Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Fungerar mina QR-kod koncept?

Startat av Teabox, 07 maj 2023 kl. 12:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

Nu under året har jag nördat in mig på QR-koder rejält. Läst ISO dokumentationen och studerat kod för att skapa & läsa koderna m.m. :P

Målet med det hela är att lära mig hur kreativ jag kan bli med att skapa en QR-kod i LEGO.

Jag har lärt mig mycket men det återstår en hel del praktiska tester innan jag sannolikt kan skapa något häftigt i LEGO (vilket jag inte än vet om jag kommer kunna :) )

Men innan jag går vidare med min experiment, skulle jag vilja se hur väl ett par koncept fungera för era mobiler. Jag har testat följande koder med en Samsung telefon, iPhone och iPad (samt Zxing.net kodbiblioteket) och fått dem att fungera. Skulle vara intressant om några av koderna nedanför inte fungera för er och i så fall med vilken telefon.

Först en vanlig QR-kod. Fungera inte denna så är din mobil sannolikt inte inställ till eller kapabel att scanna koder.

test.png

Om ni har svårt att får den att fungera pröva hålla mobilen på olika avstånd ifrån skärmen. Ibland behöver man peka mobilen ifrån skärmen på något annat en stund och sen tillbaka igen. Inte ovanligt att jag måste försöka mer än en gång oavsett hur QR-koden ser ut.

Först ut är två koncept där "data-rutorna" blivit krympta.

Dots
Concept_RoundTileOnBigJumper.png


Lines
Concept_StackedPlates.png
(Linjerna är lite svårare än punkterna att detektera, men det går om man är tålmodig)


Sen har vi två koncept som i praktiken är samma som ovan, fast lite roligare presenterat :)

Blommor
FlowerPower.png


Classic space
Console Brick 01 Test 02.png


Och så en kombo av det två koncepten :) Ones and zeros
Concept_OnesAndZeros.png

Sist har vi tre koncept där jag försökt vara ännu mer kreativ

Explosion
explosion(1).png
(Hade velat ha en kloss som explodera här, men fick inte till det :) )

Måne?
notmoon.png

Torn
LotR 2023 01 2.png
(Går till min Instagram)

QR-koder fungera bäst när de är svart-vita, men jag hoppas mina koncept fungera tillräckligt bra för att man inte ska behöva vara bunden till det :)  (Vill ni se värre exempel, så finns det  på nätet, se här och här. Den senare fungera dock inte med min android-telefon.)

Att ta steget till plastbitar och sen kanske även 3D-byggen kommer vara en utmaning. Reflektioner och skuggor kan ställa till det rejält. Nedanför är ett första test. Den fungera för mig, men vid analys ser jag att inte alla "datarutor" läses rätt. Dock så fixar QR-kodens inbyggda fel-korrigeringen det :)

LEGO-test
legotest.jpg

Så nu är jag nyfiken. Fungerade alla för er eller var det någon som strulade? (Och med vilken mobil?) :P

janhansson

#1
Classic Space-datorn var fin! :D
Jag gjorde ett snabbtest med min mobil (Motorola moto g 5g plus), och det är tre som jag inte får att funka: Blommor, Ones and zeros och Explosion.

Tillägg: jag använde den inbyggda QR-kod-läsaren i Kamera-appen.

Godtfred

OnePlus 9 Pro med appen "QR & Streckkodsläsare" 2.2.48: Alla koder fungerade.

Magnus den store

Det var inte många som funkade bra med min Motorola Moto x4. Vanliga koden funkade bäst och Lines gick okej. Resten tog längre tid och krävde högre grad av telefonstabilitet.

Funkar:
  • Dots
  • Lines
  • Flower Power
  • Ones and zeros
  • Torn

Funkar inte alls:
  • Classic space
  • Explosion
  • Måne
  • Lego-bygget
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

CopMike

Coolt! Det är alltid kul med nörderi ;D! Alla funkade för mig med en iPhone 7 och appen QR-reader!

andreas E

Iphone 11, bara ettor och nollor som inte fungerar.
Använder en app som heter scan life.

narwo

iPhone 13 pro max med camera appen, allt fungerar....så kul!

andreaseldh

Jag har inte provkört koderna, men är nyfiken på hur mycket felkorrigering du har?

o0ger

iPhone 11 med iOS 16.4.1. Alla koderna funkar med den vanliga kamera-appen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MrUzagi

Samsung Galaxy A52s:

Inbyggda QR-kodläsaren - Alla fungerade, lite fippel att få till dots första varvet. Inga problem andra varvet.
QR-kodläsaren i kameraappen - Alla fungerade utan problem.

BrickMe

Xiaomi Mi 9T, från en "Mi - app" som är för-installerad. Skannat alla okej - utom Classic Space!

Teabox

Tack för hjälpen. Keep it comming :)

Citat från: janhansson skrivet 07 maj 2023 kl. 12:53Classic Space-datorn var fin! :D

Tack :)

Citat från: andreaseldh skrivet 07 maj 2023 kl. 13:41Jag har inte provkört koderna, men är nyfiken på hur mycket felkorrigering du har?

Jag ska ha använt "Q" på alla. Den nivån ska kunna korrigera upp till 25% procent av datan.
(De andra valbara nivåerna är L, M & H med 7%, 15% respektive 30% korrigering)

Gideon

Vad kul med kreativa QR-koder!
Med full ljusstyrka på jobbdatorns skärm och kameraappen i iPhone 13 så var det inga problem för telefonen att känna igen samtliga koder.

janho

Jag fick till alla till slut med en Samsung S20+ och QR-scanner i Firefox.

Två var svårare till en början: Blommorna som tog mycket tid och gav fel svar först, och Månen som tog mycket tid första gången. Båda funkade faktiskt utan problem när jag provade igen efter några sekunder.

Jesper_Lundgren

nice :) har själv funderat på att göra en skylt i lego, alla fungerade jätte bra med ONE+ 6  med QR scanner.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.