Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Troxnic

Nice jag har inget lego, så sorterar inte alls!  :-\
Skojja jag har massor med lego!
Va ful du är. Sa den Blinde till den Döva. *I reject your reality and substitute my own.* haha pranked.

marpe

#256
Citat från: Myko skrivet 17 augusti 2012 kl. 13:04
Men det går verkligen inte att hitta såna här utdragsbara plastlådor i Sverige.
Sökmotorer brukar missa:
Kontorsvaruhus. De har himla bra kontaktnät och bra inställning till service. Var inte för privatpersonsmässig och kom dit när de har lite att göra.

Byggvaruhus. De har oftast dåliga sökfunktioner, så det kräver ringande eller rännande. K-rauta, Beijer bygg, Hornbach, XL-bygg, Bauhaus.

Magnus den store

Citat från: Myko skrivet 17 augusti 2012 kl. 13:04
Helt perfekt enligt mig. Men det går verkligen inte att hitta såna här utdragsbara plastlådor i Sverige. (Om ni läst mina tidigare inlägg i tråden så är detta något jag tjatat en del om.)

Staples har en liknande produkt och den kedjan finns i Sverige. Svenska Staples borde kunna ta hem den.

http://www.staples.com/Staples-10-Drawer-Mobile-Tower/product_484971
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

lindyhep


TheFritz

Citat från: lindyhep skrivet 18 augusti 2012 kl. 00:02
Det här är det mest lika jag hittar: http://www.discount-wholesale.co.uk/buy/3-drawer-storage-unit_6304.htm och http://guangmingfaco.en.made-in-china.com/product/qeMnuywKwvVD/China-Plastic-Drawer.html
Skulle kunna vara samma. Fast jag hittar dem inte än så länge i nån 'vanlig' shop.
Den sista där liknar väldigt mycket en låda som jag har hemma. Den införskaffade jag på Lidl eller Netto? Den är hursomhelst kass då de olika "våningarna" lossar isär från varandra hela tiden.

Joge

Har egentligen inte så mycket löst lego eftersom det mesta är uppbyggt...men det jag har är sorterat i typ kakburkar, eller snusburkar egentligen, som blivit över vid snustillverkning.

Magnus den store

Så här sorterar jag delar av mitt Lego. Allra högst upp finns några cmf, inkompletta miniquins och delar som ska målas. På raden under har jag mf-delar i 6 sorteringslådor (Raaco) och t.h om dessa står ofärdiga/nedmonterade byggen. I de 12 mörkblå lådorna förvarar jag mf efter genre och klan. Under dessa har jag utdragbara plastlådor med bitar som slopes, wedges, fönster och dörrar. Längst ner har jag tillfälligt ställt lite sorteringsskåp. Någon gång ska de upp på väggen. Antar att jag även behöver märka lådorna.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

marpe

Fortsättning på diskussion om märkning av Raacolådor.

Jag tog fasta på förslaget att fästa exempelbitar på lådorna med häftmassa. Det fungerar bra, men har bara använt det en vecka än. Gillar resultatet. Det går snabbare nu att hitta rätt låda.  :)

MartinAberg

När det gäller Set, sorterar ni upp de i alla olika lådor eller lägger ni seten för sig och övriga delar för sig?

haberg

Citat från: MartinAberg skrivet 29 augusti 2012 kl. 17:38
När det gäller Set, sorterar ni upp de i alla olika lådor eller lägger ni seten för sig och övriga delar för sig?

Jag sorterar UCS:er och modulhusen var för sig där varje separat set får en egen låda, alla övriga set blandas ihop och hamnar bland annat löst inköpt lego.

/haberg

Skafte

Det går säkert att läsa tidigare i tråden hur folk gör.  ;)

För min personliga del skiljer jag på set som köps för bitar och de som köps för seten i sig. Star Wars, Indiana Jones, Fantasy Era och Sagan om ringen är sorterat i påsar setvis eller står uppbyggt, allt annat hamnar i lådor och påsar efter bitsort.

MartinAberg

Citat från: Skafte skrivet 29 augusti 2012 kl. 20:05
Det går säkert att läsa tidigare i tråden hur folk gör.  ;)

För min personliga del skiljer jag på set som köps för bitar och de som köps för seten i sig. Star Wars, Indiana Jones, Fantasy Era och Sagan om ringen är sorterat i påsar setvis eller står uppbyggt, allt annat hamnar i lådor och påsar efter bitsort.
Går snabbare att fråga ;)
Man får dessutom fler "up-to-date"-svar då :)

AndersI

Men du bör definitivt gå till baka till post http://www.swebrick.se/index.php?topic=41.msg1586#msg1586, följa länken i den posten och läsa vidare!

Anders67

Först måste jag tacka er för alla inlägg i denna tråd, har läst alla från början och ni ger massor av bra tips och insikter till hur man kan sortera sitt lego! Länken till http://news.lugnet.com/storage/?n=707 Storage 707 är riktigt träffande, tror jag är på punkt 18!

Nu måste jag tillbaka till sorterandet, plastbackar och ziplockpåsar och sortimentslådor från biltema gäller hos mig. Har fått OK av frun att expandera legoförvaringen, men vår dotters 2 år gamla hamster okuperar just nu den vägg/skåp, så jag hoppas på inte för avlägsen bortgång av "Smulan".

Gideon

Citat från: Anders67 skrivet 27 december 2012 kl. 15:41
Länken till http://news.lugnet.com/storage/?n=707 Storage 707 är riktigt träffande, tror jag är på punkt 18!
Jag är definitivt på punkt 18 just nu jag också, vet i alla fall att jag passerat punkt 17 med besked nyligen (genom att flytta till hus och avdela ett halvt rum på bottenvåningen till lego ;) )
Nu har jag en 150 cm bred garderob med skjutdörrar full med lego + förvaring av ouppbyggda set i en försvarlig del av den intilliggande klädkammaren.
Håller på med ett rejält omsorteringsprojekt för att bland annat få in förra bulken och en del annat som inte rymdes i mitt gamla system. Nu blir det sortering efter färg, och färg och bit för de mer numerära bitarna såsom old light grey, light bluish grey, dark bluish grey, black och olika färger av takbitar. De flesta andra färger sorteras mest efter 2x?-bricks, 1x?-bricks, plates och eventuella andra bitar.
Sorteringen görs i ett tiotal Raaco sortimentskåp från Jula (några 18 fack och några 34 fack)+ plastlådorna på 0.8, 1,5 och 3 liter som jag köpte på Göteborgseventet i höstas. Sen finns det såklart precis som i Storage 707 en del udda lådor, lådor som hör till det gamla systemet osv.
Vissa färger (t ex old dark grey) har jag faktiskt gått bakåt med sorterandet, då jag insett att det ofta tar längre tid att hitta rätt burk/låda i sortimentskåpen än att rota lite i en 1,5 l plastlåda :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.