LEGO på auktionssajter (Tradera, Blocket, Ebay m.fl.)

Startat av de Gothia, 08 Januari 2010 kl. 10:34

Föregående ämne - Nästa ämne

mordatre

Citat från: Risgrynsgrot skrivet 20 Januari 2015 kl. 14:34
Citat från: jennie skrivet 20 Januari 2015 kl. 12:55
Hur ser du att figurerna är kopior?
I auktionen med de tre superhjälte-seten så finns det en Thing Maxifig och Human Torch minifig, något som LEGO aldrig släppt. Dessutom om man kollar noga så är det tonvis med "fel" på figurerna, t ex har Captain America en hjälm-bit (vilket den officiella inte har), Nick Fury har en tygbit som rock (vilket inte heller den officiella har) och Flashs hjälm är helt fel. Då kan man anta att alla figurer är fejk.

Tittar man vidare på Sagan om Ringen-setet så är det första jag ser Uruk-Haien med oval sköld med vitt handtryck, återigen något som LEGO aldrig gett ut. Tittar man vidare ser man att flera av figurerna har märkliga tillbehör (Gandalf med guldstav med grön topp) Så man kan anta att alla dessa även är fejk.

Star Wars-setet har jag svårare att se, dock så är det väl ganska stor risk att även detta är fejkfigurer då de två andra annonserna har sådana. Svårt att se med såpass dåliga bilder, men antar att de är dom kopiorna som nästan ser precis likadana ut som riktiga minifigs, skillnaden är sämre tryck samt kantiga "axlar"

Precis som Risgrynsgröt sa. Googlar man så ser man också att han köpt kompletta "figurpaket" från Aliexpress eller liknande och lagt ut.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Eigenbrötler

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

AndersI

Citat från: Erik skrivet 30 Januari 2015 kl. 14:54
Stor-LEGO i Värmland  :o

Om nu betongblocken är så stabila, varför behöver de en websida som ber om stöd?  ;)
(Pik mot sär skrivning i annonsen)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

clali969

Tveksam Boba fett från 10123, nappade nästan på den.

http://www.tradera.com/item/340799/224755637/lego-starwars-boba-fett-could-city-10123

Bentryck och höger arm ser olikt ut från orginalet. Skulle tro att snubben med största sannolikhet försöker kränga en sån här, mycket välgjord custom från ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/CUSTOM-LEGO-Cloud-City-Boba-Fett-Star-Wars-10123-/111568499145?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19fa0031c9

erik1107

Man lär sig mycket om marknader av att vara AFOL.
Jag är förvånad över hur skev legomarknaden är, dvs. att mycket säljs dyrt för att både köpare och säljare tycker "lego är värt mycket" men inte har koll på marknaden i stort.
Både blocket och tradera verkar enligt min erfarenhet nästan alltid vara mycket dyrare än BL, och om köparna inte spontanköpte skulle de kunnat köpa samma eller liknande set mycket billigare på reor i butiker.
Jag har inte gjort några noggranna studier men ibland har jag tänkt att det borde finnas en rätt så stor potential i att köpa lego på BL och sälja på blocket och tradera? Och jag har varit förvånad över att det inte redan gjorts i så pass hög grad att utbudet pressat ner priserna närmare BL.

Men ibland kommer det ut ju såklart ut riktigt underprissatta annonser på blocket för att säljarna inte har koll.
Men tradera borde vara svårare att göra bra fynd på va?

ByggareDan

Citat från: simme skrivet 04 Februari 2015 kl. 18:02
Citat från: Magnusengstrom skrivet 04 Februari 2015 kl. 17:55
http://www.tradera.com/item/340797/224888203/ny-lego-city-polis-lastbil-poliser-jagar-ranare-60044

Varför betalar man over 500 när man kan få den för hälften.

Bra fråga, ibland undrar man!

Apropå helt felaktig prisbild på vissa auktioner på Tradera skulle ju kunna vara ett "smart" sätt att tvätta svarta pengar/ta betalt för svartjobb

Som ex. Jag kaklar om ditt badrum, du köper och betalar materialet, min arbetskostnad är att du "köper" ex antal Legoset (eller ngt annat) förr ett förutbestämmt pris (ex. 500kr för ett set som kostar 300kr =200kr svarta pengar per set blir vita) som blir min "lön"

Kanske lite krångligt beskrivet men ni förstår nog huvudtanken.

Eller så kan det vara så enkelt som den gamla devisen
-Än är den sista idioten inte född  ???

/ByggareDan

Ashman

Citat från: erik1107 skrivet 04 Februari 2015 kl. 18:12
Man lär sig mycket om marknader av att vara AFOL.
Jag är förvånad över hur skev legomarknaden är, dvs. att mycket säljs dyrt för att både köpare och säljare tycker "lego är värt mycket" men inte har koll på marknaden i stort.
Både blocket och tradera verkar enligt min erfarenhet nästan alltid vara mycket dyrare än BL, och om köparna inte spontanköpte skulle de kunnat köpa samma eller liknande set mycket billigare på reor i butiker.
Jag har inte gjort några noggranna studier men ibland har jag tänkt att det borde finnas en rätt så stor potential i att köpa lego på BL och sälja på blocket och tradera? Och jag har varit förvånad över att det inte redan gjorts i så pass hög grad att utbudet pressat ner priserna närmare BL.

Men ibland kommer det ut ju såklart ut riktigt underprissatta annonser på blocket för att säljarna inte har koll.
Men tradera borde vara svårare att göra bra fynd på va?
Jag tror du tar en risk om du köper på BL och säljer på tradera. Det finns gott om lite mer exklusiva set som säljs mycket billigare på tradera än bricklink. T ex har det gått 2-3 Green Grocer för runt 4500 vilket är billigare än bricklink. På BL tillkommer ofta avgifter och porto så genomsnittspriserna stämmer inte alltid. Man tar också en risk med skador mm.

Vissa annonser beror säkert på att säljaren har dålig koll, men jag gissar att genomsnittslige köpare också har det.