Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO® Masters Sverige - Infotråd och diskussion!

Startat av CopMike, 17 december 2019 kl. 15:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Citat från: BeardedNerd skrivet 25 oktober 2020 kl. 20:18
Riktigt bra början allihop! Kreativa och roliga byggen på relativt kort tid. En fundering (som ni kanske inte kan svara på), fanns det tillräckligt många bitar eller blev det mycket begränsningar på grund av att en sort tagit slut i lagret?

2500000 bitar låter mycket, men de skulle delas på 16 personer som alla ville bygga snot... En del tog slut, fanns inte alls eller hade beslagtagits av något annat lag. Men det ingick liksom i tävlingsmomentet att tänka om och använda andra delar. Och det var ju sällan bitar från "förra" avsnittet hade hunnit sorteras tillbaka i pitten gruvan.  ;)

Record

#241
Det är alltid kul när man blir positivt överraskad!! (såg på LM US och fick dubbelt nog av bara 1 avsnitt)
   
Så kul att se er alla, jag kände stressen bara av att se er bygga under tidspress , tänkte mig själv in situationen, tror hjärnan hade brunnit upp på mig då ;)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Myko

Citat från: Skafte skrivet 25 oktober 2020 kl. 21:57
2500000 bitar låter mycket, men de skulle delas på 16 personer som alla ville bygga snot... En del tog slut, fanns inte alls eller hade beslagtagits av något annat lag. Men det ingick liksom i tävlingsmomentet att tänka om och använda andra delar. Och det var ju sällan bitar från "förra" avsnittet hade hunnit sorteras tillbaka i pitten gruvan.  ;)

Jag tror jag har en halv miljon bitar, så 2.5 milj är "bara" 5 afols med lika stor samling som jag. Tror jag ligger i kanske övre 75% i storleksordning.

andreaseldh

Nu borde man få fråga: Vad fanns i den lilla gråa lådan i hörnet på byggbordet?

robinnilsson403

Citat från: andreaseldh skrivet 25 oktober 2020 kl. 22:45
Nu borde man få fråga: Vad fanns i den lilla gråa lådan i hörnet på byggbordet?
Det undrar jag också över! När gjordes de små "intervjuerna" som är inklippta? Dvs där deltagarna sitter och pratar om vad de gör i bygget.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

dalle

Citat från: andreaseldh skrivet 25 oktober 2020 kl. 22:45
Nu borde man få fråga: Vad fanns i den lilla gråa lådan i hörnet på byggbordet?

En kamera.

Skafte

#246
Citat från: Myko skrivet 25 oktober 2020 kl. 22:14
Jag tror jag har en halv miljon bitar, så 2.5 milj är "bara" 5 afols med lika stor samling som jag. Tror jag ligger i kanske övre 75% i storleksordning.

Precis! Och i sin egen samling har man ju de bitar man VILL bygga med. Här var det mycket som var snygga färgsorterade 2xN i klatschiga färger (som man t ex såg som stödstruktur i Dk Purple i Zilmrud och Full Plates hus).

Intervjuerna gjordes löpande, ibland under en längre paus i bygget (typ i samband med lunch) eller så plockade de ut ett lag i taget med an de andra byggde - men det var noga att alla fick samma tidsavbrott. Hemma-hosreportagen gjordes någon månad innan själva programmet.

jalex

Otroligt imponerande vilka fantastiska byggen alla gjorde i programmet, och på så kort tid! Riktigt kul program också!  :D
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Magnusengstrom

Nu har jag inte sätt den amerikanska eller den australiska versionen så kan inte jämföra.

Det var rätt programledare för programmet tycker jag och det var bra klippning och så. Men det fanns lite små fix som behövs göras för framtiden.

Citat från: mortil skrivet 20 oktober 2020 kl. 23:51
Citat från: byStfn skrivet 20 oktober 2020 kl. 23:12
Citat från: bileam skrivet 20 oktober 2020 kl. 12:03
Skönt meningsutbyte på twitter!

Många i AFOL-gruppen på FB läste isakssons kommentar som negativ. Är den det? Jag får inte igång min twitter och kan läsa eventuella svar :P

Har fortfarande ingen koll på vem denne Patrik Isaksson är..  Och jag hade iofs ingen koll på vem Stefan Holm var heller pre-swebrick.  Och den största synden i Jönköping. Jag hade ingen aning om vem Stefan Liv var trots att jag varit hemma hos han och jobbat.   (så mycket bryr jag mig om sport)
Du är inte den enda som inte har någon koll på idrottsartister, jag har lika dålig koll som dig.


Godtfred

Riktigt imponerade byggen av samtliga!

Record

Citat från: Skafte skrivet 25 oktober 2020 kl. 21:57
Citat från: BeardedNerd skrivet 25 oktober 2020 kl. 20:18
Riktigt bra början allihop! Kreativa och roliga byggen på relativt kort tid. En fundering (som ni kanske inte kan svara på), fanns det tillräckligt många bitar eller blev det mycket begränsningar på grund av att en sort tagit slut i lagret?

2500000 bitar låter mycket, men de skulle delas på 16 personer som alla ville bygga snot... En del tog slut, fanns inte alls eller hade beslagtagits av något annat lag. Men det ingick liksom i tävlingsmomentet att tänka om och använda andra delar. Och det var ju sällan bitar från "förra" avsnittet hade hunnit sorteras tillbaka i pitten gruvan.  ;)


Det var min första tanke också, det låter mycket men utslaget på deltagarna så är det inte så våldsamt, men det tar väl också fram kreaktiviteten :)


En sak jag tänkte på är också att det måste vara annorlunda att tänka stort, de flesta här bygger ju mer med "snickarglädje" vilket inte gör sig riktigt rättvist i TV när man sveper förbi ett bygge  i typ 1-3 sek.
Det slog mig också när domarens kommentar var att det händer inget inne i byggnaden :-\ ganska tufft att bygga in liv å detaljer på alla våningar i ett stort höghus på den tidsramen kände jag
Friskt satsat, hälften vunnet..

Skafte

Ja, men han hade rätt där, bara ett par gubbar och nån möbel per våningsplan hade varit en bättre prioritering än att tilea golvet i restaurangen röd-vitrutigt, vilket inte syntes i det färdiga bygget om man inte lyste med ficklampa in genom fönstren. Det var en bränd halvtimme av min tid...

dalle

Första programmet var det svårt att veta vilka bitar som fanns och vilka som det var brist på. Alla 2,5 miljoner bitar fanns inte framme samtidigt. Det fanns ett lager som det gick att beställa fram mer bitar. Men det tog ett tog innan vi kom under fund med vilka det fanns mer av. I första avsnittet minns jag att större plates som det blev brist på snabbt när alla skulle bygga höga hus.

Emma

Citat från: Skafte skrivet 26 oktober 2020 kl. 07:59
Ja, men han hade rätt där, bara ett par gubbar och nån möbel per våningsplan hade varit en bättre prioritering än att tilea golvet i restaurangen röd-vitrutigt, vilket inte syntes i det färdiga bygget om man inte lyste med ficklampa in genom fönstren. Det var en bränd halvtimme av min tid...

Verkligen! Så sjukt störigt att behöva snurra om från snickarglädje och byggen som tar mer än ett år att bygga till detta! Bygg STORT! Med lagom finess.

Konstant brist på "rätt" bitar. Men det var samma förutsättningar för alla.

Record

Citat från: Emma skrivet 26 oktober 2020 kl. 08:28
Citat från: Skafte skrivet 26 oktober 2020 kl. 07:59
Ja, men han hade rätt där, bara ett par gubbar och nån möbel per våningsplan hade varit en bättre prioritering än att tilea golvet i restaurangen röd-vitrutigt, vilket inte syntes i det färdiga bygget om man inte lyste med ficklampa in genom fönstren. Det var en bränd halvtimme av min tid...

Verkligen! Så sjukt störigt att behöva snurra om från snickarglädje och byggen som tar mer än ett år att bygga till detta! Bygg STORT! Med lagom finess.

Konstant brist på "rätt" bitar. Men det var samma förutsättningar för alla.


Det var nog det jag tänkte mest på när förutsättningarna var deklarerade  :), men det är väl det som gör det extra kul också att se på, mest farsinerande att alla lag fick ihop det så bra som ni fick!!

Hur mycket skissande var det innan ni började bygga 1 timme?
Friskt satsat, hälften vunnet..

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.