Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

krakfot


andreaseldh

Och nu hann krakfot före med det svar jag hade tänkt.

Etzel

Citat från: krakfot skrivet 04 december 2014 kl. 22:08
Andrees flygning till Arktis 1897?
Ja, det stämmer. Den 11 juli lyfte dem från Svalbard.
Din tur!

krakfot

Ok får bli denna, det finns två rätta svar till denna gång...

andreaseldh

Då gissar jag på detta utklipp från Wikipedia: Historiens första kända, men bara delvis lyckade, hjärttransplantation utfördes den 2-3 december 1967 mellan klockan 24.00 och 05.00 på sjukhuset Groote Schuur i Kapstaden, Sydafrika. Patienten överlevde i 18 dagar.

krakfot

Japp, jag hade godkönt den första Svenska också som skedde 1984, utförd av Eva Berglin och hennes make.

andreaseldh

Då får ni gissa på denna!

Kvarnbacka

Alfred Nobel testamenterar sin förmögenhet till priser för upptäckter som är till nytta för mänskligheten, omkring 27 november 1895 i Paris.

Stigge72

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 09 december 2014 kl. 06:42
Alfred Nobel testamenterar sin förmögenhet till priser för upptäckter som är till nytta för mänskligheten, omkring 27 november 1895 i Paris.
Verkar rimligt, men det ser mer ut som om han tänker slå sönder sitt testmente... :P

Är iofs en av de lämpligare bitarna att representera en penna med.

Kvarnbacka

Citat från: Stigge72 skrivet 09 december 2014 kl. 11:01
Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 09 december 2014 kl. 06:42
Alfred Nobel testamenterar sin förmögenhet till priser för upptäckter som är till nytta för mänskligheten, omkring 27 november 1895 i Paris.
Verkar rimligt, men det ser mer ut som om han tänker slå sönder sitt testmente... :P

Är iofs en av de lämpligare bitarna att representera en penna med.

Han var väl för modern för att skriva med fjäderpenna, tänker jag  ::)

andreaseldh

Kvarnbackafilm har gissat alldeles rätt och jag kunde tyvärr inte hitta någon bättre bit för pennan i den digitala klosslådan. Men nog har väl CMF-Shakespeare en fjäderpenna?

Stigge72

Citat från: andreaseldh skrivet 09 december 2014 kl. 16:09
Kvarnbackafilm har gissat alldeles rätt och jag kunde tyvärr inte hitta någon bättre bit för pennan i den digitala klosslådan. Men nog har väl CMF-Shakespeare en fjäderpenna?
Jo, men så var Shakespeare ett antal hundra år före. ;)

Kvarnbacka

Vad, var och (ungefär) när?


Kvarnbacka

Det är inte en enskild händelse, snarare något som pågick systematiskt under en viss tid i ett visst land.

Kvarnbacka

Mannen med hatten är förstås europé. Trädet skulle kunna vara ett gummiträd.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.