Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO på auktionssajter (Tradera, Blocket, Ebay m.fl.)

Startat av de Gothia, 08 januari 2010 kl. 10:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Uppsala2014

Ligger ett oöppnat på blocket för 1150:-. Du kan ju kolla om det finns kvar...

Legqvist

Ni får ursäkta mig, men jag kan inte låta bli att lägga upp den här länken:
http://www.blocket.se/angelholm/70_Kg_lego___7_5_kg_beskrivningar_57836671.htm?ca=20&w=3
Tror inte att någon nappar på den. Notera speciellt hur det diffar i pris i annonsen. Den som bara läser det första vänder nog rätt snart. Jag räknade på de vikter jag såg uppskrivna och fick ihop 48 KG.

(Förlåt om jag på något sätt förstört tråden nu).

shiftaltcmd

Citat från: Legqvist skrivet 12 januari 2015 kl. 14:58
Ni får ursäkta mig, men jag kan inte låta bli att lägga upp den här länken:
http://www.blocket.se/angelholm/70_Kg_lego___7_5_kg_beskrivningar_57836671.htm?ca=20&w=3
Tror inte att någon nappar på den. Notera speciellt hur det diffar i pris i annonsen. Den som bara läser det första vänder nog rätt snart. Jag räknade på de vikter jag såg uppskrivna och fick ihop 48 KG.

(Förlåt om jag på något sätt förstört tråden nu).

Blev nog en nolla för mycket i rubriken. Längre ner verkar mera rimligt, 150 kr/kg och 10 500:-

Shikataganai

Hej!

Rookie som man är har jag nyligen upplevt/insett att det förekommer en del oäkta Lego på bla. Tradera.
Då jag absolut inte vill köpa kopior hur vet man om detta är äkta Lego eller kinakopior?

http://www.tradera.com/item/340799/223536470/lego-star-wars-30-st-clone-trooper-fri-frakt-

Tacksam för hjälp!



jennie

Är priset för bra för att vara sant så är det pftast en anledning till det. Kolla säljarens andra annonser, hittar man några falsk är väl antagligen alla det. Ofta har kopior rundade fötter. Ofta säljer de kopior med små "namnskyltar" till.

Risgrynsgrot

Ansiktet på den där Clone Troopern ser definitivt fake ut. 300/30 är ju 10 kr st, billigaste inom EU på Bricklink går för 23 kr st så nej jag tror inte det är riktigt LEGO.

Måste säga att jag tycker att Lego-kategorin på Tradera blivit mycket sämre, tonvis med piratlego som Tradera inte gör något åt (anmäler förgäves), massvis med grejer som ligger ute med hutlösa priser, folk som trissar upp de låga priserna och generellt ett jäkligt dåligt ställe.

jennie

Frakttiden 15-39 dagar tyder oxå på att de köper in kopior från Asien t.ex. Ansiktet ser fejk ut. Nu för tiden är det svårare att hitta riktigt lego än fejk på Tradera. Riktigt trist! Jag lessnar emellanåt och går in och anmäler alla jag ser, men jag har aldrig upplevt att någon tagits bort för det. De verkar inte bry sig så länge de får in sin provision.

mssm

Citat från: jennie skrivet 13 januari 2015 kl. 20:10
Frakttiden 15-39 dagar tyder oxå på att de köper in kopior från Asien t.ex. Ansiktet ser fejk ut. Nu för tiden är det svårare att hitta riktigt lego än fejk på Tradera. Riktigt trist! Jag lessnar emellanåt och går in och anmäler alla jag ser, men jag har aldrig upplevt att någon tagits bort för det. De verkar inte bry sig så länge de får in sin provision.


Jag håller med dig fullkomligt om Tradera. Jag spanar igenom dagligen och har märkt hur det har ökat markant. Tradera gör som sagt inget åt det heller men jag kan faktiskt tycka att LEGO inte drar sitt strå till stacken heller. Tradera har valt att ha en kategori för ett helt varumärke och jag kan tycka att man borde falla under varumärkesintrång.. det skulle krävas ett samarbete mellan LEGO och Tradera tror jag..

o0ger

Jag har en lösning: Sluta köp LEGO på Tradera!

Då slipper ni bli blåsta och Tradera får inga pengar, samt marknaden för att blåsa LEGO-köpare försvinner.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MartinAberg

Trevlig kvällshobby att anmäla annonser ;)
Brukar sikta på 10 varje dag :P

Legqvist


lingonfil

Citat från: o0ger skrivet 13 januari 2015 kl. 22:10
Jag har en lösning: Sluta köp LEGO på Tradera!

Då slipper ni bli blåsta och Tradera får inga pengar, samt marknaden för att blåsa LEGO-köpare försvinner.

Om någonting är trasigt så lagar man väl det? Jag tycker auktionsförfarandet är ganska fiffigt. Det är också ganska trevligt med mikroannonser på små belopp. Där är Tradera ganska unika.

Tycker Tradera är bra både för säljare som mest "vill bli av med något" såväl som köparen som vill leta loppisfynd. Om det finns oseriösa säljare som hyggliga medborgare är snälla och rapporterar till Tradera så är det ju jävligt dåligt att de inte plockas bort.

Alternativet för att köpa begagnat lego är ju Blocket där allt är på avhämtning, 75% av annonserna är redan sålda, och bilderna består av en suddig bild på en fylld matkasse. =/

Som tur är finns ju bricklink. Men det är ju rätt svårt att fynda på bricklink. Och det är ju inte direkt rätt forum för Pellejöns att sälja legot han hittade på vinden.

Min lösning: Gnäll högre! =)

Peter S

Tradera avsäger sig allt ansvar för innehållet i annonserna och ser sig själva bara som en förmedlare mellan säljare och köpare (möjligtvis undantaget illegala produkter och olagligt språk). Bästa sättet att laga det är att sluta använda det.

Record

Själv kan jag varken säga bu eller bä, men har helt slutat att handla via tradera, tycker att det blivit mest skit senaste åren, och att gå in där nu och titta ger en magont direkt, reklam till förbannelse, mitt i annonserna det flimrar och har sig, nej tackar vet jag sidor som Swebrick och Bricklink där man slipper bli på prackad det ena smörjan efter det andra.

Sen en starkt bidragande orsak till att jag slutade köpa begagnat via tradera, är just för att begagnat är använt och det blir sällan som man tänkt sig då dessvärre. Har även köpt beg via blocket och fått skickat, och enda gången man blivit nöjd är när det är någon annan seriös samlare som säljer, bla ett lok som är en av mina ögonstenar , men då snackar vi inte loppis pris heller, vid andra tillfällen har det varit katastrof, rena skiten, fast den säljare man köpt av utgett sig för att vara samlare, en lurendrejare i mitt tycke, inte mycket att göra åt, man lär så länge man lever är det likt.

Vad det gäller clon LEGO så har iallafall vi Dalmasar vårt eget sätt att ta itu med det ;), men jag är rädd att detta inte kommer orka hålla detta stången, utan kommer bli ett problem som bara kommer öka framgent, och vi kommer få ta itu med detta vare sig vi vill eller ej, då folk kommer undra varför inte bitarna sitter ihop," tänk förr då satt då bitarna ihop, allt var bättre för blabla"
Friskt satsat, hälften vunnet..

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.