Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nytt mönster i hörnen på undersidan av basplattor?

Startat av janhansson, 22 juli 2023 kl. 22:01

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

Jag köpte ett par 32x32-basplattor i mörkblått/earth blue när de dök upp på PAB, och mer nyligen så kände jag att jag ville ha några fler.
De nya plattorna har ett mönster i alla fyra hörnen, som jag inte känner igen sedan tidigare.
Jag kollade, och de mörkblå plattorna från i våras har inte mönstret.

plattor.jpg
Äldre och nyare platta

Är det någon som sett detta på andra basplattor, eller rent av vet något om bakgrunden.
Mönstret påverkar inte funktionen, men jag är nyfiken.
Jag kan nämna att jag köpte en 11025 (blå basplatta i nya pappersförpackningen), och den hade inte mönstret (iofs har pappersförpackade basplattor funnits ett litet tag nu...).

andreaseldh

Hoppas du inte har något emot att jag stjäl tråden för en närbelägen fråga?

  • Tillverkas basplattor med hjälp av vakuumformning, till skillnad från klossar som formsprutas?

Magnus den store

Hur ser ovansidan ut på den mönstrade basplattan?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Joacim

Mina 48x48 baseplates har även detta mönster men ovansidan ser likadan ut som de gamla. Killgissning från mig är att det ger lite mer stadga då trianglar är väldigt starka former men som sagt var det är bara en killgissning så någon smartare än mig får gärna ge mig svaret!

janhansson

Citat från: Magnus den store skrivet 23 juli 2023 kl. 01:16Hur ser ovansidan ut på den mönstrade basplattan?
Precis som vanligt


Citat från: Joacim skrivet 23 juli 2023 kl. 06:57Mina 48x48 baseplates har även detta mönster men ovansidan ser likadan ut som de gamla. Killgissning från mig är att det ger lite mer stadga då trianglar är väldigt starka former men som sagt var det är bara en killgissning så någon smartare än mig får gärna ge mig svaret!
Jag råkade se att en 48*48 som jag tagit ur ett mosaikset 40179 hade hörnmönstret, medan en köpt separat inte hade det.
Mysteriet tätnar! ;D

shiftaltcmd

Hindrar det basplattan från att böjas?

Godtfred

Så tänker jag också, att det minskar stressen i materialet vid temperaturväxlingar så att plattan hålls mer plan.

janhansson

Citat från: shiftaltcmd skrivet 25 juli 2023 kl. 00:09Hindrar det basplattan från att böjas?
Citat från: Godtfred skrivet 25 juli 2023 kl. 06:55Så tänker jag också, att det minskar stressen i materialet vid temperaturväxlingar så att plattan hålls mer plan.

Hmmm, kanske. Plattan känns mindre böjbar just i hörnen. 
Vi får se framöver om alla nya plattor kommer med mönstret.

Magnus den store

Citat från: shiftaltcmd skrivet 25 juli 2023 kl. 00:09Hindrar det basplattan från att böjas?

Om det är till för att motverka spänningar, så är det lätt att göra ett jämförelsetest. En gammal platta med tiles 2x2 och en ny plata med tiles 2x2. Vilken böjs mest?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Myko


janhansson

En liten uppdatering:
Av de tio plattor som jag köpte på Amazons rea, och öppnade för att ha till min piratdisplay på Klossfestivalen hade nio det nya mönstret, så procentandelen ökar. Antagligen har alla nyproducerade plattor det.

plattor.jpg

janhansson

Jag la just märke till en kommentar på 3811 på Bricklink.
Här har vi nog lösningen på mysteriet.

Additional Notes:
In 2023, a variant of this item was introduced with molded channels connecting the undersides of the studs in the corners. It is believed that these channels provide additional rigidity at the corners to prevent upward buckling.

Gideon

Citat från: janhansson skrivet 09 november 2023 kl. 08:49It is believed that these channels provide additional rigidity at the corners to prevent upward buckling.

Lego har bejakat att bananeffekten är ett problem! 🍌
Take that all you Flat Platers!!  ;D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.