Vinjetter - Gissa vilken film/bok/TV-serie/Teaterpjäs/Serie/TV-Spel

Startat av AndersI, 01 november 2010 kl. 19:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Etzel

Citat från: janho skrivet 18 november 2019 kl. 14:21
Jag har faktiskt aldrig sett dem. Vilken (film eller serie) skulle du rekommendera främst?

I alla fall nu måste jag bygga nått. Kommer i kväll eller i morgon...
Jag har faktiskt bara sett tv-serien, men blev mycket sugen på att se filmen också. Tv-serien är tydligen en slags prequel till filmen.

janho


janho

Dags för en ledtråd: Bokens tema skulle passa mycket bra i årets Mästarbyggartävling...

andreaseldh

Då gissar jag på Fahrenheit 451, bok av Ray Bradbury, film av François Truffaut.

janho

Citat från: andreaseldh skrivet 21 november 2019 kl. 07:22
Då gissar jag på Fahrenheit 451, bok av Ray Bradbury, film av François Truffaut.

Precis! Din tur...

andreaseldh



Jesperrydhog



andreaseldh

Ledtråd nr 2

Första vinjetten visar en scen ur boken, ledtråd 1 är scenens enda replik. Trots att boken är skriven på svenska, sägs repliken på detta språk.



JonKlarstrom

Länge sen jag läste men slår till på "Äldreomsorgen i Övre Kågedalen". Senap i bilen skulle lätt kunna förekomma, för det är en mycket twistad historia. Pyret.
Är inte ett dugg fyndig idag.

Etzel

Det skulle ju kanske kunna vara "Svålhålet" av Mikael Niemi, om det nu var nära med Populärmusik från Vittula. Det var länge sedan jag läste den, men en "first contact" mellan utomjordingar och någon finländsk norrbottning känns bekant.

andreaseldh

#8564
Citat från: Etzel skrivet 25 november 2019 kl. 09:59
Det skulle ju kanske kunna vara "Svålhålet" av Mikael Niemi, om det nu var nära med Populärmusik från Vittula. Det var länge sedan jag läste den, men en "first contact" mellan utomjordingar och någon finländsk norrbottning känns bekant.

Ja visst är det! Det första mötet mellan en människa och en storkliknande utomjording i blyertsgrå skyddsdräkt, sker en midsommarafton vid sjön Pyykösjävi i norra Finland. Och de historiska första orden är "Det finns senap i bilen". Guldstjärna till JonKlarstrom.

Men nästa vinjett blir ett Etzelbygge!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.