Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Berg-och-dalbanekurvor+stegar=transportsystem(???)

Startat av janhansson, 03 maj 2023 kl. 00:04

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

Jag la märke till att de relativt nya stegarna 70646 var väldigt lika berg och dalbaneräls, så jag köpte några vita kurvor och gjorde en liten bana, det funkar rätt bra, även om stegarna saknar försänkningen som gör att man kan sätta en plate på ovansidan av anslutningspunkterna.
Fördel av detta är att det går att bygga en bana med vit räls, samt att stegarna kan vara lite billigare än berg och dalbanerälsen.

bana.jpg

Sedan började jag fundera på sätt att driva runt ett transportsystem, där själva tåget inte behövde ha någon motor.
Tanken är att varje vagn har en kuggstång, och att tåget dras runt av kugghjul placerade på raksträckorna.
Här har jag förenklat ner och har bara ett kugghjul på varje raka, vilket gör att tåget måste få upp fart för att lyckas nå nästa kugghjul. Ett mer utbyggt system skulle kunna göra så att ett tillräckligt långt tåg alltid hade kontakt med minst ett kugghjul.

bana_drivning.jpg

kontakt.jpg

drivmekanism.jpg

Jag kom så långt att jag kunde veva runt tåget manuellt en liten bit, men konstruktionen tålde inte att motoriseras.
Drivningen behöver fästas bättre i bottenplattan, jag hade stora problem med att det lossnade såpass att kuggkontakten förlorades.
Det skulle behövas fler anslutningspunkter (en i varje ände av varje raksträcka borde räcka).
Slutligen är jag lite osäker på om kedjor är det effektivaste sättet att överföra kraft här, kanske en kuggstäng vore effektivare?

andreaseldh

Kedjor är alltid svårt att hålla lagom spända. Jag skulle föreslå kugghjul och axlar enligt denna sprängskiss:
4-directions.png

Godtfred

Jag skulle driva med däck istället för kuggar för tystare och mer förlåtande mekanik. Man ser framför sig rejäla smällar och trasiga delar när kuggarna kommer lite fel.

andreaseldh

Citat från: Godtfred skrivet 03 maj 2023 kl. 13:50Jag skulle driva med däck istället för kuggar för tystare och mer förlåtande mekanik. Man ser framför sig rejäla smällar och trasiga delar när kuggarna kommer lite fel.

Hur gick det för @Stork -s pingviner i helgen?

Stork

Citat från: andreaseldh skrivet 03 maj 2023 kl. 16:50
Citat från: Godtfred skrivet 03 maj 2023 kl. 13:50Jag skulle driva med däck istället för kuggar för tystare och mer förlåtande mekanik. Man ser framför sig rejäla smällar och trasiga delar när kuggarna kommer lite fel.

Hur gick det för @Stork -s pingviner i helgen?

Det gick mycket bra!
Men GBCer ska ju rassla ordentligt också.  ;D

Jag hade skippat kedjorna dock, speciellt liggande kommer det bli problem.
Kuggstänger med Andreas koppling i mitten verkar bra.
Brick After Brick: Back on Bricklink!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.