Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2012

Startat av Ras 74, 18 oktober 2011 kl. 13:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Citat från: Superkalle skrivet 25 oktober 2011 kl. 22:37
Vad är det för mekanik för att tippa flaket då? Rotationsaxeln måste ju vara längt ute i bakkant. Och eftersom bakskärmarna tar upp utrymme blir det bara två stud kvar att göra nått med innanför.
Denna? 3324c01 HAHA..

Eller inte :P

SuperMario


Larry Lars

#77
Citat från: Nextuz skrivet 25 oktober 2011 kl. 22:26
Fram och bak är samma typ av bit, och på sidorna sitter de 3 panelbitar på var sida.
Precis så är vi inne på att den skulle kunna vara konstruerad, men om du läser våra poster lite noggrannare så ser du att en liten detalj oroar.
Om panelbitarna är av "standarden" 1x4x3 så ser de ut att hänga fritt. Fungerar bra i en MOC, men inget Lego själva skulle göra kanske. Det får oss att spekulera i om de ändå klamrar sig fast vid "Duplo-tendenserna" och ger oss en bit 6x4x3 med motstående paneler.

Alls inget Jag skulle föredra, men kom ihåg att inget är givet i detta detektivarbete. ;)

Citat från: Superkalle skrivet 25 oktober 2011 kl. 22:37
Vad är det för mekanik för att tippa flaket då? Rotationsaxeln måste ju vara längt ute i bakkant. Och eftersom bakskärmarna tar upp utrymme blir det bara två stud kvar att göra nått med innanför.

För skojs skull kan vi ju titta på Lego-designern Pierre Normandins lastbils-MOC igen. Det ser onekligen ut som att någon av dessa använts som förlaga till :)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Nextuz

#78
Citat från: Larry Lars skrivet 25 oktober 2011 kl. 23:03
Citat från: Nextuz skrivet 25 oktober 2011 kl. 22:26
Fram och bak är samma typ av bit, och på sidorna sitter de 3 panelbitar på var sida.
Precis så är vi inne på att den skulle kunna vara konstruerad, men om du läser våra poster lite noggrannare så ser du att en liten detalj oroar.
Om panelbitarna är av "standarden" 1x4x3 så ser de ut att hänga fritt. Fungerar bra i en MOC, men inget Lego själva skulle göra kanske. Det får oss att spekulera i om de ändå klamrar sig fast vid "Duplo-tendenserna" och ger oss en bit 6x4x3 med motstående paneler.

Alls inget Jag skulle föredra, men kom ihåg att inget är givet i detta detektivarbete. ;)

Citat från: Superkalle skrivet 25 oktober 2011 kl. 22:37
Vad är det för mekanik för att tippa flaket då? Rotationsaxeln måste ju vara längt ute i bakkant. Och eftersom bakskärmarna tar upp utrymme blir det bara två stud kvar att göra nått med innanför.

För skojs skull kan vi ju titta på Lego-designern Pierre Normandins lastbils-MOC igen. Har svårt att tro att detta inte är förlagan till .

hur hänger de fritt?
De ser ut o sitta stadigt på plates i botten...

Då tror jag mera på att vilken lastbil som helst på stan med flak är mer förlaga än den han byggt tidigare...

Larry Lars

Citat från: Nextuz skrivet 25 oktober 2011 kl. 23:05
hur hänger de fritt?
De ser ut o sitta stadigt på plates i botten...

Som jag skrivit tidigare så har jag svårt att få måtten att gå ihop. Inte säker på att där är en skarv heller.
Vi har helt enkelt väldigt olika lösningar för vår inre syn. Vi får vänta och se.

Citat
Då tror jag mera på att vilken lastbil som helst på stan med flak är mer förlaga än den han byggt tidigare...

Nja. Min poäng var att de bitar som jag tänker mej stämmer bra med metoden för flaken på hans tidigare bilar. Sedan finns det även slående likheter i färgschema mellan den gula lastbilen och.. en tidigare, hemlig bild :-\
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Nextuz

Citat från: Larry Lars skrivet 25 oktober 2011 kl. 23:20
Citat från: Nextuz skrivet 25 oktober 2011 kl. 23:05
hur hänger de fritt?
De ser ut o sitta stadigt på plates i botten...

Som jag skrivit tidigare så har jag svårt att få måtten att gå ihop. Inte säker på att där är en skarv heller.
Vi har helt enkelt väldigt olika lösningar för vår inre syn. Vi får vänta och se.

Citat
Då tror jag mera på att vilken lastbil som helst på stan med flak är mer förlaga än den han byggt tidigare...

Nja. Min poäng var att de bitar som jag tänker mej stämmer bra med metoden för flaken på hans tidigare bilar. Sedan finns det även slående likheter i färgschema mellan den gula lastbilen och.. en tidigare, hemlig bild :-\

Jag går nog ner vid det lokala vägbygget på stan och ser likheten i både flak och färgschema... ;)

Ser nu att jag har fel med hur de sitter fast i botten... trodde de var plates i botten, med de är flakbitarna som går ända ned...


AndersI

Citat från: Larry Lars skrivet 25 oktober 2011 kl. 23:03detektivarbete

På tal om det, är det någon som vet vad man ska söka på för att hitta LEGO-patent här - http://www.uspto.gov/patents/process/search/  ? Det verkar som om LEGO:s patent är registrerade på ett antal olika personer, och ordet LEGO finns definitivt inte med i dem jag hittade (Ole Kirk Christiansson står som uppfinnare för ett antal...).

Google hittade en del intressanta bilder, men var inte speciellt uttömmande.

Man kan ju misstänka ett patent bakom de flesta nya bitar (så att konkurrenterna inte kan göra likadana).

Larry Lars

#82
Citat från: AndersI skrivet 26 oktober 2011 kl. 08:18
På tal om det, är det någon som vet vad man ska söka på för att hitta LEGO-patent här - http://www.uspto.gov/patents/process/search/  ? Det verkar som om LEGO:s patent är registrerade på ett antal olika personer, och ordet LEGO finns definitivt inte med i dem jag hittade (Ole Kirk Christiansson står som uppfinnare för ett antal...).

Google hittade en del intressanta bilder, men var inte speciellt uttömmande.

Man kan ju misstänka ett patent bakom de flesta nya bitar (så att konkurrenterna inte kan göra likadana).

De patent som funnits har varit kring själva konceptet med ett byggsystem i plast med dessa grundmått, samt tekniken att sätta dem i varandra. Problemet med att hitta handlingar beror nog till stor del på att det rör sej om flera olika skydd, varav själva grundpatentet är utgånget sedan en tid.

Så här skriver Wikipedia
"samtliga patent är utgångna. Det är idag fullständigt lagligt i samtliga världens länder att producera och skapa liknande byggsystem av ABS-plast som är kompatibla med Legos produkter. Namnet Lego är dock ett registrerat varumärke, och företagets moderna produkter har mönsterskydd. Det är alltså inte tillåtet att tillverka och sälja direkta kopior av Legos satser eller kopiera designen på deras nyare bitar."

Jag såg patentdokument på Legos eget museum i Billund för ett tag sedan.
Vill man se hur de patent som en gång fanns var formulerade så tror jag att det bästa sättet är att se om Lego på något sätt har publicerat det som historiskt dokument.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Nextuz

Kan de mönsterskydda bitar?

Larry Lars

#84
Eftersom ingen verkar hitta fler nya bitar får vi väl gå tillbaka till en vi redan diskuterat en del. :)
När det gäller tegelstensbiten har vi väl konstaterat att den på en sida har ett enklare mönster med endast vertikala fogar. Jag har funderat lite och kommit fram till att jag nog inte tycker biten är så tokig ändå. De två sidorna ger flera valmöjligheter och det lite plottriga mönstret gör det möjligt att få murad look på riktigt små ytor. Som t.ex. en skorsten till ett riktigt litet hus.

När det gäller större tegel i klassisk formation har vi ju fortfarande möjligheten att köra "brick built".

Sedan har vi pratat om att omlottbygge ger problem med krockande horisontella fogar. Man kan ju faktiskt bygga omlott med varannan bit vänd. Man får då väldigt långa stenar, men samtidigt fördelen att få ett likadant mönster på andra sidan. Varannan bit vänd fungerar även bra utan att bygga omlott.

Omlottbygge här ger ju även problemet att det inte finns någon 1x1 bit. Änden kan användas när man rundar ett hörn, men det kommer ändå behövas en del kreativa lösningar vid fönster och dörrar.
Inget stort problem egentligen, men allt detta har de nog haft pannan i djupa veck över innan de landade i denna design. ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Superkalle

Citat från: SuperMario skrivet 25 oktober 2011 kl. 22:59
Jag tror på 3937 och 6134.
De har jag självt kört i några MOC:ar, men de känns inte tillräckligt stabila för att hamna i ett officiellt LEGO-set.

SuperMario

Citat från: Superkalle skrivet 26 oktober 2011 kl. 16:48De har jag självt kört i några MOC:ar, men de känns inte tillräckligt stabila för att hamna i ett officiellt LEGO-set.
Inte?

http://cache.lego.com/bigdownloads/buildinginstructions/4515453.pdf

;)

AndersI

#87
Citat från: Larry Lars skrivet 26 oktober 2011 kl. 09:19
Så här skriver Wikipedia

Lita inte för mycket på Wikipedia... LEGO fortsätter att lägga in om patent för massor med nya bitar, titta själva på http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO2&Sect2=HITOFF&p=1&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsearch-bool.html&r=0&f=S&l=50&TERM1=interlego&FIELD1=ASNM&co1=AND&TERM2=&FIELD2=&d=PTXT

Ett av dem jag hittade är den här, från 2004, och det lär ju gälla ett tag:

Superkalle

#88
Citat från: SuperMario skrivet 26 oktober 2011 kl. 18:04
Du har rätt - men där är de två, och det gör stor skillnad. I den nya lastbilen får det bara plats med en som jag förstått, och det var därför jag började undra.

EDIT: Oj, det blev något strul med citatet där...Ja, ja spelar roll  :D

Larry Lars

#89
Såg precis en bit som borde vara helt ny i temat "Friends". Tror inte jag sett den diskuterats här, men fyrhjulingen och gräsklipparen har ett styre anpassat till figurernas anatomi.


Jag som gärna bygger egna figurer tycker den biten verkar ruskigt användbar.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.