Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tågväxel servokontroller

Startat av narwo, 02 april 2023 kl. 22:24

Föregående ämne - Nästa ämne

narwo

Ju mindre vi 3d-skriver ut, desto mer sannolikt kommer det att gå sönder. Vi kan gömma den bruna lådan. Jag kan lägga till dubbar så att vi kan koppla ihop den med Lego, men det kommer inte TLG att gilla.

Manne

gör en test version så ser vi hur det går.. vill också dölja lådan med lego som jag tycker är självklart.. vill gärna se detta live sen så vi kan väl träffas mer om detta.. eller vad säger ni ?
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

narwo

Jag har precis ställt in min 3d-skrivare, har sovit i några månader.
Jag har allt hemma nu för att göra ett fullständigt test. Då, ja, vi borde träffas.

Manne

en ide är ju att ha öppet lock på den 3dprintade delen så man kan se ner i den, så löse man det med ett lego element sen för att täcka lådan , kan ju komma till den punkten att man vill se ner i den om något krånglar sen ute på plats.. 
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

narwo

Den är mekaniskt stabilare om den har tak, och du kan bara lägga plattor över toppen. Jag kanske kan göra den 1 platta kortare.

Screenshot 2023-04-04 at 16.28.32.png

Godtfred

Finns ju gott om plats under växeln, 19.2mm om jag ser rätt. Jag skulle gjort allt för att få dit (icke-LEGO) servon där så den blir osynlig... Men jag bygger inte tåglandskap.

Manne

en annan grej som hade varit nice är ju någon indikator som visar vilket läge växeln är i synligt.. någon ide där ?
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

narwo

Citat från: Manne skrivet 04 april 2023 kl. 16:38en annan grej som hade varit nice är ju någon indikator som visar vilket läge växeln är i synligt.. någon ide där ?
en LED t.ex? Ingen problem! Eller något som är mekaniskt?

Citat från: Godtfred skrivet 04 april 2023 kl. 16:31Finns ju gott om plats under växeln, 19.2mm om jag ser rätt. Jag skulle gjort allt för att få dit (icke-LEGO) servon där så den blir osynlig... Men jag bygger inte tåglandskap.

Kanske det kan funkar, men det behöves att ta-bort lite av den växlan. Eller det ska se konstigt ut. Se bild...

60238.jpg

Godtfred

Finns väl ett hål i armen på undersidan som servot kan hugga tag i? Ser ut så på dina bilder. Allt på översidan kan vara kvar, även den gula armen.

RetroBricker

Citat från: Godtfred skrivet 04 april 2023 kl. 17:05Finns väl ett hål i armen på undersidan som servot kan hugga tag i? Ser ut så på dina bilder. Allt på översidan kan vara kvar, även den gula armen.
Min växel har en helt slät "skyddsplatta" under, som täcker hela styrmekaniken. Den är från senaste Cargo-setet, så på dessa växlar behövs i så fall våld...  eller 1 mm borr och en pianotråd.
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Godtfred

Tänkte samma sak. Ett litet hål, eller limma dit en liten ögla och pianotråd till armen på ett servo. 3D printa ett fäste till servot som passar i några technic-hål. Klockrent. Att göra lite åverkan på undersidan på en växel för att bygga in 3:e parts motorer är OK i min bok... Mycket bättre än att 3D-printa ett stort hus att sätta ovanpå. Men alla tycker olika.

narwo

Ok...i teorin kommer det att fungera, men jag tror att jag skulle vilja testa den här versionen först. Få något att fungera och fungerar perfekt. Så vi kan testa elektroniken. Då kan vi jobba på en osynlig version.

Vi måste programmera ett snyggt gränssnitt också, jag har stora planer för detta, iPad-kontroll. Lysdioder, "barriärer", livestreamad video...mycket! Det är därför jag försöker göra "snabbt sen snyggt".

Godtfred

Bra tänkt! Börja med något "proof of concept" så man ser att det hela fungerar på systemnivå innan detaljerna finslipas.

andreaseldh

Själv gömde jag motorn och fjärrkontrollen i ett växthus men ett klassiskt ställverk skulle ju passa alldeles utmärk i detta fall!

0231ywrqYyBU.jpg

Eller bara en liten transformatorstation?

Transformatorstation.jpg

Manne

Citat från: narwo skrivet 04 april 2023 kl. 17:40Ok...i teorin kommer det att fungera, men jag tror att jag skulle vilja testa den här versionen först. Få något att fungera och fungerar perfekt. Så vi kan testa elektroniken. Då kan vi jobba på en osynlig version.

Vi måste programmera ett snyggt gränssnitt också, jag har stora planer för detta, iPad-kontroll. Lysdioder, "barriärer", livestreamad video...mycket! Det är därför jag försöker göra "snabbt sen snyggt".

Jag uppskattar åtminstone om lösningen på växeln kan förbli ganska låg då man staplar många moduverse spår på varandra i lådan.. blir många meter spår som jag.Ozp,MagnusE har med oss för att få ihop allt till vårt gemensamma landskap.

Med Vänlig Hälsning Manne 
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.