Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Ismannen Ötzi hittas i Alperna på gränsen mellan Österrike och Italien 19 september 1991?

stej123

Citat från: Gideon skrivet 26 juni 2013 kl. 00:49
Ismannen Ötzi hittas i Alperna på gränsen mellan Österrike och Italien 19 september 1991?

Rätt, din tur :)

Gideon


AndersI

Biopremiär för Sagan om Ringen, 19 december 2001

Gideon

Citat från: AndersI skrivet 26 juni 2013 kl. 21:32
Biopremiär för Sagan om Ringen, 19 december 2001
Alldeles rätt!
(Var nog lite för lätt på ett sånt här forum, men min fru fick fundera en stund med lite hjälp i alla fall ;) )

stej123


AndersI

Jag lider av idétorka, så det får bli en lätt - snabba er på tangentborden nu...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

krakfot

laika skjuts upp i sputnik 2 den  3 november 1957

AndersI

#638
Ja, det är klart! Din tur (igen).

Jag har faktiskt ett svagt minne av att ha lyssnat på de vuxna prata om den stackars hunden däruppe (jag var lite mer än 3.5 år då).

shutter

Citat från: AndersI skrivet 27 juni 2013 kl. 19:09
Ja, det är klart! Din tur (igen).

Jag har faktiskt ett svagt minne av att ha lyssnat på de vuxna prata om den stackars hunden däruppe (jag var lite mer än 3.5 år då).
Och där vände jag ryggen till för ett ögonblick och missade denna milstolpe i rymdhistoria. Kul bygge AndersI  ;D

krakfot

Exakt årtal behövs inte men vem är det som snart skall dö och vad händer sen...

krakfot

Det handlar om vem som är skyldig och vem får skulden...

krakfot

Ok en ledtråd till. Det är hunden som är hjälten i sammanhanget och som så många gånger förr i liknande sammanhang är det ormen som är skurken... barnet är bara objektet i historien... Just detta utspelar sig i Franktike och finns filmatiserad, men liknande historier finns från t.ex. England men kanske inte med samma upphöjande slut...

krakfot

ok, här kommer en ledtråd till: Detta är historien om dödandet av en hund som får en alldeles speciell plats i den kristna historien även om påven aldrig visar sitt gillande.

krakfot

Det rör sig om en hund som blev ett lokalt helgon....

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.