Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Musikaliska vinjetter

Startat av Kvarnbacka, 12 mars 2013 kl. 09:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Här kommer en hit från ett annat årtionde. Låt och artist/grupp?

krakfot

jag tänker ju direkt på Pet shop boys men vilken låt i så fall vet jag inte. Å andra sidan skulle det väl bytas huvuden på dem om det skulle vara rätt grupp.

Kvarnbacka

Det är inte Pet Shop Boys. Herrarna på bilden är inte ens musiker faktiskt, men de har något gemensamt som ger en ledtråd till låttiteln.

andreaseldh

Jag skulle kunna gissa på ett band, men eftersom jag inte har någon aning om låten så låter jag bli.

scholm

Det de har gemensamt är att båda har svart hår och eftersom gamle Nick Cave och hans Bad Seeds har gjort en låt som heter "Black hair" känns det som en oerhört kvalificerad gissning  :P
Livet är som ett Legobygge - färggrant och fullt av möjligheter.

shutter

Måste bara; Shanai Twain, med "that don`t impress me much?

...So you got the looks... I can´t beleve you kiss your car good night... that don´t impress me much ;)

Kvarnbacka

Fel och fel. Det är kanske inte helt uppenbart vad de har gemensamt om man inte ser vilka det föreställer...

Kvarnbacka

Hm, tur att jag inte byggde dem här till "Bygg en minifig"-tävlingen, om de var så svåra att känna igen.  :)
Båda två bor i Stockholm, men det är inte det som är kopplingen till låttiteln. Den ene är norrlänning och den andra har koppling till Värmland.

andreaseldh

Då är det nog inte Milli Vanilli, som jag trodde...

Kvarnbacka

Nej, det är det inte.
Gruppen är amerikansk. Titeln på albumet som låten gavs ut på kan kopplas till en klassisk felsägning i svensk TV.

Kvarnbacka

Det de har gemensamt är en titel. Den ene har haft titeln sen 1979, den andre erhöll den först 2010. De har även en familjär koppling, men de är inte släkt.

Kvarnbacka

Svårgissat det här tydligen. Låten har hamnat på topplistor både för de bästa och de sämsta låtarna genom tiderna. Gruppen får väl ses som en typisk "one-hit wonder".
Ledtråden i bilden är som sagt att de två herrarna har en gemensam titel. Killen till höger i bild har haft den sen 1979 och den andre bara sen 2010. De har även en familjär koppling till varandra. Killen till höger har något att göra med Värmland, den andre förknippas med en ort i södra Norrland. Staffan Dopping kan ge en ledtråd till albumet från 1991 som låten är med på.

krakfot

måste ju vara "two princes" med "spin doctors"?

Kvarnbacka

Citat från: krakfot skrivet 12 mars 2014 kl. 09:49
måste ju vara "two princes" med "spin doctors"?

Självklart!
Det ska alltså föreställa prins Daniel, uppvuxen i Ockelbo, och prins Carl Philip, hertig av Värmland. Låten Two Princes låg på albumet Pocket full of kryptonite. Staffan Dopping stod för en groda i TV4 när han försökte säga att han hade lite grön kryptonit i fickan men i stället sa... ja, sök på det så får ni se, om ni har glömt det  ;)

krakfot

så går vi fram i tiden...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.