Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Roger Brickjet

Det med tanke på dagens datum tänkte jag först gissa på något annat men det är mest likt kärnkraftverket Three Mile Island i Harrisburg. Så då gissar jag på den 28 mars 1979, Harriburg, partiell härdsmälta.

Stigge72

Citat från: Roger Brickjet skrivet 26 april 2013 kl. 16:47
Det med tanke på dagens datum tänkte jag först gissa på något annat men det är mest likt kärnkraftverket Three Mile Island i Harrisburg. Så då gissar jag på den 28 mars 1979, Harriburg, partiell härdsmälta.
Visst är det så.
Egentligen så är ju det som syns kyltornen till kärnkraftverket ifråga. ;)
Och sen är ju frågan om det verkligen hände, det som hände?

Roger Brickjet

Fortfarande en bra fråga! :) Den och Kraftwerk är mina enda egentliga referenser till Harrisburg :-[

Nu kommer det en riktigt enkel från mig. Insåg först inte vad jag gett mig in på, jag är ju faktisk usel på historia och ute på djupt vatten i den här tråden :)

När, vad och vilka behövs för att få helt rätt.

Vibora

Kasparov mot Deep Blue -96 (de möttes väl flera gånger?)

Roger Brickjet

Citat från: Vibora skrivet 28 april 2013 kl. 22:05
Kasparov mot Deep Blue -96 (de möttes väl flera gånger?)
Citat från: Roger Brickjet skrivet 28 april 2013 kl. 21:49
[...]
När, vad och vilka behövs för att få helt rätt.
:)

Kvarnbacka

Garri Kasparov, regerande världsmästare i schack, förlorar mot datorn Deep Blue, 10 februari 1996.

Roger Brickjet

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 29 april 2013 kl. 08:23
Garri Kasparov, regerande världsmästare i schack, förlorar mot datorn Deep Blue, 10 februari 1996.

Ledsen Vibora, men den viktigaste detaljen saknades i ditt svar.  Annars var det ju rätt men det här var första gången en regerande världsmästare förlorade ett parti mot en dator.  Dock vann Kasparov totalt med 4-2.

Din tur Kvarbackafilm!

Kvarnbacka

Den här gången behövs inget exakt datum, men årtal, plats, person och själva händelsen krävs för rätt svar.

marpe

#503
The Seven Bridges of Königsberg. (i Preussen)
Problem: Kan man gå över alla de sju broarna i Königsberg utan att gå över någon bro mer än en gång?

Leonhard Euler bevisade att problemet var olösligt 1735. Hans bevis var utgjorde sen grunden för grafteorin.

Kvarnbacka

Helt riktigt, marpe!
Årtalen skiljer sig åt på wikipedia beroende på om man tittar på "Leonhard Euler" (1736) eller "Seven Bridges of Königsberg" (1735), men du får givetvis rätt för 1735.

marpe

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 02 maj 2013 kl. 08:46
Helt riktigt, marpe!
Årtalen skiljer sig åt på wikipedia beroende på om man tittar på "Leonhard Euler" (1736) eller "Seven Bridges of Königsberg" (1735), men du får givetvis rätt för 1735.
Intressant. Texten om 1736 länkar vidare till en artikel som verkar föreslå 26 augusti, 1735. http://www.ams.org/journals/bull/2006-43-04/S0273-0979-06-01130-X/S0273-0979-06-01130-X.pdf
I artikeln står det att Eulers original från 1735-1736 är i mycket dåligt skick. Kanske är det därför som Wikipedia anger olika år?

Ursäkta en nyfiken fråga. Var länkningarna till övriga vinjetter en ren tillfällighet?
* Graf i vinjetten "no limit" -> Grafteori.
* Vatten i vinjetterna "Hajen II" och "Till havs" -> Vatten under broarna i Königsberg.


Kvarnbacka

Det låter som en trolig förklaring. Det var väl i allmänhet svårt att bevisa när något upptäcktes och vem som gjorde det först vid den här tiden. Newton och Leibniz uppfann ju (ett antal år tidigare) differentialkalkylen båda två.

De där tänkta länkningarna är rena tillfälligheter, men om du kände dig hjälpt av dem så var det väl bra :)
Bakgrunden är i stället den att jag länge har funderat på att göra något vetenskapshistoriskt, samt att jag hade turen att få en revolutionssoldat när jag köpte mina första CMF serie 10.

marpe


marpe

#509
Årtal är inte viktigt. Sammanhanget är viktigare.  :)


historic_vignette by_marpe, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.