Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Swebrick-byggen på LEGO Ideas

Startat av mechamike, 05 september 2013 kl. 11:00

Föregående ämne - Nästa ämne

ingels

#210
Citat från: andreaseldh skrivet 04 april 2020 kl. 22:47
Jag har anmält Musikmaskinen till tävlingen Music to our ears!

Förhoppningsvis inte jag som bara är dum men jag ser ingen Support knapp på sidan med din makalösa Musikmaskin eller på någon av de andra deltagarnas sidor.

Är det nån tävling där Lego har sista ordet?

EDIT: Tydligen har Lego första ordet, sen får vi andra kunna säga vårt, sen ska slutligen Lego säga nåt igen..
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

Jesperrydhog

Kanske en och en annan gammal brandbil och till en variant av den.

drdoddo


jalex

En Classic Space rymdborg med lite inspiration från borgarna från 80-talet. Den är också baserad på en av rymdborgarna i mitt spel Classic Space Adventure.

Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

andreaseldh

Mitt bygge Familjens skuta: Eldaren är anmält till LEGO Ideas under namnet Small fishing boat, large scale.

Swebrick:
LEGO Ideas:
https://ideas.lego.com/projects/8f144ca5-ea10-4670-86d8-949197c6c8f3

mrlind

Nu finns Kinesiska muren på LEGO Ideas under namnet The Grate Wall of China.

LEGO Ideas:
https://ideas.lego.com/projects/47fefe07-a4bb-4db3-988b-3f2ecf3f7d53
Have a great build day!
Instagram Flickr

Jemanuelson

Lego Ideas verkar inte vara av så stort intresse bland Swebrickare. Det vore intressant att höra varför, om någon vill haka på i ett resonemang.

Jag har lagt ut några byggen där av nyfikenhet på hur det funkar och för att försöka förstå vad som når fram. Men man märker att flesta som når långt lägger mycket kraft planerad marknadsföring.

Men finns det fler skäl till det vaga intresset?

Gideon

Det verkar helt klart vara lurigt att "organiskt" få tillräckligt många som supportar ett projekt, har sett flera som nått till typ nåt tusental men det är nog så att man måste marknadsföra bygget eller att det uppmärksammas i rätt kanaler för att ha nån chans att nå högre än så.

Jemanuelson

Ja, kring tusen supporters verkar inte vara så svårt att nå upp till, men sedan blir det trögt.

Jag har hört en del resonera om att man låser rättigheterna till sina modeller över ganska lång tid, även om man inte når upp till 10.000 supporters. Och att det avskräcker. Jag har inte läst det finstilta så noggrant.

o0ger

Jag bara känner att jag absolut inte vill lägga min fritid på att jaga likes. Det verkar vara väldigt mycket jobb för att nå 10.000.

Det ryktas också om att man kan köpa supporters på olika sätt. Plattformen känns inte seriös. Det är också jättemånga som sitter hela dagarna på Ideas och kommenterar andras byggen med typ "gilla mitt bygge så gillar jag ditt".

Det handlar alltså väldigt lite om hur bra ett bygge är utan snarare vem som orkar engagera sig mest. Nej tack säger jag.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Jemanuelson

Så är det nog. Jag har också en känsla av att det har blivit "professionaliserat" de senaste åren.

Ozp

Även om man skulle nå 10000 röster är det liten chans att bli valt då det nuförtiden känns som det är 40-50 st varje kvartal som når dit.

Eriol

Citat från: Jemanuelson skrivet 27 april 2022 kl. 21:12
Så är det nog. Jag har också en känsla av att det har blivit "professionaliserat" de senaste åren.

Jo, om man inte drivs av att försöka göra någon slags "karriär" inom Lego så känns det rätt meningslöst. Sen tror jag också att swebrickare har ganska bra koll på vad som faktiskt är realistiskt för Lego att ge ut och skickar därför inte in sånt som ändå är chanslöst i processen oavsett hur många röster det får.

andli

Skapas det alltså någon typ av fan-base runt de som får set releasade?

Det känns mest just nu som att det formligen forsar ut ideas set, och andra "vuxen" set, fast att LEGO lovar att de inte ska bli ett "adult fan" företag känns det som de är på väg i den riktningen i rekordfart... Måste ju vara inbjudande när man kan sälja ett set för 10 000 kr, istället för att göra 20 set till ett barn som detta kommer få under ett antal år..

2011 1st
2012 2st
2013 1st
2014 4st
2015 4st
2016 4st
2017 3st
2018 4st
2019 5st
2020 4st
2021 6st
2022 1 än så länge med 7 st i pipen som approved...

Så kanske inte en så stor ökning som jag tycktes mig uppleva, men det känns inte så unikt längre..
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Jemanuelson

Ah, intressant lista!

Kanske är fanbase rätt ord, jag vet inte. Men en del av del av de senaste framgångsrika förslagen verkar vara framtagna av en grupp personer. Dels för själva bygget, men också för att göra animeringar och koordinerade lanseringar på en massa forum etc. Verkar vara viktigt att få väldigt många röster snabbt, för att nå igenom bruset på Lego Ideas sida. Det blir lite som lansering av en kommersiell produkt redan från början.

Men även om jag nog får inse att jag aldrig kommer att orka jobba så hårt som det behövs för att nå fram och man kan ha en massa andra invändningar, så tycker jag fortfarande att konceptet med Lego Ideas är väldigt kul. Och smart av Lego. Vem har inte en gång drömt om att bli Lego-designer?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.