Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

janho

Citat från: tillevinken skrivet 08 mars 2016 kl. 15:42
Då testar jag att lägga ett bidrag :) tror inte att denna har varit med innan.
Så ja gissa på den historiska händelsen!

Faktiskt byggde jag samma händelse för några månader sen :-)  Men det är intressant att se hur olika våra bygg är.

http://www.swebrick.se/index.php?topic=4670.msg179529#msg179529

tillevinken

Citat från: janho skrivet 08 mars 2016 kl. 21:47
Citat från: tillevinken skrivet 08 mars 2016 kl. 15:42
Då testar jag att lägga ett bidrag :) tror inte att denna har varit med innan.
Så ja gissa på den historiska händelsen!

Faktiskt byggde jag samma händelse för några månader sen :-)  Men det är intressant att se hur olika våra bygg är.

http://www.swebrick.se/index.php?topic=4670.msg179529#msg179529

Måste ha missat den när jag läste igenom trådarna ^^ men som du säger det är intressant hur vi har speglat samma sak på olika sätt :) du krossade din riktigt snyggt faktiskt :D
Ingenting är omöjligt, bara lite svårare att utföra!

AndersI

Då kör vi nästa - bättre sent än aldrig!

Wolcker

Citat från: AndersI skrivet 11 mars 2016 kl. 23:00
Då kör vi nästa - bättre sent än aldrig!

Kan det vara fukushima olyckan för snart 5 år sedan?
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

AndersI

Nej, det kan det inte (inte i mina ögon, i alla fall).

andreaseldh

Jag gissar på ENIAC, en av världens första datorer, byggd i USA 1946.

AndersI


Skafte

Kan det vara åh hej det var inte filmtråden...

Jag tänker på filmen med Benedict Cucumber när han löser Enigma. Alan Turing hette han! Är det han?

AndersI

Ja, visst är det Alan Turing - men vad är händelsen, och när var det? Inget slögissande här, fram med lite fakta också!


(Stickspår: Jag såg filmen "The imitation game" i går kväll. Cumberbatch heter han, Alan Khan Sherlock Smaug Cumberbatch)

andreaseldh

Då gissar jag att maskinen är en turingmaskin från 1936, en föregångare till den moderna datorn.

AndersI

Citat från: andreaseldh skrivet 12 mars 2016 kl. 19:58
Då gissar jag att maskinen är en turingmaskin från 1936, en föregångare till den moderna datorn.

Det är fel!

Stigge72

Alan Turing (eller egentligen maskinen han konstruerat) lyckas knäcka ett meddelande som tyskarna krypterat med hjälp av sin Enigma.

AndersI

Jag får väl godkänna Stigge som vinnare, eftersom det var "löser kryptering" som var det väsentliga. Men det hade varit bra med årtal, världskrig, etc. också. Jag såg på Wikipedia att det byggdes närmare 300 såna där "bombe"-maskiner (flest i USA) innan kriget var över. Och inte var det Alan Turings idé från grunden, han bara förbättrade en polsk maskin...

Stigge72

Citat från: AndersI skrivet 13 mars 2016 kl. 13:22
Jag får väl godkänna Stigge som vinnare, eftersom det var "löser kryptering" som var det väsentliga. Men det hade varit bra med årtal, världskrig, etc. också. Jag såg på Wikipedia att det byggdes närmare 300 såna där "bombe"-maskiner (flest i USA) innan kriget var över. Och inte var det Alan Turings idé från grunden, han bara förbättrade en polsk maskin...
Jag fick för mig att det redan var klarlagt att det var andra världskriget (vilket jag visste iallafall), årtalet var jag lite mer osäker på, även om jag hade kunnat googla...

Återkommer med ny händelse inom kort.

Stigge72

Dags för en ny händelse.
Vissa färger ska man inte sa tå hårt  på, och det transparenta var inte transparent när det begav sig.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.