Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tågväxel servokontroller

Startat av narwo, 02 april 2023 kl. 22:24

Föregående ämne - Nästa ämne

narwo

Liten uppdatering. Det fungerar, men servo behöver kalibreras lite. Ska fixa efter påsk.

narwo

Jag har testat att ha en osynlig servo nu, med allt under spåret. Det går dock inte att 3d-skriva ut den i tillräckligt bra kvalitet med min skrivare. Den röda biten på bilden nedan är alldeles för tunn.

Så vi behöver en ny plan, vi bör behålla den ursprungliga "röda biten", och helst tar vi inte isär den eftersom den inte passar 100% perfekt igen.

Några nya förslag? Jag jobba på den...

Screenshot 2023-04-07 at 19.25.55.png

Screenshot 2023-04-07 at 19.26.11.png 

narwo


Ozp

Med motor brukar jag lägga en 3743 ovanpå mekanismen och sedan rotera en 3647. Går det att använda med servon?

Godtfred

Varför behöver du göra den röda biten så tunn och smal? Finns väl gott om plats?

narwo

Citat från: Godtfred skrivet 07 april 2023 kl. 20:26Varför behöver du göra den röda biten så tunn och smal? Finns väl gott om plats?
Det är mer att det behövs små detaljer som jag inte kan producera tillförlitligt, och det är nyckeln, tillförlitligheten.

Citat från: Ozp skrivet 07 april 2023 kl. 20:01Med motor brukar jag lägga en 3743 ovanpå mekanismen och sedan rotera en 3647. Går det att använda med servon?
Det har gett mig en idé...

andreaseldh

Jag har ingen erfarenhet av denna växel, men de gamla handstyrda blåa- och Duploväxlarna hade båda en inbyggd säkerhetsdetalj: Om ett tåg kommer från fel håll till en medväxel, så slår den om eller fjädrar automatiskt. Finns denna säkerhet när dessa växlar styrs för hand och fungerar den i så fall även vid servostyrning?

pehter aka ibbe

Det finns microserven men dom är inte så starka, osäker på om ett (billigt) standardservo har tillräckligt med kraft.  Klicket behöver definitivt bort för att få en mjuk rörelse.

Om man vill sänka ner servot är min spontana fundering två 94925, en skruvas fast på servook och andra på det som agerar växelförare.

Hittade en bild på en lösning jag plockade ihop för några år sedan med bb0893c01 och mekanisk indikator, växelförare är en 42003.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

narwo

Om du vill ha det osynligt... det här är det bästa jag tror jag kan göra. Jag skulle behöva lägga till Technic-hål i den röda biten.

Screenshot 2023-04-07 at 22.41.29.png
Screenshot 2023-04-07 at 22.41.38.png

narwo

Citat från: andreaseldh skrivet 07 april 2023 kl. 21:59Jag har ingen erfarenhet av denna växel, men de gamla handstyrda blåa- och Duploväxlarna hade båda en inbyggd säkerhetsdetalj: Om ett tåg kommer från fel håll till en medväxel, så slår den om eller fjädrar automatiskt. Finns denna säkerhet när dessa växlar styrs för hand och fungerar den i så fall även vid servostyrning?
Originaldelen har en "fjäder" för att skydda det. Vilket är ytterligare en anledning till att jag vill använda originaldelarna.

narwo

Jag har hittat en lösning...och den använder mest Lego...bara så att du vet.

Manne

Citat från: narwo skrivet 08 april 2023 kl. 00:11Jag har hittat en lösning...och den använder mest Lego...bara så att du vet.

Nyfiken på hur den ser ut !

Med Vänlig Hälsning Manne 
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

narwo

Den grundläggande mekanismen, nu måste jag ansluta servo under, vilket är mycket lättare.

Screenshot 2023-04-08 at 09.41.56.png

narwo

Använder 100% Lego, inklusive servo.

Det mörkröda är det som döljer servo ovan jord.
Grönt är "marknivån".

Några tankar?

(Jag tycker fortfarande att vi ska använda en icke-Lego-servo, då kan jag dölja den nästan 100%.)

Screenshot 2023-04-08 at 11.01.55.png

Screenshot 2023-04-08 at 11.01.50.png

Manne

Citat från: narwo skrivet 08 april 2023 kl. 11:06Använder 100% Lego, inklusive servo.

Det mörkröda är det som döljer servo ovan jord.
Grönt är "marknivån".

Några tankar?

(Jag tycker fortfarande att vi ska använda en icke-Lego-servo, då kan jag dölja den nästan 100%.)

Screenshot 2023-04-08 at 11.01.55.png

Screenshot 2023-04-08 at 11.01.50.png


Är absolut med på om vi kan använda ett rc servo , bara vi kan förlita oss på funktion/stabilitet .. program mässigt så vore drömmen 4 tåg aktiva samtidigt på totalt 2 spår.. 

Med Vänlig Hälsning Manne 
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.