggen. Men vore ännu bättre om du la in referensbilder, har väl totalt sett ett avsnitt av doctor who, så helt utan referenser... Vet väl ungefär hur en Dalek ser ut, sedan är det slut.

Det gör jag så gärna! Precis som med annan science fiction beror utseendet till stor del på dåtidens resurser, både i form av kunnande och budget. Jag gillar de stora ovalerna på sidan av huvudet och det sorgliga ansiktet som speglar vad som händer med individen som tillfångatas. Se särskilt den nedre bilden.

Sedan följer det moderna 2000-talsutseendet, som mer porträtterar dom som en brutal oövervinnerlig armé.

På 1970-talet såg dom bara konstiga ut.

Till höger ser vi deras första framträdande på 1960-talet. Då var det tygmask framför ansiktet som gällde. Vi ser att "handtagen" har varit med alla år, men jag är osäker på om strålkastaren har varit lika konsekvent. Jag valde i alla fall att ta med den i form av en 98138 i Glow In Dark White.

andreaseldh

Nästa fiende är Sontaran, kortväxta krigare med potatisliknande huvud utan hals. Deras enda svaga punkt är ventilen i nacken på rustningen.


Sontaran_frontback by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Nästa fiende är The Master, som han först spelades av Roger Delgado. En helsvart kostym med svart krage och svarta handskar må göra sig bra i TV, men som Brickhead blir det bara för tråkigt. Som tur är hade han ibland vit skjorta och slips.


TheMaster by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Nästa doktor är nummer 5, Peter Davison. Hans beige kavaj fick bli vit för att han inte ska se naken ut, och de vita byxorna med rosa ränder fick bli helrosa istället. Men jag är riktigt stolt över att ha lyckats lura datorn att bygga tröjmönstret. Sprängskiss kommer strax. Stjälken i kavajslaget är en selleri, som varnar för giftiga gaser genom att ändra färg.


PeterDavison_frontback by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

#26
Här ser vi sprängskissen av tröjan. Bitarna ligger löst men kavajslagen och trappingen av de rosa 1x2 plate gör att de inte går någonstans. Men att få dit dom elektroniskt var inte det lättaste; många stödbyggen med diverse bracket och SNOT-bitar, som man sedan fick radera för att få dit nästa steg.


sprängskiss by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

#27
Idag har jag gått igenom mina Doctor Who-trådar bakifrån och lagt till referensbilder.

andreaseldh

#28
På planeten Mars bor iskrigarna Ice Warriors. När de först dök upp på 1960-talet skruvades (ja, bokstavligt) skådespelaren in i dräkten av glasfiberarmerad plast. Hur man gör på 2000-talet vet jag tyvärr inte.


IceWarrior by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

#29
Nu är William Hartnell färdig i plast. Jag lyckades aldrig få korrekt vinkel på käppen i Stud-io. Fler bilder finns på flickr.


P3171304 by Andreas Eldh, on Flickr


P3171296 by Andreas Eldh, on Flickr


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.