Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Sockerbit var vänlig att påminna mig om denna tråd... Inget svar är hittills rätt, men ni har ju hittat nyckeln i viggen, rulltrappan alltså.

Så vilka rulltrappsrelaterade invigningar har kungen och drottningen mer medverkat vid?

LEDTRÅD: Stockholm.

andreaseldh

Då gissar jag på den senaste tunnelbanestationen, Skarpnäck, som invigdes 15 augusti 1994.

Emma

Citat från: andreaseldh skrivet 25 januari 2016 kl. 23:20
Då gissar jag på den senaste tunnelbanestationen, Skarpnäck, som invigdes 15 augusti 1994.

Nej. men det börjar brännas.

MartinP

kan det vara invigning av T-Centralen i Stockholm av kung Gustaf VI Adolf och drottning Louise  24 november 1957. Första tunnelbanan i stockholm?

Emma

Citat från: MartinP skrivet 26 januari 2016 kl. 22:32
kan det vara invigning av T-Centralen i Stockholm av kung Gustaf VI Adolf och drottning Louise  24 november 1957. Första tunnelbanan i stockholm?

Jepp! En skröna jag hört är att kungaparet tog varsin rulltrappa. En av dem fick besviket gå nedför den stillastående trappan. Döm om förvåning när kungaparet kom ned och den stillastående trappan började röra sig. Uppåt. Har dock inte hittat nån tillförlitlig källa på detta.

Hur som helst. Invigningen av tunnelbanan var det jag försökt gestalta. Din tur.

MartinP

Det tog ett tag att komma på vad man ska bygga men imorgon så får jag det färdigt. "Allt som hände igår är också historia"

MartinP

Med två skrikiga ungar hemma kan jag inte redigera bilden bättre. när hände detta, var och vad var det som hände?!

AndersI

:) Jag vet att jag har sett klippet, men jag orkar inte leta reda på vad det faktiskt var...

MartinP

Citat från: AndersI skrivet 28 januari 2016 kl. 23:44
:) Jag vet att jag har sett klippet, men jag orkar inte leta reda på vad det faktiskt var...


När man bor i närheten så vet alla vad det är =)
Jag har med mig mina vinjetter i skolbussen och ingen annan busschafför kunde komma på det under tiden., fast alla elever hade ju sett den.

MartinP

Tja, ledtråd är ju jönköping inte för så längesen.

Softilog

Då säger säger jag "en av Sveriges fjantigaste cyklister som hävdar sin förkörsrätt in absurdum och blockerar vägen i ca 10 min innan en student som håller på att missa sin tenta lyfter bort honom".
Inträffade i Jönköping 2015-10-04.


MartinP

Citat från: Softilog skrivet 30 januari 2016 kl. 23:29
Då säger säger jag "en av Sveriges fjantigaste cyklister som hävdar sin förkörsrätt in absurdum och blockerar vägen i ca 10 min innan en student som håller på att missa sin tenta lyfter bort honom".
Inträffade i Jönköping 2015-10-04.



Såklart att det var rätt.

Softilog

#2022
Vem, vad och när?



vinjett_history_8 by Magnus Larsson, on Flickr

edit: fixat bilden

AndersI

Bilden syns inte,  men det går att klicka på den och se den på Flickr...

Softilog

Citat från: AndersI skrivet 31 januari 2016 kl. 21:53
Bilden syns inte,  men det går att klicka på den och se den på Flickr...

Hoppas den syns nu...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.