Tips för hur man tvättar bitar (smuts, missfärgning, röklukt)

Startat av dinskugga, 03 februari 2009 kl. 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

shiftaltcmd

Jag har tagit sambons tvättpåsar för bh.  :)
Med den finmaskiga varianten så trillar ingenting ur.

Silence101

Citat från: shiftaltcmd skrivet 03 februari 2012 kl. 10:59
Jag har tagit sambons tvättpåsar för bh.  :)
Med den finmaskiga varianten så trillar ingenting ur.

Jag ska nog börja med det också  :)
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

de Gothia

haha bra ide!! Undrar dock hur min sambo ser på saken!  :P


andreas E

Tvättade bitar i ett örngott och fäste ett gummiband vid öppningen. Det vara det att örngottet var lite slitet och delade sig på mitten. Det blev väldigt mycket bitar i trumman!
Även innanför gummitätningen. Att sticka in fingrarna där innanför var ingen trevlig upplevelse.

lindyhep

Citat från: de Gothia skrivet 03 februari 2012 kl. 12:48
haha bra ide!! Undrar dock hur min sambo ser på saken!  :P

Du får väl köpa egna. Påsar alltså....inte bhar ;)

Record

Citat från: Silence101 skrivet 03 februari 2012 kl. 12:27
Citat från: shiftaltcmd skrivet 03 februari 2012 kl. 10:59
Jag har tagit sambons tvättpåsar för bh.  :)
Med den finmaskiga varianten så trillar ingenting ur.

Jag ska nog börja med det också  :)

Jag har ochså testat med det, på inrådan från sambon, funkade superbra. :)
dock skall man inte köra bitar med tryck, det fick jag surt erfara :-[
Friskt satsat, hälften vunnet..

de Gothia

Citat från: lindyhep skrivet 03 februari 2012 kl. 19:23
Citat från: de Gothia skrivet 03 februari 2012 kl. 12:48
haha bra ide!! Undrar dock hur min sambo ser på saken!  :P

Du får väl köpa egna. Påsar alltså....inte bhar ;)

haha ja det är sant! fast de pengarna skulle ju kunna gå till lego ist!!? ;)

Lomn

Allt begagnat lego jag köper som inte är i nyskick brukar jag lägga i en tvättpåse som jag lägger i ett örngott och stoppar i tvättmaskinen, 40C snabb. Kan inte säga att jag ser fler repor efter tvätten faktiskt. Inte ens för genomskinliga bitar. (även om det säkert blir fler)

Röklukt fick jag bort genom att lägga bitarna i en blandning av ättiksprit och vatten och lät det stå ett dygn  :)

marpe

Ibland har jag satsat för mycket resurser på att rädda fula klossar. I efterhand har jag då insett hur jag borde ha resonerat.

Utvärdering
* Vad är klossen värd för mig?
* Vilka resurser vill jag ta från andra aktiviteter för att rädda klossen? (a kr, b minuter)
* Hur ser alternativlösningen ut?

Hoppas att jag är lagom klok nästa gång.  :)

colonel

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 29 november 2011 kl. 11:55
Det måste påverka ytan, blekningen går in i plasten. Klorin funkar i vilket fall ganska dåligt och det blir att lukta mycket. Nöta med polermedel (häxan/autosol/tandkräm) funkar men det är jobbigt.
Jeg har særdeles gode erfaringer med väteperoxid (på dansk: brintoverilte) H2O2 til hvide klodser, der er blevet gulnede.
Fordelen er, at det ikke udtørrer plastik. Det gør klorin.
I Danmark kan man dog ikke købe brintoverilte i detailhandelen på mere end 10% - og det kan ikke bruges. Det skal være på min. 30%. Jeg fik fat i noget på 35% og det virkede helt fantastisk.
Kan man købe 30% i affärerna i Sverige?

Tobbe Arnesson

Apoteket eller färghandeln kan tänkas ha, känner inte till faktiskt. Annars kanske man kan snacka med någon på papperbruk, väteperoxid används även i den blekningen. Fast det är ett rätt otäckt frätande ämne att hålla på med; skyddshandskar, glasögon och god ventilation!
Blogg: Robotkampen

AndersI

Är det inte sånt man bleker håret med? Kolla med en frisör...

Magnus den store

Citat från: colonel skrivet 10 februari 2012 kl. 14:03
I Danmark kan man dog ikke købe brintoverilte i detailhandelen på mere end 10% - og det kan ikke bruges. Det skal være på min. 30%. Jeg fik fat i noget på 35% og det virkede helt fantastisk.
Kan man købe 30% i affärerna i Sverige?
För 5-10 år sedan kunde man köpa 35% väteperoxid hos färghandeln men för något år sedan kunde jag bara få tag i 17,5%. Ska man ha högre koncentration behövs något tillstånd.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

eiffelben

Citat från: Magnus den store skrivet 10 februari 2012 kl. 17:49
För 5-10 år sedan kunde man köpa 35% väteperoxid hos färghandeln men för något år sedan kunde jag bara få tag i 17,5%. Ska man ha högre koncentration behövs något tillstånd.
Kan man inte destillera det?  ;D
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.