Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Eriol

Citat från: CopMike skrivet 06 augusti 2021 kl. 13:41
Gammal klassiker - ! Dock ett lite konstigt set, indianfjädrarna bb0015d på de två kvinnorna läggs bara uppe på håret och sitter inte fast alls utan ramlar åt sidan väldigt lätt :(! På paddelkillarna går de att trycka fast. Sen visar Bricklinks inventory att det ska vara 11 st gula 2x2 bricks men det går bara åt 7 st, dock så ska inventoryn vara gjord från ett oöppnat set så det stämmer säkert.

Rotade fram lite gamla hår och fjädrar nu och på de kvinnohår jag har är det en likadan "fläns" som på männens så att fjädrarna går att trycka fast bra. Kanske finns olika versioner av håret?

CopMike

Citat från: Eriol skrivet 06 augusti 2021 kl. 15:37
Citat från: CopMike skrivet 06 augusti 2021 kl. 13:41
Gammal klassiker - ! Dock ett lite konstigt set, indianfjädrarna bb0015d på de två kvinnorna läggs bara uppe på håret och sitter inte fast alls utan ramlar åt sidan väldigt lätt :(! På paddelkillarna går de att trycka fast. Sen visar Bricklinks inventory att det ska vara 11 st gula 2x2 bricks men det går bara åt 7 st, dock så ska inventoryn vara gjord från ett oöppnat set så det stämmer säkert.

Rotade fram lite gamla hår och fjädrar nu och på de kvinnohår jag har är det en likadan "fläns" som på männens så att fjädrarna går att trycka fast bra. Kanske finns olika versioner av håret?
Spännande! Fläns - fram eller bak? Bak är det som ett upp- och nervänt V. Men om jag verkligen trycker/töjer ut fjäderns ring så fastnar den faktiskt bak där håret slutar i nacken, på killarnas hår så behövs inte alls samma kraft. Jag kanske bara fegade med de gamla (och inte helt billiga fjäderbitarna) :o!

Eriol

#2177
Citat från: CopMike skrivet 06 augusti 2021 kl. 17:05
Citat från: Eriol skrivet 06 augusti 2021 kl. 15:37
Citat från: CopMike skrivet 06 augusti 2021 kl. 13:41
Gammal klassiker - ! Dock ett lite konstigt set, indianfjädrarna bb0015d på de två kvinnorna läggs bara uppe på håret och sitter inte fast alls utan ramlar åt sidan väldigt lätt :(! På paddelkillarna går de att trycka fast. Sen visar Bricklinks inventory att det ska vara 11 st gula 2x2 bricks men det går bara åt 7 st, dock så ska inventoryn vara gjord från ett oöppnat set så det stämmer säkert.

Rotade fram lite gamla hår och fjädrar nu och på de kvinnohår jag har är det en likadan "fläns" som på männens så att fjädrarna går att trycka fast bra. Kanske finns olika versioner av håret?
Spännande! Fläns - fram eller bak? Bak är det som ett upp- och nervänt V. Men om jag verkligen trycker/töjer ut fjäderns ring så fastnar den faktiskt bak där håret slutar i nacken, på killarnas hår så behövs inte alls samma kraft. Jag kanske bara fegade med de gamla (och inte helt billiga fjäderbitarna) :o!

På sidorna. Alla hår jag hittade här hemma har dem utom "mormors" x197bun På den här bilden av killhåret syns det ju tydligt: https://img.bricklink.com/ItemImage/PN/11/x197.png Men på andra bilder verkar flänsarna saknas så det måste nog funnits olika gjutformar...

Den enda fjäder jag hittade var förresten redan trasig så jag var inte så feg när jag tryckte på den...

Kwagge

Precis klar med pärltiles bricka nr 6 av 9 av en känd trummis.. för 699kr (på Ullared tidig vår) så tänkte jag att man kan ju prova o se vad man gillar med detta nya koncept. Om inte så har man ju lite över 2900 nya bitar, mest runda tiles i olika färger såklart  ;D

andreaseldh

Citat från: Kwagge skrivet 06 augusti 2021 kl. 19:55
Precis klar med pärltiles bricka nr 6 av 9 av en känd trummis..

Gillar verkligen recensionen han gav sig själv: "He is the best rock drummer in the World"

Speciellt som John (enligt ryktet) sa: "He is not even the best drummer in the Beatles"

CopMike

Citat från: Eriol skrivet 06 augusti 2021 kl. 19:50
Citat från: CopMike skrivet 06 augusti 2021 kl. 17:05
Citat från: Eriol skrivet 06 augusti 2021 kl. 15:37
Citat från: CopMike skrivet 06 augusti 2021 kl. 13:41
Gammal klassiker - ! Dock ett lite konstigt set, indianfjädrarna bb0015d på de två kvinnorna läggs bara uppe på håret och sitter inte fast alls utan ramlar åt sidan väldigt lätt :(! På paddelkillarna går de att trycka fast. Sen visar Bricklinks inventory att det ska vara 11 st gula 2x2 bricks men det går bara åt 7 st, dock så ska inventoryn vara gjord från ett oöppnat set så det stämmer säkert.

Rotade fram lite gamla hår och fjädrar nu och på de kvinnohår jag har är det en likadan "fläns" som på männens så att fjädrarna går att trycka fast bra. Kanske finns olika versioner av håret?
Spännande! Fläns - fram eller bak? Bak är det som ett upp- och nervänt V. Men om jag verkligen trycker/töjer ut fjäderns ring så fastnar den faktiskt bak där håret slutar i nacken, på killarnas hår så behövs inte alls samma kraft. Jag kanske bara fegade med de gamla (och inte helt billiga fjäderbitarna) :o!

På sidorna. Alla hår jag hittade här hemma har dem utom "mormors" x197bun På den här bilden av killhåret syns det ju tydligt: https://img.bricklink.com/ItemImage/PN/11/x197.png Men på andra bilder verkar flänsarna saknas så det måste nog funnits olika gjutformar...

Den enda fjäder jag hittade var förresten redan trasig så jag var inte så feg när jag tryckte på den...
Ojojoj - håller vi på att utforska Legohistoria här? Har du lust att titta inne i håret om det finns något partnummer och ta en egen bild där flänsen syns tydligt?

Anders67

Byggde idag, 519kr på Lekia jkpg.
Kul bygge, lite för liten kanske men för de pengarna får man ett nice swoschable skepp!
Kul att den lilla vagnen även fungerar som display ställ!
Är inte helt med på dekalen till carboncryo"n inte var det någon sådan fångad figur med i serien, eller? Nu måste jag nog se om serien igen!

Betyg 4 av 5!

Jesperrydhog

Här har vi då Lego setet. .

CopMike


andreaseldh

I natt byggde jag skrivmaskinen . Vill varna för att de fyra axlarna L32 är mycket svåra att få till/justera. I övrigt är det ett underbart set med fantastiska funktioner, men även potential till förbättringar/MOD. Det framgår exempelvis av instruktionshäftet att flera av Steve Guinness prototypmodeller hade upp till fyra rörliga typer. Och en korrekt funktion för tangenten Back space vore också trevligt att försöka få till!

Godtfred

Hur bra är L32-axlarna? De svarta jag har är alla vridna typ 1/8-varv och tack vare det oanvändbara till en hel del...

pehter aka ibbe

Citat från: Godtfred skrivet 13 augusti 2021 kl. 13:26
Hur bra är L32-axlarna? De svarta jag har är alla vridna typ 1/8-varv och tack vare det oanvändbara till en hel del...
Till att överföra en vridande rörelse? Inte alls.
Försöker generellt hålla mig till max 8 långa vid kraftöverföring, för längre sträckor är kortare axlar med skarv bättre.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Godtfred

Inte det jag undrade... De jag har är vridna utan pålagt moment, då är de svåra att använda som strukturella stagningar i många fall.

CopMike


Tornet

som kom hem i mosad kartong idag. Kommer tills vidare få en plats bredvid Old Fishing Store i min lilla by.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.