Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för Bra/Dåliga butiker.

Startat av Ras 74, 22 januari 2011 kl. 22:43

Föregående ämne - Nästa ämne

swestar

Citat från: ColA_30 skrivet 14 juli 2017 kl. 23:15
Citat från: Ozp skrivet 14 juli 2017 kl. 22:09
Citat från: swestar skrivet 14 juli 2017 kl. 22:00
En fråga. Hur i h-e kan man inom Sveriges gränser ta 53 kr i frakt för 2 minifigs. Kan någon ge mig en vettig förklaring till det.

Låter som skicka lätt.
http://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/inrikes/standard/brev-skicka-latt?gclid=EAIaIQobChMI7Iqj28mJ1QIVHowZCh30AgU9EAAYASAAEgK-XPD_BwE

Blir spårbart då.

Det borde ju framgå på butikens terms samtidigt som du borde fått track nummer, annars har SU blivit lurad kan jag tycka. Minifigs kan du ju skicka upp mot 8-10 st för 7:-
Läste för snabbt infon om fraktkostnad. Butiken skickar endast spårbart = minst 53 kr i frakt. Strök ordern, inget problem med det. :).
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Magnus den store

Man får vara uppmärksam på portot. Jag köpte några få minifigurdelar nyligen. De var något dyra så jag reagerade inte på portot (inom Sverige). Istället för en bubbelplastpåse skickade han bitarna i en Lego-ask. Vågskålen tippade då över 50 g, vilket medförde två frimärken. Dessutom tillkom två ytterligare frimärken för skrymmande. Som om inte det var nog fick jag hämta brevet på mitt utlämningsställe.

Hade han använt en bubbelplastpåse hade portot varit ett frimärke istället för fyra, och jag hade fått brevet på en fredag istället för en avi första vardagen efter nationaldagen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

0046 Mixlek levererade just en beställning till mig på under 23 timmar! Vilken tidszon använder BrickLink, förresten?

Order Date:    Jan 22, 2018 07:12
Payment By:    Bank Transfer
Payment In:    Swedish Krona
Order Status:    Completed
Changed:    Jan 23, 2018 06:04
Total Items:    62
Unique Items (Lots):    1
Invoiced:    Jan 22, 2018 07:14
Shipping Method:    Swedish Post Service

Magnusengstrom

Citat från: andreaseldh skrivet 23 januari 2018 kl. 12:22
0046 Mixlek levererade just en beställning till mig på under 23 timmar! Vilken tidszon använder BrickLink, förresten?

Order Date:    Jan 22, 2018 07:12
Payment By:    Bank Transfer
Payment In:    Swedish Krona
Order Status:    Completed
Changed:    Jan 23, 2018 06:04
Total Items:    62
Unique Items (Lots):    1
Invoiced:    Jan 22, 2018 07:14
Shipping Method:    Swedish Post Service


Est. Är tidszonen.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: andreaseldh skrivet 23 januari 2018 kl. 12:22
0046 Mixlek levererade just en beställning till mig på under 23 timmar! Vilken tidszon använder BrickLink, förresten?

Order Date:    Jan 22, 2018 07:12
Payment By:    Bank Transfer
Payment In:    Swedish Krona
Order Status:    Completed
Changed:    Jan 23, 2018 06:04
Total Items:    62
Unique Items (Lots):    1
Invoiced:    Jan 22, 2018 07:14
Shipping Method:    Swedish Post Service


Han är galet snabb, nästan för snabb. Flera gånger har jag, mindre än en timme efter lagd beställning, kommit på att jag behövde en sorts bit till, men då var ordern redan packad. Det är dock synd att klaga.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

0046 Mixlek

#215
Citat från: swestar skrivet 15 juli 2017 kl. 00:00
Citat från: ColA_30 skrivet 14 juli 2017 kl. 23:15
Citat från: Ozp skrivet 14 juli 2017 kl. 22:09
Citat från: swestar skrivet 14 juli 2017 kl. 22:00
En fråga. Hur i h-e kan man inom Sveriges gränser ta 53 kr i frakt för 2 minifigs. Kan någon ge mig en vettig förklaring till det.

Låter som skicka lätt.
http://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/inrikes/standard/brev-skicka-latt?gclid=EAIaIQobChMI7Iqj28mJ1QIVHowZCh30AgU9EAAYASAAEgK-XPD_BwE

Blir spårbart då.


Det borde ju framgå på butikens terms samtidigt som du borde fått track nummer, annars har SU blivit lurad kan jag tycka. Minifigs kan du ju skicka upp mot 8-10 st för 7:-
Läste för snabbt infon om fraktkostnad. Butiken skickar endast spårbart = minst 53 kr i frakt. Strök ordern, inget problem med det. :).
Beroende på beloppet hanterar vi också frakten, om det är dyra minifigurer skickar vi med företags post och spårbart som vi har  avtal & Försäkring i fall den försvinner på väg.
MVH
Mixlek

Anders67

Super imponerad av en tysk butik - brunos brick depot

Beställde 1000 bitar i tisdags kväll - idag kom post nord och ringde på dörren med bitarna i en fin oskadad kartong!

Ingen special kostnad eller express frakt utan helt vanlig post - iallafall betalade jag inte för det.

Vad var det i kartongen ? Jo 1000 st 2x2 tiles med stud i DBG!

Record

Citat från: Anders67 skrivet 23 februari 2018 kl. 19:13
Super imponerad av en tysk butik - brunos brick depot

Beställde 1000 bitar i tisdags kväll - idag kom post nord och ringde på dörren med bitarna i en fin oskadad kartong!

Ingen special kostnad eller express frakt utan helt vanlig post - iallafall betalade jag inte för det.

Vad var det i kartongen ? Jo 1000 st 2x2 tiles med stud i DBG!

Ja Bruno kan man alltid lita på, dom har jag handlat mycket av och träffat han och hans fru flera gånger i Skaerbaek, mycket trevliga!
Friskt satsat, hälften vunnet..

Glumsfield

Någon som har erfarenhet av danska BrickLink-butiker?

Teabox

Min begränsad erfarenhet är att frakten brukar vara billigare och snabbare än från resterande EU.

KallEl75

Dock hänger ju allt på hur stor beställning du skall göra.

Om vi snackar en större beställning viktmässigt är ju en frakt på runt 5 euro som många tyska butiker erbjuder väldigt bra.

Om man däremot bara skall ha en eller ett par bitar brukar jag söka mig till Holland. Där kan en sådan frakt landa på bara lite drygt 1 Euro. ( Dessutom har man från Holland ofta möjligheten att göra försändelsen spårbar för ytterligare något Euro. )

Har också märkt att fraktkostnaderna från Baltikum är ganska trevliga.

Mina spontana slutsatser kring detta är:

Större beställningar: Tyskland
Mindre beställningar: Holland



Classus

#222
Jag skulle vilja hylla Eigenbrötlers. Mycket bra paketering, i zip-påsar och sedan i kartong med vältejpat omslagspapper runt, samt snabb leverans trots att jag la ordern natten mellan fredag och lördag. Fri frakt vid order över 500 SEK och dessutom försäkrat och spårbart utan extra kostnad vid order över 1000 SEK.

Edit: betalning via banköverföring på måndag och tisdag morgon fick jag ett sms om att paketet fanns att hämta ut.

Celwin

Hej, Slank in på denna sida under lunchrasten och blev såld direkt så passade på att bli medlem för att posta mina erfarenheter av Bricklink.

Började köpa bitar i december förra året och som ni kan se så har det blivit en del beställningar.

Har bifogat en skärmdump från ett excelark där jag håller koll på allt jag beställt. Hoppas det kan vara till någon nytta :)

Med vänlig hälsning Celwin/Daniel


Magnus den store

Citat från: Celwin skrivet 22 mars 2018 kl. 13:44
Började köpa bitar i december förra året och som ni kan se så har det blivit en del beställningar.
Bara 25 beställningar under januari månad.  ;D

Finns det fortfarande någon som undrar varför BL kallas för Cracklink?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.