Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Stadiga och jämna kurvor med flexräls

Startat av andreaseldh, 16 oktober 2019 kl. 02:00

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Om ni, som jag, vägrar att använda annat fabrikat men ändå vill ha större kurvradier så är det faktiskt relativt lätt att åstadkomma jämna och stadiga kurvor med flexrälsen 88492c00. Standardrälsen 53400 har radien 40 knoppar (mätt mitt emellan rälerna) och växlarna fungerar bäst med ett centrum - centrumavstånd på 16 knoppar. Nästa lämpliga kurvradie blir alltså 56 knoppar. Vill du bygga denna radie är det bara att följa beskrivningen, därefter följer tips hur du själv kan bygga andra radier.


PA160764 by Andreas Eldh, on Flickr

Här ser vi en Moduverse-liknande platta. Till höger i bild kan man ansluta två spår raksträckor. De utmärkta jumper- och 1x1 plate kommer att fästa i varannan syll under rälsen.


PA160763 by Andreas Eldh, on Flickr

Fästpunkterna är utmärkta med ljusgrå Apollo stud. Den halva kantsyllen fästes givetvis rakt och nästa utnyttjar det faktum att bitarna saknar mittenhållare, precis som 1x2 tile.


PA160762 by Andreas Eldh, on Flickr

Under varje skarv sätter jag 2x8 plate. Sedan är det bara att fortsätta symmetriskt tills du kommer varvet runt.





PA160766 by Andreas Eldh, on Flickr


PA160765 by Andreas Eldh, on Flickr

Så till byggtips hur du gör detta själv! Först vill jag ge mig själv bakläxa. I en annan tråd hade jag visat två fästpunkter för blå standardräls. Dom fungerade dåligt på modern räls, frågan är om man behöver dom överhuvudtaget. Nu har jag hittat två nya fästpunkter, och den till vänster i bild fungerar faktiskt bra på modern räls.


PA160761 by Andreas Eldh, on Flickr

När man ska bygga sin storkurva, utgår man alltså från en standardkurva och fäster ekrar mot flexkurvan så att den håller rätt avstånd och får en jämn krökning. Börja vid syllen som markerar 45 grader och fäst ekrarna i varannan syll. Observera mina olika tekniker när syllarna inte hamnar mitt för varandra.


PA140758 by Andreas Eldh, on Flickr

Det kan förresten vara bra att även kolla matematisk om det är rimligt att bygga denna radie. 56 råkar gå ganska jämt upp, men nästa storlek 72 är det värre med. Det matematisk närmaste värdet är 71,3. När jag byggde den kurvan varierade jag ekerlängderna mellan 71 och 72.


PA140757 by Andreas Eldh, on Flickr

Börja med att hitta fästpunkten för syllen som markerar 45 grader. Den måste fästas i rören på undersidan, antingen mot en knopp eller en 2x2 jumper 87580, annars stämmer inte symmetrin! Denna fästpunkt mot en knopp är bra för radien 71, så kan du sedan öka succsesivt till 72 vid fästet mot raksträckorna.


PA160760 by Andreas Eldh, on Flickr

Sedan är det bara att pröva sig fram tills man har hittat fästpunkter för varannan syll.


PA140755 by Andreas Eldh, on Flickr

Den halva syll som markerar övergången till raksträcka fäster man givetvis rakt mot en 1x8 plate. Den sista "varannansyllen" blir antingen den närmast "kanthalvan" eller nästa. Den fästs direkt mot rälsbitarnas undersida och kan glida lite för att få den perfekta övergången.

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 16 oktober 2019 kl. 02:00
Det kan förresten vara bra att även kolla matematisk om det är rimligt att bygga denna radie. 56 råkar gå ganska jämt upp, men nästa storlek 72 är det värre med. Det matematisk närmaste värdet är 71,3. När jag byggde den kurvan varierade jag ekerlängderna mellan 71 och 72.

Jag borde kanske förklara matematiken lite närmare. Om den tänkta radien gånger pi blir nära ett tal som är jämt delbart med 16, så går ett åttondels varv jämt upp med ett helt antal flexbitar.

  • 56 * pi = 175,929
  • 176 / 16 = 11
Detta visar att man lätt kan bygga en kurva med radien 56 och att det går åt 11 bitar per åttondels varv. Men ...

  • 72 * pi = 226,194
... är ganska långt från närmaste multipel av 16 som är 224. Räkna därför ...

  • 224 / pi = 71,301
... som visar att du kan bygga en kurva som varierar i radie mellan 71 och 72. Och ...

  • 224 / 16 = 14
... är antalet bitar du behöver för ett åttondels varv.

andreaseldh

Radien 88 knoppar visade sig vara riktigt problematisk. Om jag har räknat rätt har man följande val:

  • Ett fjärdedels varv med 35 bitar och radie varierande mellan 88 och 90.
  • Eller ett halvt varv med 69 bitar och radie varierande mellan 87,5 och 88.

o0ger

Snyggt jobbat! Jag vet inte varför de flesta inte verkar gilla flex-rälsen. Är det för att den inte sitter fast? Eller låter den mer för att det är mer skarvar?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Selander

Kritikerna brukar säga att den är "bullrig", har hög friktion, är svår att fästa i underliggande plates och vill "ändra form" när man kör med fart igenom....
Många använder den därför bara som en passbit för att få ihop geometrier som inte kan lösas med rakor/kurvbitar.

andreaseldh

#5
Ett annat sätt att tänka på kurvradierna är "udda tal gånger åtta". Och med standardradien 5 * 8 = 40 så är det ingen överraskning att smalspåret har radien 3 * 8 = 24. De sista två radierna som erbjuds av annat fabrikat är 104 och 120. Ingen av dem går jämt upp med åttondels varv, men väl med fjärdedels:

  • Ett fjärdedels varv med 41 bitar och radie varierande mellan 104 och 105.
  • Ett fjärdedels varv med 47 bitar och radie varierande mellan 119,5 och 120.

Citat från: Selander skrivet 16 oktober 2019 kl. 14:19
Kritikerna brukar säga att den [...] är svår att fästa i underliggande plates

Ja utan 2x8 under skarven är det i princip omöjligt att hitta några vettiga fästpunkter. Och när man ändå håller på så kan man ju även prova 2x10 eller 2x12, eller kanske någon wedgeplate?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.