Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

2019 rykten

Startat av Mikael Sol, 11 augusti 2018 kl. 14:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Lordflintstone


Nextuz


Skafte

Citat från: Nextuz skrivet 26 februari 2019 kl. 09:59
Citat från: Magnus den store skrivet 26 februari 2019 kl. 06:09
Kanske inte ett Lego-set men likväl Lego. Kommer 1 mars.

https://shop.lego.com/en-SE/product/LEGO-Minifigure-Ceramic-Mug-853910

Finns på MOS nu. dock var dom väldigt små :O

300 ml står det, det är ju rätt ok storlek ändå. En vanlig kaffemugg bredvid mig här på jobbet är 8 cm hög, den här är 9 och rejält mycket bredare. Men du kanske drar en liter i timmen..?  ;)

Teabox

Och trycket utåt om man håller den i sin vänstra hand. Brukar vara tvärtom på muggar med roligt tryck.

Det uppskattas iaf av mig men kanske inte av majoriteten :) 

Illuwatar

Den borde ha haft ett alternativt ansiktsuttryck på andra sidan...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Peter S

Citat från: Illuwatar skrivet 26 februari 2019 kl. 14:26
Den borde ha haft ett alternativt ansiktsuttryck på andra sidan...
Ett argt...  :o

Nextuz

Citat från: Skafte skrivet 26 februari 2019 kl. 10:13
Citat från: Nextuz skrivet 26 februari 2019 kl. 09:59
Citat från: Magnus den store skrivet 26 februari 2019 kl. 06:09
Kanske inte ett Lego-set men likväl Lego. Kommer 1 mars.

https://shop.lego.com/en-SE/product/LEGO-Minifigure-Ceramic-Mug-853910

Finns på MOS nu. dock var dom väldigt små :O

300 ml står det, det är ju rätt ok storlek ändå. En vanlig kaffemugg bredvid mig här på jobbet är 8 cm hög, den här är 9 och rejält mycket bredare. Men du kanske drar en liter i timmen..?  ;)

Jo, men det ska få plats en mun o mustasch i öppningen :P

Bakgrund


insurrection

Kul att lego-designen är bättre än originalförslaget för en gångs skull!

ingels

Citat från: Nextuz skrivet 28 februari 2019 kl. 15:18
Citat från: Skafte skrivet 26 februari 2019 kl. 10:13
Citat från: Nextuz skrivet 26 februari 2019 kl. 09:59
Citat från: Magnus den store skrivet 26 februari 2019 kl. 06:09
Kanske inte ett Lego-set men likväl Lego. Kommer 1 mars.

https://shop.lego.com/en-SE/product/LEGO-Minifigure-Ceramic-Mug-853910

Finns på MOS nu. dock var dom väldigt små :O

300 ml står det, det är ju rätt ok storlek ändå. En vanlig kaffemugg bredvid mig här på jobbet är 8 cm hög, den här är 9 och rejält mycket bredare. Men du kanske drar en liter i timmen..?  ;)

Jo, men det ska få plats en mun o mustasch i öppningen :P

Verkar vara en mindre bra mugg (fungerar kanske att ha 1x1 transparent bricks i ?) Den är iaf utdömd av den store Jangbricks

Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

Magnus den store

Visst, dåligt paketerad, men recensionen i övrigt är usel. Nu måste jag försvara Lego. Volymen (255 ml) står på på Legos webbplats. Det är ingen liten mugg. Det är en normal mugg. Det finns till och med en enhet som heter Kopp.

1 Amerikansk standardkopp = 237 ml
1 amerikansk legal kopp = 240 ml
1 metrisk kopp = 250 ml

Legos mugg rymmer alltså både en amerikansk och en metrisk kopp. Volymen är per definition en standardmugg! Möjligen kan man önska lite mer marginal till kanten, man jag har svårt att ta klagomål som raljerar om barnmugg på allvar. Vill man ha en extra stor mugg köper man inte en normalstor mugg!


Har Lego däremot tidigare sagt att den är 300 ml har man skäl att klaga.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nextuz

Citat från: insurrection skrivet 15 mars 2019 kl. 21:09
Kul att lego-designen är bättre än originalförslaget för en gångs skull!

Jaaa, den där vill vi ju verkligen ha :D

byStfn

#87
Citat från: Magnus den store skrivet 16 mars 2019 kl. 13:48
Visst, dåligt paketerad, men recensionen i övrigt är usel. Nu måste jag försvara Lego. Volymen (255 ml) står på på Legos webbplats. Det är ingen liten mugg. Det är en normal mugg. Det finns till och med en enhet som heter Kopp.

1 Amerikansk standardkopp = 237 ml
1 amerikansk legal kopp = 240 ml
1 metrisk kopp = 250 ml

Legos mugg rymmer alltså både en amerikansk och en metrisk kopp. Volymen är per definition en standardmugg! Möjligen kan man önska lite mer marginal till kanten, man jag har svårt att ta klagomål som raljerar om barnmugg på allvar. Vill man ha en extra stor mugg köper man inte en normalstor mugg!


Har Lego däremot tidigare sagt att den är 300 ml har man skäl att klaga.

För att ifrågasätta ditt svar lite så är väl inte en mugg och en kopp samma sak? Lego kallar det en "mug" och inte en "cup" även om den innehåller en kopp. De flesta online (inkl. wikipedia) instämmer att en mugg är en större typ av kopp.

För mig så handlar problemet om att jag inte får in mer än 2-3 fingrar i handtaget vilket gör att den känns liten. Det som gör att den känns som en barnmugg (har du sett den IRL?) är ju den avsmalnande toppen vilket är långt ifrån en standardmugg.

Magnus den store

Citat från: byStfn skrivet 21 mars 2019 kl. 08:26
För att ifrågasätta ditt svar lite så är väl inte en mugg och en kopp samma sak? Lego kallar det en "mug" och inte en "cup" även om den innehåller en kopp. De flesta online (inkl. wikipedia) instämmer att en mugg är en större typ av kopp.

För mig så handlar problemet om att jag inte får in mer än 2-3 fingrar i handtaget vilket gör att den känns liten. Det som gör att den känns som en barnmugg (har du sett den IRL?) är ju den avsmalnande toppen vilket är långt ifrån en standardmugg.

Nja, en mugg är väl ändå en typ av kopp? Kopp från början är inte mer än ett kärl. En behållare av olika material för vätskor, gryn o.dyl. En kopp behöver inte nödvändigtvis vara designad för att hålla värme eller ens ha ett öra att hålla i. Ett matmått är exempelvis också en sorts kopp, och kallas för det på engelska (measuring cup). En äggkopp en annan typ. Sen kan jag tänka mig att vi har frångått det i Sverige, med termer som kaffekopp och tekopp, men det kan hända att jag är ute och cyklar.

När jag gör min bedömning utgår jag helt från portionsmåttet kopp. Det är inte en barndos utan en ranson för vem som helst.

Att den smalnar av i toppen ger känslan av att den är liten, och likaså örat, men det är bara en känsla. Den rymmer fortfarande en portion.

Om jag får utveckla tror jag problemet är att vi snarare tappat perspektivet. Allting ska vara super size, plusmeny, dubbelt osv. Senast jag var i USA beställde var och varannan människa, hos Starbucks, Grande eller Venti.
Nästan 500 respektive 600 ml. Det är helt åt skogen. Om en halvliter är vardagsmat, så är det klart att en portion känns litet.

(Ur ett annat perspektiv så har de däremot rätt. Legos målgrupp är barn och, på så vis är det en barnmugg.)
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

mossarp

Man kan väl hålla med om att Lego borde kallat den cup men det står ju klart och tydligt 255 ml och 9 cm hög sen är väl tanken från början att den är till för barn.
Jag tycker personligen det är bättre att man vrider tillbaka ett eller flera steg från super-size kulturen. Jag vill inte ha en chokladboll i handbollstorlek när jag går på fik...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.