Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobbe Arnesson

Fick svar snabbt (frågade om treliterslådorna):

Citat från: BraPlastDet går bra att köpa en kartong med plastburkar & lock. En kartong
innehåller 55 st burkar & lock.
Pris 4,30 kr/st
Frakt 325 kr + moms.(samma för 2 lådor)
Totalt en låda 702 kr.
Vi vill ha betalt till vårt bankgiro innan leverans.
Vi behöver namn adress & telefonnr.

Tyvärr framgår det inte om styckepriset är med eller utan moms, nåja en härad att ta ställning till i vart fall.

236,50 för en kartong är överkomligt, men inte fraktpriset (en pall kostar 300,- när jag beställer datorprylar till jobbet)...

Ska räkna hur många påsar jag har LEGOt i hemma nu för att se hur många lådor jag behöver.
Blogg: Robotkampen

Ras 74

Därför kan det ju vara klokt att gå ihop ett gäng.
Man tycker att man beställer tillräckligt när man tar en hel låda, men de tar slut fortare än man
tror. Har beställt i 3 omgångar hitintills.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Tobbe Arnesson

Jag tänkte ta mitt nuvarande behov x3 eller x4, borde räcka en stund i vart fall...  ;)
Blogg: Robotkampen

AndersI


andreas E

Kan bara rekommendera hammarplasts smart store system. Lagom storlek allt från 1 liter upp till 30 liter. Finns att köpa överallt.
Själv köper jag dem i Tingsryd i outlet shopen. Tyvärr bara öppen från maj till september. Pris 10 st 1/2/3 liters  150 sek med lock.
Kanske ett samköp när de öppnar?

Skafte

^Jag använder också Hammarplast. Passar utmärkt i IKEAs Expedit-serie!

Tobbe Arnesson

Jag behöver idag 187 lådor (utan expansionsmarginal), redan 4:30 styck är lite för mycket pengar...

Tänker bygga ett hyllsystem som passar de lådorna. :)
Blogg: Robotkampen

Carl T

Citat från: Skafte skrivet 03 december 2010 kl. 22:52
^Jag använder också Hammarplast. Passar utmärkt i IKEAs Expedit-serie!

Dessvärre passar de sämre i Effektiv om man vill ha dörrar. Jag fick in en stor Hammarplastlåda (den höga på hjul) bara efter att ha skurit bort några millimeter på vardera långsidan.

På temat saker som inte riktigt passar: IKEAs egna plastlådor är 28 cm på ett eller annat håll, men Billy har 26 cm djupa hyllor. Däremot passar lådor från http://www.reallyusefulproducts.co.uk/ bra på djupet men tar upp strax över halva hyllans bredd. Det är nästan så jag önskar att jag hade kunnat behålla mina gamla Billy 90 cm bara för detta.

I slutändan får nog lösningen vara att ha det mesta uppbyggt så att det inte behövs så mycket lagringsutrymme.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Superkalle

#68
Så här har jag ordnat det hos mig.

Jag använder tre slags lådor i dagsläget:

För småsaker - sortimentslåda från Biltema (för fiskedrag). 29 kr styck. (i mitten i bilden)
Fördelar: Transparent, billig, flyttbara fack, något rundad botten i varje fack (lättare att få upp 1x1 tiles etc).
Nackdelar: dåliga gångjärn.

För mellansaker - sortimentslåda från JULA, 80 kr styck (svarta till vänster i bild)
Fördlar: rejäl, relativt billigt, flyttbara fack
Nackdelar: inte transparent

För större saker eller där man har många - Godislåda från BraPlast (till höger i bild)
Fördelar - billig, transparent
Nackdelar - måste köpa ett större antal åt gången (men de går åt!)

(De röda lådorna skall ersättas av Biltema-lådor.)

På bilden Billyhyllor. Funkar sådär vad gäller optimalt platsutnyttjande. OBS! BraPlast-lådorna finns i två utförande. De jag har är lite, lite bredare än de andra och får inte riktigt plats i Billy (man får trycka in dem). Men det finns en minimalt smalare variant utan sigillfunktion som kanske skulle vara bättre)

Fördelen med sortimentsakar jämför med BraPlast lådor är helt klart att man kan ta ut och leta flera slags bitar på ett bräde.


mechamike

?

Fredrik

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 03 december 2010 kl. 09:55
Fick svar snabbt (frågade om treliterslådorna):

Citat från: BraPlastDet går bra att köpa en kartong med plastburkar & lock. En kartong
innehåller 55 st burkar & lock.
Pris 4,30 kr/st
Frakt 325 kr + moms.(samma för 2 lådor)
Totalt en låda 702 kr.
Vi vill ha betalt till vårt bankgiro innan leverans.
Vi behöver namn adress & telefonnr.

Tyvärr framgår det inte om styckepriset är med eller utan moms, nåja en härad att ta ställning till i vart fall.

236,50 för en kartong är överkomligt, men inte fraktpriset (en pall kostar 300,- när jag beställer datorprylar till jobbet)...

Ska räkna hur många påsar jag har LEGOt i hemma nu för att se hur många lådor jag behöver.

Ingen från stockholm som kan tänka sig samköp? själv skulle ja behöva 25 3l lådor och 25 1l lådor..

Skrytsson

Citat från: Fredrik skrivet 05 december 2010 kl. 19:06

Ingen från stockholm som kan tänka sig samköp? själv skulle ja behöva 25 3l lådor och 25 1l lådor..

Jag skulle nog behöva lite lådor. Bor också i Sthlm

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

Fredrik

Citat från: Skrytsson skrivet 05 december 2010 kl. 19:47
Citat från: Fredrik skrivet 05 december 2010 kl. 19:06

Ingen från stockholm som kan tänka sig samköp? själv skulle ja behöva 25 3l lådor och 25 1l lådor..

Jag skulle nog behöva lite lådor. Bor också i Sthlm
Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 05 december 2010 kl. 20:00
Jag är relativt ofta i Älvsjö...
Trevligt :) Kanske dags att starta en ny tråd och se ifall tillräckligt många vill ha för att det ska täcka frakten?

robban

Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.