Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2024

Startat av Magnus den store, 06 november 2023 kl. 21:38

Föregående ämne - Nästa ämne

CopMike

Citat från: Magnus den store skrivet 07 maj 2024 kl. 22:20Hmmm, hur mycket tan kan en Lego-byggare egentligen behöva. ::)
Hur långt är ett snöre ;D?

Magnus den store

Citat från: CopMike skrivet 07 maj 2024 kl. 22:22Hur långt är ett snöre ;D?

Det vet vi först när Mos Legos är ett avslutat kapitel. Jag antar att Lego sett att Tan nästan försvunnit från marknaden och att det behövs påfyllning.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

MrUzagi

Citat från: Magnus den store skrivet 07 maj 2024 kl. 21:24ett tryckt rosettfönster (35394 Dish 4 x 4 Inverted (Radar) with Open Stud).

Jag tänkte rätt omgående att det fönstret skulle funka fint i en modell av Uppsala Domkyrka.

I övrigt, nice med Tan. Kan bli användbart i andra byggen.  ;D

Magnus den store

Citat från: MrUzagi skrivet 08 maj 2024 kl. 11:10Jag tänkte rätt omgående att det fönstret skulle funka fint i en modell av Uppsala Domkyrka.

I övrigt, nice med Tan. Kan bli användbart i andra byggen.  ;D

Japp, nu har jag inga planer för Uppsala Domkyrka, men någon gång ska jag bygga en katedral till mikropolis. Då är det bra bitar att ha.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Skafte

Jag har hetsat upplänningarna att bygga ärkestiftets dôm sedan tidigt tiotal nån gång. Det har oftast fallit på brist på konsensus kring vilken legofärg den skulle vara.

MrUzagi

Citat från: Magnus den store skrivet 08 maj 2024 kl. 12:36Japp, nu har jag inga planer för Uppsala Domkyrka, men någon gång ska jag bygga en katedral till mikropolis. Då är det bra bitar att ha.
Jag kan ha haft funderingar åt Uppsala domkyrka. Den vore intressant att se om man kan få till.

andreaseldh

Med mitt dåliga Stockholmsminne röstar jag för Dark Red.

Magnus den store

Citat från: MrUzagi skrivet 08 maj 2024 kl. 14:59Jag kan ha haft funderingar åt Uppsala domkyrka. Den vore intressant att se om man kan få till.

Personligen gillar jag inte att bygga efter förlaga. Jag har så svårt att leva upp till mina krav. Förr eller senare kommer någon som lever efter devisen - gör det, ingen minns en fegis. Då kommer ångern hos alla som ville, men inte vågade.  ;)

Citat från: Skafte skrivet 08 maj 2024 kl. 14:52Jag har hetsat upplänningarna att bygga ärkestiftets dôm sedan tidigt tiotal nån gång. Det har oftast fallit på brist på konsensus kring vilken legofärg den skulle vara.
Citat från: andreaseldh skrivet 08 maj 2024 kl. 15:23Med mitt dåliga Stockholmsminne röstar jag för Dark Red.

En gnutta Dark Orange borde också funka, men det går kanske att blanda flera färger.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

MrUzagi

Citat från: Magnus den store skrivet 08 maj 2024 kl. 16:03Personligen gillar jag inte att bygga efter förlaga. Jag har så svårt att leva upp till mina krav. Förr eller senare kommer någon som lever efter devisen - gör det, ingen minns en fegis. Då kommer ångern hos alla som ville, men inte vågade.  ;)
Då jag förefaller ha sovit när man delade ut orginal-kreativitet så verkar jag bättre på att kopiera och modifiera. Jag har fortfarande höga krav på mig själv, så det mesta blir aldrig realiserat. ::)

o0ger

Citat från: MrUzagi skrivet 08 maj 2024 kl. 16:06Då jag förefaller ha sovit när man delade ut orginal-kreativitet så verkar jag bättre på att kopiera och modifiera. Jag har fortfarande höga krav på mig själv, så det mesta blir aldrig realiserat. ::)
Jag tror inte att kreativitet funkar så, och jag tror du gör dig själv en björntjänst om du inte övar på det.

https://bricknerd.com/home/lego-and-creativity-unleashing-the-master-builder-within-2-2-23
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

dalle

Citat från: Skafte skrivet 08 maj 2024 kl. 14:52Jag har hetsat upplänningarna att bygga ärkestiftets dôm sedan tidigt tiotal nån gång. Det har oftast fallit på brist på konsensus kring vilken legofärg den skulle vara.

Etzel byggde den i microskala för många år sedan till ett icke avslutat lokalt cb att bygga domkyrko- och universitetskvarteren i nämnda skala.

MrUzagi

#86
Citat från: o0ger skrivet 08 maj 2024 kl. 18:18Jag tror inte att kreativitet funkar så, och jag tror du gör dig själv en björntjänst om du inte övar på det.

https://bricknerd.com/home/lego-and-creativity-unleashing-the-master-builder-within-2-2-23
Alltså, det är inte så att jag saknar kreativitet, tvärtom. Men min kreativitets styrka ligger inte så mycket i orginalidéer. Jag har oerhört svårt att komma på något helt originellt, och då är det ändå bättre nu än för några år sedan. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer kunna, det har jag redan om än i liten skala. Jag kommer absolut inte ge upp, det kommer bara ta lång tid innan jag når fram dit jag vill. ;)

Jag håller på med en sak nu som, om än kanske inte helt originell, inte är något jag sett mer än någon enstaka göra. Det kommer inte bli en kopia, eller lite modifierat (som med Hogwarts) utan jag bygger helt själv, men med inspiration från andra. Det går trögt, och jag kan ha bitit i mer än jag klarar av just nu, men på samma gång tvingar det mig att tänka i andra banor än jag är van vid.

Det där med att tvinga mig själv att göra (nya) saker är för övrigt tämligen okaraktäristiskt för mig. Jag har alltid varit en bekväm person som inte alls gillar att kliva ur min komfortzon. Men något ändrades när jag började försöka vara mer aktiv med Lego. Till och med att försöka vara mer social. På flit. ???

Edit: Det blev rätt off-topic inser jag lite sent. Sorry.

Eriol

#87
För att komma lite tillbaka till ämnet så är väl den spetsiga wedge-platen 65426 ny i tan också? Maken 65429 har däremot kommit i ett set tidigare. Själv skulle jag dock hellre vilja ha dem i dark orange eller medium nougat för att bygga hörn på tegeltak...

Magnus den store

New Elementary har släppt ett facit:
https://www.newelementary.com/2024/05/lego-architecture-review-21061-notre.html#more

Nya bitar
2429c01, Hinge Plate 1 x 4 Swivel (2429 / 2430), Dark Tan
86996, Brick, Modified 1x1x2/3 with Open Stud, Tan
23443, Bar Holder with Handle, Tan

Citat från: Eriol skrivet 08 maj 2024 kl. 21:54För att komma lite tillbaka till ämnet så är väl den spetsiga wedge-platen 65426 ny i tan också?

Jo, stämmer bra.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.