Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO på auktionssajter (Tradera, Blocket, Ebay m.fl.)

Startat av de Gothia, 08 januari 2010 kl. 10:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Ashman

#1215
Jag har köpt en hel del set över Tradera. Ibland gamla som skulle vara svindyra om jag köpte dem oöppnade, ibland nyare set som jag helt enkelt vill ha billigt. Jag har gått på så sjukt många minor och flera gånger tänkt att det var sista gången jag köper begagnade set på tradera. Ofta skriver säljaren att setet är mig veterligen komplett, så det får inte klaga heller. Då har jag bättre erfarenhet av bricklink och även ebay, hr aldrig känt mig blåst. Ofta är säljaren på ebay mer eller mindre en hobbybutik och har koll plus ett rykte att tänka på.

Köper ett set där säljaren skriver att det skickas uppbyggt som b-modell. När jag får det ser jag att delarna som krävs för A-modellen saknas. Dessutom saknas motor och batterilåda. Mitt kap blev en flopp.


mechamike

Själv är jag en haj så begagnat på blocket tradera är inte tänkbart.
Tyvärr har jag förstått av bekant som handlar mycket där att bruket av UV ljus och väteperoxid är rätt utbrett bland visa handlare för att få upp skicket på begagnat utöver att det är mycket cloner.

Det förvånar mig fortfarande att folk är villiga att ge hutlösa överpriser på tex minifigs på Tradera, en figur från ett set kan gå för mer än vad set:et kostar och då pratar vi saker som finns I hyllan på vilken BR TRU som helst.

?

o0ger

Om jag ska köpa begagnat så gör jag hellre det på Swebrick eller Bricklink. Det är lite grisen i säcken över tradera.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

lingonfil

Jag har lösningen. =)

Bricklink borde satsa på en auktionsfunktion. Och så borde de möjligöra försäljning av bitar på lösvikt. Det skulle nog vara bra för både säljare och köpare.

Eigenbrötler

Citat från: lingonfil skrivet 16 januari 2015 kl. 14:36
Jag har lösningen. =)

Bricklink borde satsa på en auktionsfunktion. Och så borde de möjligöra försäljning av bitar på lösvikt. Det skulle nog vara bra för både säljare och köpare.

bricklink har haft en auktionsfunktion, men det var några år sedan.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Record

Citat från: Eigenbrötler skrivet 16 januari 2015 kl. 14:44
Citat från: lingonfil skrivet 16 januari 2015 kl. 14:36
Jag har lösningen. =)

Bricklink borde satsa på en auktionsfunktion. Och så borde de möjligöra försäljning av bitar på lösvikt. Det skulle nog vara bra för både säljare och köpare.

bricklink har haft en auktionsfunktion, men det var några år sedan.


Om gud förlåter, måtte detta aldrig någonsin få se dagens ljus på BL mer, tack för att jag slapp va med då :)
det som gör BL oslagbart är just det att man vet exakt vad man får för vart enda öre man betalar, lösvikt är ju bara självbedrägeri.
Låt gå för en P&B vägg, där har man ju iallafall en ide om att man gjort en bra deal :P
Friskt satsat, hälften vunnet..

lingonfil

Citat från: Eigenbrötler skrivet 16 januari 2015 kl. 14:44
bricklink har haft en auktionsfunktion, men det var några år sedan.
??? Åh fan. Jag googlade lite varför den togs bort. Som jag förstår det så togs den bort som en konsekvens av att man började med multipla valutor. Fast antagligen så kan den inte ha varit särksilt mycket använd, om man kunde ta bort den pga ett sådant litet hinder.

Citat från: Record skrivet 16 januari 2015 kl. 15:21
Om gud förlåter, måtte detta aldrig någonsin få se dagens ljus på BL mer, tack för att jag slapp va med då :)
det som gör BL oslagbart är just det att man vet exakt vad man får för vart enda öre man betalar, lösvikt är ju bara självbedrägeri.
Låt gå för en P&B vägg, där har man ju iallafall en ide om att man gjort en bra deal :P

Fast ibland så har man inte en skräddarsydd beställning. Man kanske bara vill stocka upp på lite bitar av någon färg eller typ. T ex för att fylla ut vikten på en order.
Då vore det toppen att kunna få beställa '250g lbg small greebling parts'. Eller typ '50g plant parts' eller något sådant.

Det som avskräcker mig från att starta en BL-butik är att man måste hålla sitt inventarie up-to-date ned till minsta bit och färg. Och att sedan sitta och plocka ihop ordrar med 10 bitar hit och 5 bitar dit... Om man kunde sortera lite grövre och sen sälja dessa i vikt så tror jag det skulle möjliggöra säljare som inte har lust att knappa in varenda bit i sin inventarielista.

Det är ordning och reda på BL. Det är övervägande positivt. Men ibland blir det lite hämmande också. Jag har gjort en del köp på Tradera och Blocket där man fått bitar som jag aldrig skulle ha plockat ut själv men som man fick oväntad användning av.

torso

Det går väl bra att göra "custom lots" av dem? Har sett säljare som erbjuder t.ex. "c:a 500 blandade minifighuvuden".

littlespleen

Inget fel på blocket och tradera, gjort tonvis med fynd.
Tradera har ju betygsystem, använder man det och sunt förnuft är det svårt att bli lurad.


Ashman

Citat från: erik1107 skrivet 17 januari 2015 kl. 22:25
på tradera, just nu bara 550kr, värt för er technic-intresserade kanske?

http://www.tradera.com/item/180409/223903599/lego-technic-nr-8880
Jag håller med, men för att undvika att bli lurad ska man nog ha inställningen att det kan fattas bitar eller att saker kan vara trasiga. Började bygga på en som jag köpt på tradera från en säljare med goda betyg. Den påstods vara komplett, men samtliga 6538b saknades, och då ska det vara 29 stycken i det setet så uppenbart har nån plundrat. Funderar på om jag borde klaga men samtidigt köpte jag den för tre månader sedan.

mordatre

Vill bara upplysa om att de figurer som säljaren mr_nyfiken inkluderat i sina auktioner är kinakopior.

http://www.tradera.com/profile/items/2391944/mr-nyfiken?categoryId=343319&expanded=1

Kartongerna innehåller säkert riktigt Lego så går inte priset upp kan man säkert fynda bra partspack, men figurerna är inte så användbara.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

jennie


mechamike

Om det är Kina kopior (vilket förmodligen är fallet) så är det här ett lysande exempel på varför jag undviker tradera, Fullt med skojare och lurendrejare..
?

Risgrynsgrot

Citat från: jennie skrivet 20 januari 2015 kl. 12:55
Hur ser du att figurerna är kopior?
I auktionen med de tre superhjälte-seten så finns det en Thing Maxifig och Human Torch minifig, något som LEGO aldrig släppt. Dessutom om man kollar noga så är det tonvis med "fel" på figurerna, t ex har Captain America en hjälm-bit (vilket den officiella inte har), Nick Fury har en tygbit som rock (vilket inte heller den officiella har) och Flashs hjälm är helt fel. Då kan man anta att alla figurer är fejk.

Tittar man vidare på Sagan om Ringen-setet så är det första jag ser Uruk-Haien med oval sköld med vitt handtryck, återigen något som LEGO aldrig gett ut. Tittar man vidare ser man att flera av figurerna har märkliga tillbehör (Gandalf med guldstav med grön topp) Så man kan anta att alla dessa även är fejk.

Star Wars-setet har jag svårare att se, dock så är det väl ganska stor risk att även detta är fejkfigurer då de två andra annonserna har sådana. Svårt att se med såpass dåliga bilder, men antar att de är dom kopiorna som nästan ser precis likadana ut som riktiga minifigs, skillnaden är sämre tryck samt kantiga "axlar"

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.