Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: jalex skrivet 17 maj 2016 kl. 21:28
Vilka gillade du bäst?

Min favorit när jag byggde blev sjöhäxan Ursula med en underbar bläckfiskunderkropp!

De dubbletter jag valde (delade låda med Lordflintstone och Pekblom) var Musse (den mest ikoniska Disney-figuren som finns) och rymdvarelsen från Toy Story.

Mest besviken är jag på att Kalle och Kajsa inte fått specialgjutna underkroppar.

jalex

Citat från: andreaseldh skrivet 17 maj 2016 kl. 23:51
Citat från: jalex skrivet 17 maj 2016 kl. 21:28
Vilka gillade du bäst?

Min favorit när jag byggde blev sjöhäxan Ursula med en underbar bläckfiskunderkropp!

De dubbletter jag valde (delade låda med Lordflintstone och Pekblom) var Musse (den mest ikoniska Disney-figuren som finns) och rymdvarelsen från Toy Story.

Mest besviken är jag på att Kalle och Kajsa inte fått specialgjutna underkroppar.

Ja Musse tycker jag ser bra ut som minifig. Håller med om Kalles underben, det ser knasigt ut med vanliga ben. Sen tycker jag Kalles uttryck är svårt att få att passa i olika mocar eller scener. Hade nog gillat bättre om han hade ett argsint uttryck som han ofta har.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Manne

Fortsatt med ghostbusters hq. Ganska smidigt o ta o köra två omgångar med påsar vid varje tillfälle. Så man suger lite på karamellen o inte sträckbygger det helt.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Manne

Har haft ett par timmar över nu framåt kvällningen så det blev ett större antal påshögar avklarade så man tillslut fick bygget klart..

Ett helt fantastiskt bygge som verkligen levererar en massa bra bitar i större mängder. Manualen ligger på smått otroliga 418 sidor, så det tar en stund..

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Laggeman

Fick tips om et set med många figurer i, , så grabben och jag byggde det dels igår och dels idag. Trevlig set med många intressanta figurer, och toppen för de som vill ha lite "vanliga" figurer istället för bara brandmän och poliser. ;)
Distrubutör för TUPPERWARE i Skåne (, Öland, Gotland & Blekinge).

Anna

Äntligen husbygge igen. uppbyggd och placerad i bokhyllan. Trevligt set. Gillade penningtvätten mycket.

Clarmo

Äntligen så har jag införskaffat och byggt ihop en X-wing, . Kom över en med kartong och instruktion väldigt billigt, tycker jag själv i alla fall.

Odur

Jag var på Netto idag och handlade mjölk, och impulsköpte samtidigt en för 30:-.
Den där skjutaren 15403c01 för 4073 hade jag inte sett innan. Bra tryck i den! Risken är väl bara att det kommer att försvinna 4073 på löpande band här hemma när barnen leker med den som sen kommer fram när man trampar på dom....

Skafte

#1538
Ferry



Leklust kör kampanj på den här nu, 179 istället för 349, så det var inte mycket att välja på. Eller visst, man får välja hur många man köper. Jag nöjde mig med en (hittills).

Knappt 300 delar, inget stort och maffigt set direkt, men eftersom många bitar (dessutom stora) enligt instruktionen skall organiseras i längdriktningen blir färjan rätt lång, på en centimeter när lika lång som kartongen den kommer i. Formen på färjan är trevlig, även om den förstås är väldigt liten i förhållande till sina verkliga förlagor. Den kan bara ta tre av den sortens bilar som följer med, och senast jag åkte till Fårö så rymdes det väl typ fyrtio. Men i alla fall.

En detalj jag stör mig på är att bilen inte kan köra på eller av färjan utan att underredet skrapar i. Faktiskt måste bilen hasa ombord utan något hjul i kontakt med underlaget, nog hade det gått att få till en annan lösning utan att göra jättelånga ramper?

Inga anmärkningsvärda byggtekniker direkt, men en del kul bitar att använda till annat, kanske. Framför allt stora tilen 90498 i grönt, vilket är unikt för setet. Till välklippta gräsmattor?



Minifigurerna får godkänt. Det nya kvinnohåret är ju en favoritbit, men hennes torso har vi sett väldigt många gånger. Och varför fick hon inte byxor i annan färg? Skall hon se lite affärskvinnemässig ut med matchande kavaj och byxor? Passar sådär i en röd cab. Kaptenen har en snygg torso som bara finns i ett annat set - - och tack och lov har han fått en kaffekopp. Hade gillat kaptensmössan från CMF-serie 10, dock:

Till ordinarie pris hade jag tyckt att setet var för dyrt och hade behövt en bil och en minifig till (det hade förstås också ökat lekvärdet väsentligt), men för 179 spänn är det som sagt bara en fråga om hur många man skall köpa.

dalle

Köp 12 - 13 st så du kan bygga din Fåröfärja för ca 40 bilar.
Citat från: Skafte skrivet 16 juni 2016 kl. 11:04
Ferry



Leklust kör kampanj på den här nu, 179 istället för 349, så det var inte mycket att välja på. Eller visst, man får välja hur många men köper. Jag nöjde mig med en (hittills).

Knappt 300 delar, inget stort och maffigt set direkt, men eftersom många bitar (dessutom stora) enligt instruktionen skall organiseras i längdriktningen blir färjan rätt lång, på en centimeter när lika lång som kartongen den kommer i. Formen på färjan är trevlig, även om den förstås är väldigt liten i förhållande till sina verkliga förlagor. Den kan bara ta tre av den sortens bilar som följer med, och senast jag åkte till Fårö så rymdes det väl typ fyrtio. Men i alla fall.

En detalj jag stör mig på är att bilen inte kan köra på eller av färjan utan att underredet skrapar i. Faktiskt måste bilen hasa ombord utan något hjul i kontakt med underlaget, nog hade det gått att få till en annan lösning utan att göra jättelånga ramper?

Inga anmärkningsvärda byggtekniker direkt, men en del kul bitar att använda till annat, kanske. Framför allt stora tilen 90498 i grönt, vilket är unikt för setet. Till välklippta gräsmattor?



Minifigurerna får godkänt. Det nya kvinnohåret är ju en favoritbit, men hennes torso har vi sett väldigt många gånger. Och varför fick hon inte byxor i annan färg? Skall hon se lite affärskvinnemässig ut med matchande kavaj och byxor? Passar sådär i en röd cab. Kaptenen har en snygg torso som bara finns i ett annat set - - och tack och lov har han fått en kaffekopp. Hade gillat kaptensmössan från CMF-serie 10, dock:

Till ordinarie pris hade jag tyckt att setet var för dyrt och hade behövt en bil och en minifig till (det hade förstås också ökat lekvärdet väsentligt), men för 179 spänn är det som sagt bara en fråga om hur många man skall köpa.

Nickexs

Första gången jag skriver i denna tråd, men under dagarna som varit har jag byggt upp ett par av mina gamla set.
Bland annat byggde jag ihopp min polisbåt, set nr: 4021 som såldes på 90-talet.  8)

andreaseldh

Citat från: Båtåkaren skrivet 23 juni 2016 kl. 20:50
Första gången jag skriver i denna tråd, men under dagarna som varit har jag byggt upp ett par av mina gamla set.
Bland annat byggde jag ihopp min polisbåt, set nr: 4021 som såldes på 90-talet.  8)

Med en skojig MOC om babord!

Nickexs

Citat från: andreaseldh skrivet 23 juni 2016 kl. 22:08
Citat från: Båtåkaren skrivet 23 juni 2016 kl. 20:50
Första gången jag skriver i denna tråd, men under dagarna som varit har jag byggt upp ett par av mina gamla set.
Bland annat byggde jag ihopp min polisbåt, set nr: 4021 som såldes på 90-talet.  8)

Med en skojig MOC om babord!

Vad är en MOC?

andreaseldh

Citat från: Båtåkaren skrivet 23 juni 2016 kl. 22:15
Vad är en MOC?

My Own Creation. Man får lära sig en massa nya termer när man går med i Swebrick, därför har vi en praktisk ordlista!

Nickexs

Citat från: andreaseldh skrivet 23 juni 2016 kl. 23:06
Citat från: Båtåkaren skrivet 23 juni 2016 kl. 22:15
Vad är en MOC?

My Own Creation. Man får lära sig en massa nya termer när man går med i Swebrick, därför har vi en praktisk ordlista!

Ahh då förstår jag  ;)
Den till babord har ju skrovet från båtmodell 314, men då jag saknar några unika bitar för att få den komplett, fick det bli litet eget fix på den.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.