Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Då gissar väl jag på: John Logie Baird demonstrerar världens första [praktiskt fungerande] färg-TV 3:e Juli, 1928

Sockerbit

#1741
Det var helt rätt AndersI, din tur!

AndersI

Då kör vi en ny. Don't try this at home!

Emma

Är det en som står och värmer händerna vid en brasa med gasflaskor i? Galenpanna...

Köpings brandmuseum lyfter fram Gasexplosionen 1976, så jag gissar på det.

Ett gaslager började brinna, och för första gången punkteras gasflaskorna med gevär.

AndersI

Fel. Lite längre tillbaka i tiden...

Stigge72

Min första tanke var "Nisse upptäcker att man inte ska slänga hela brandsläckaren på brasan", men på något sätt känns det inte rätt...

AndersI

#1746
Det handlar om en [relativt] känd person.

Edit 2015-10-07, 23:23 - En svensk.

andreaseldh

Jag svarar Gustaf Dalén och saxar ur Wikipedia: "En ödesdiger olyckshändelse under ett prov 1912 med acetylengastuber för provning av maximal tryckhållfasthet, som exploderade, där han blev allvarligt brännskadad och miste synen på båda ögonen, hindrade honom inte att fortsätta som företagets självskrivna ledare ..."

Emma

Gasflaska i eld => Explosion => Dynamit

Därför gissar jag Alfred Nobel uppfinner dynamiten 1866.

AndersI


andreaseldh

Då kör jag en dubbel! Här söker jag händelse, år och datum.

Sockerbit

Den 10 april 1912 lämnade Titanic Southampton, England för sin jungfruresa. Så den visar något från jungfruresan mellan den 10-14 april 1912 innan den börjar sjunka strax innan midnatt den 14:e.


Sockerbit

Nästa!

Emma

Lutande tornet i pisa byggdes 1173-1360.

Alternativt restaureringen 1990-2001.

(årtal enligt wikipedia).

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.