Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Petrus korsfästs år 64 ekr i Rom. Låt oss vara eniga om att det är en religiös händelse och avstå frågan om det även är en historisk händelse.  :)

Gideon

Citat från: marpe skrivet 30 mars 2013 kl. 22:16
Petrus korsfästs år 64 ekr i Rom. Låt oss vara eniga om att det är en religiös händelse och avstå frågan om det även är en historisk händelse.  :)
Rätt! Tog avsiktligt något som inte nämns i Bibeln just därför. Ansåg dock att källäget kring denna händelse nog är lika bra/dåligt som om hur Arkimedes dog ;)
Passar stafettklossen vidare!

marpe

Jag har sovit på saken och prövar en annan vinkel. Oavsett källäget så är den religiösa händelsen ovan en större historisk händelse än vinjetten där Metallicas basist dör i Döarp. Detta på grund av den historiska påverkan som händelsen haft. Fast visst vore det spännande om Metallicas basists död fortfarande diskuteras om 2000 år.

Jag kommer åt mitt LEGO i natt. Bygge laddas upp i morgon fm.

Gideon

Citat från: marpe skrivet 31 mars 2013 kl. 10:55
Fast visst vore det spännande om Metallicas basists död fortfarande diskuteras om 2000 år.
Vem vet, religioner har nog startats av mindre hängivet folk än Metallicas fans? :P

Kvarnbacka

Citat från: marpe skrivet 31 mars 2013 kl. 10:55
Oavsett källäget så är den religiösa händelsen ovan en större historisk händelse än vinjetten där Metallicas basist dör i Döarp. Detta på grund av den historiska påverkan som händelsen haft.
:o
Hädare!
;)

marpe

Vilken historisk händelse. Årtal är inte viktigt.

Historic_event_1 by_marpe, on Flickr.

Lägger barn och läser tråden först senare ikväll.

Majkel

kvinnors rätt till fri abort. I sverige först i mitten av 1970-talet.

Gideon

Första P-pillret godkänns 10 juni 1957 i USA? (även om det inte marknadsfördes som ett sådant förrän 1961)

marpe

Rätt Gideon!
P-pillret underlättade familjeplaneringen. En av 1900-talets viktigaste uppfinningar.  :)

Här finns en välskriven motivering i Svd "Den stora förändringen kom i litet format" av Waldemar Ingdahl http://www.svd.se/kultur/understrecket/den-stora-forandringen-kom-ilitet-format_4901599.svd

Det finns många bildande artiklar i under strecket. Rekommenderas varmt.

Återlämnar stafettpinnen 30374 till Gideon.

Carl T

Det är något lustigt med den kartan... söndag var fjärde dag? :D
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

marpe

#415
 :P

lindyhep

Citat från: Carl T skrivet 02 april 2013 kl. 07:38
Det är något lustigt med den kartan... söndag var fjärde dag? :D

Inget konstigt alls med den kartan. 3 veckor med aktiv substans och vecka 4 med placebo ;) Annars kunde han ju gjort en med bara 21 tabletter men det tror jag blivit svårare att gissa på.

Carl T

Citat från: lindyhep skrivet 02 april 2013 kl. 08:24
Citat från: Carl T skrivet 02 april 2013 kl. 07:38
Det är något lustigt med den kartan... söndag var fjärde dag? :D

Inget konstigt alls med den kartan. 3 veckor med aktiv substans och vecka 4 med placebo ;) Annars kunde han ju gjort en med bara 21 tabletter men det tror jag blivit svårare att gissa på.

Visst ja, så är det ju. Tack för påminnelsen. Jag måste ha blivit förvirrad av orienteringen på bilden.

Jag borde ha kommit ihåg det där med sockerpillren som man kan hoppa över då och då om så önskas. Framför allt praktiskt vid planering av badresor och långdistansförhållanden, kan jag tänka mig.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

marpe

#418
Japp. Kartan är uppochned. Fotade snabbt för att vinjettentusiasterna inte skulle behöva vänta.

Gideon

Vinjettentusiasterna ska förhoppningsvis få en ny ikväll, men jag hade ingen på lager...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.