Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya gummiringar till tåghjul?!

Startat av hajdu, 11 december 2023 kl. 22:51

Föregående ämne - Nästa ämne

hajdu

Hej
Har fått problem med att mitt Winter Holiday tågset (10254) slirar. Har motoriserat det med motor och batteribox från set 60197 Passenger Train.
Undrar vad ni har för tips??

Det fungerade bra förra året. Har bytt batterier nu och det gjorde ingen skillnad.

Funderar på om jag måste byta gummiringarna på hjulen. Eller är där nåt annat jag skall tänka på?
Har inte håålt på mycket alls med tågen så jag är inte så insatt.

Tacksam för alla tips jag kan få!

Ozp

Kanske för lite tyngd över motorn

Selander

Undersök om loket rullar hyfsat lätt, så inte nåt av hjulen på loket skaver mot chassit.

Normalt sett ska man inte behöva byta gummiringar på standardhjulen till vanliga tågmotorn....jag gissar att felet sitter i hög friktion nån annanstans...

andreaseldh

Jag har inget att tillföra i detta ärende, men har en nyfiken fråga. Har upptäckt att de äldre vagnshjulen wheel2b och även de något yngre 4180c01 rullar på kanten av flänsen för att ge så lite friktion som möjligt. Medan lokhjulen wheel2a istället rullar på hjulplattan för att ge så hög friktion som möjligt.

  • Rullar moderna vagnshjul 2878c02 och/eller 38339c01 på flänsen eller på hjulplattan?

Förutsatt att de äldre hjulen körs på blå räls och de moderna på modern räls.

Selander

#4
Känns lite som kapning av tråden det här....
Men så här ser det ut "på riktigt", och principen är densamma för moderna lego tåghjul.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.