Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Musikaliska vinjetter

Startat av Kvarnbacka, 12 mars 2013 kl. 09:36

Föregående ämne - Nästa ämne

krakfot

Citat från: Stigge72 skrivet 03 december 2014 kl. 10:22
Citat från: andreaseldh skrivet 02 december 2014 kl. 23:29
Citat från: krakfot skrivet 02 december 2014 kl. 12:57
har du rätt artist borde låttiteln (som kom 2001) vara självklar :) även om det inte är hennes största hitt.

Med den ledtråden törs jag gissa på Laurie Anderson: Statue of Liberty från albumet Life on a String.

Jag hade i ärlighetens namn kollat artister födda 1947 på Wikipedia och trodde det var Lynn Anderson, men eftersom hon inte gav ut någon skiva år 2001 fick jag leta vidare.
Lynn Anderson debuterade ju dessutom långt tidigare än 1982. (Utan att slå upp det skulle jag gissa närmare 1962.)

"rose garden" hade annars varit passande följd på förra viggen "strawberry feilds".

andreaseldh

Denna vinjett föreställer uruppförandet av en julsång, vilken?

Stigge72

Citat från: andreaseldh skrivet 03 december 2014 kl. 23:19
Denna vinjett föreställer uruppförandet av en julsång, vilken?
Klockren, men jag avstår från att gissa, iallafall idag.

andreaseldh

#1998
Tack! Synd att jag inte samtidigt har den historiska stafettpinnen...

EDIT: Det finns ju en TV-dokumentär också!

andreaseldh

LEDTRÅD:
Den första ledtråden ska ju vara den svåraste, få se om någon kan denna. I en sketch ur Helt Apropå blir en gudstjänst ideligen avbruten av digitala armbandsklockor som ringer (detta var före mobiltelefonernas tid). Prästen blir irriterad och kortar av sin predikan för att gå direkt på nästa psalm, som givetvis spelas upp av hans digitala armbandsklocka. I den svenska versionen av sketchen är det psalm 297 vers 2: Tidevarv komma, tidevarv försvinna. Men sketchen dubbades även till engelska för att tävla utomlands, och där är det sången jag söker.

andreaseldh

LEDTRÅD:
I Jan Åke Hilleruds arrangemang är denna sång en ländler.

andreaseldh

LEDTRÅD:
I andra versen finns två tjuvställen där det är lätt hänt att man sjunger fel text.

andreaseldh

LEDTRÅD:
Första och tredje versen börjar och slutar likadant.

Stigge72

Eftersom ingen annan verkar vilja gissa, så säger jag "Stilla Natt", som skrevs för gitarr på julnatten (om jag minns rätt), därför att det bara fanns musik för orgel, och orgeln var trasig.

andreaseldh

Ja det är alldeles rätt! I vinjetten syns även musen som var ansvarig för den trasiga orgeln.

Stigge72

Citat från: andreaseldh skrivet 07 december 2014 kl. 22:33
Ja det är alldeles rätt! I vinjetten syns även musen som var ansvarig för den trasiga orgeln.
Just ja, det var så det var... Jag mindes bara att det var något, men inte vad för fel.
Ska se vad jag kan hitta på att lägga upp.

andreaseldh

Jag tror musen hade gnagt hål på bälgen, men det visste jag inte hur jag skulle visa (utöver musen själv och hålet) så jag bröt av en pipa också för säkerhets skull.

Stigge72

Lite sent, men så här i juletider skyller jag på brist på tid, och i viss mån inspiration...

Här kommer iaf nästa musikaliska fråga.

AndersI

Regnet det bara öser ner, Siw Malmkvist,1970

Stigge72

Citat från: AndersI skrivet 14 december 2014 kl. 12:45
Regnet det bara öser ner, Siw Malmkvist,1970
Kunde ha varit, men inte den här gången.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.