Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad köpte du för LEGO idag?

Startat av sweMezza, 08 juni 2010 kl. 23:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Var in en sväng på BR och köpte 3 serie 5-figurer för 60 kronor.
Inte öppnat de än, men jag tror att det var en boxare och en vakt... Den tredje är jag osäker på, men den jag tror att det var en tredje sort, och det är det viktigaste för mig just nu.

Gideon

Upptäckte att www.br-leksaker.se hade rea på en del utgående set och köpte på mig lite Prince of Persia för halva priset, bl a 2 st och 2 st .

Illuwatar

Fick hem en viktig leverans till min kommande 10030. Det jag beställde från Lego Support.

Och för att ge ett bättre svar på El Dingos fråga tidigare i tråden, så bifogar jag en bild på grejerna.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

insurrection

Citat från: Illuwatar skrivet 12 augusti 2011 kl. 23:19
Fick hem en viktig leverans till min kommande 10030. Det jag beställde från Lego Support.
Hmm, vad innebär det att beställa av Lego Support?
Härifrån? http://us.service.lego.com/en-US/replacementparts/default.aspx ?
Vad har dom för priser?

Illuwatar

Precis - det är därifrån jag köper detta ifrån, som reservdelar till befintligt set. För det på bilden gav jag 645:- inklusive moms och frakt.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

mechamike

Aj.. vad skulle det kostat på BL?
?

Illuwatar

Troligtvis mer då vissa delar knappt finns där, en del behöver tas från USA och flera ordrar (= flera frakter) skulle behöva göras.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

studbringer

Inte så farligt ändå tycker jag... får väl ändå erkännas att det överlag är en dyr hobby det här, men när man ser en komma till världen likt en nyförlöst så blir man ändå lite salig ;D fantastiskt Illuwatar det du håller på med... med tanke på att setet ifråga har varit ur produktion så pass länge dock inte omöjligt nu tack vare BL å få ihop men ändå... gillar när allt kommer på plats och välbehaget man får av att studera bilderna, nice work Illuwatar ;D fortsätt så...

Tobbe Arnesson

Blogg: Robotkampen

Illuwatar

Det största problemet med att samla till stora, utgångna set (som UCS) är just specialbitar som finns i små mängder. Det brukar sluta med att jag försöker kolla med Lego om de kan få fram dem för då får jag allt på en leverans. SW-licenserade bitar går dock inte att få denna väg då Lego inte får sälja dem löst (detta förhindrar mig att återskapa till exempel där fronten är just en sådan bit och den finns knappt på BL).

Även om man nu skulle kunna hitta alla delar till sin UCS (eller vad det nu är) uppstår två nya problem som höjer priset:

1. Delarna är utspridda över flera säljare. Det är en omöjlighet att få allt från ett och samma ställe. Detta gör att det blir många frakter från alla möjliga hörn i världen. Ju mer udda, desto värre blir det. Bitar specialgjorda för ett visst set är nästan hopplösa.

2. Minimum order: Många säljare kräver ett minsta inköpsvärde. Även om det du behöver bara kostar några få kronor så måste man toppa upp ordern med annat. Visst, detta "annat" är inte helt till ondo då man kan passa på att fylla på MOC-lagret, men det slutar ändå med att man köper mer än man hade tänkt från början. Mest uppenbart blir det när dessa sällsynta småbitar finns i ytterst få exemplar.

När det gäller just 10030, så verkar det som bley-versionen inte gjordes i så stor serie jämfört med den i old gray. Om inte annat så avspeglar det sig på BL där vissa delar finns mer av i old gray än i bley. Men från Lego får du delarna i bley...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Tie Fighter

Bra sammanfattning.
Efter ett gäng BL beställningar till UCS byggen. kommer jag förmodligen aldrig behöva köpa växter mer pga att vissa säljare har en minsta inköps nivå.  :P

El Dingo

Citat från: Illuwatar skrivet 12 augusti 2011 kl. 23:19
Fick hem en viktig leverans till min kommande 10030. Det jag beställde från Lego Support.

Och för att ge ett bättre svar på El Dingos fråga tidigare i tråden, så bifogar jag en bild på grejerna.

Ja, det var en rad svårfångade delar. Tack för illustrationen och att du delar med dig av dina erfarenheter.

Illuwatar

Var så lite så - bara kul att vara till hjälp...

Kan nämna att de fyra minifig-huvudena i trans-light blue inte går att få tag på från Lego längre - där fick jag lita till BL.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Barbaroux

Köpte för 100 kr och för 300 kr på Blocket. Känns som ett bra pris trots att jag har dessa set sedan tidigare. Köpte även några citymodeller inklusive något Indiana Jones set mm (vet ej exakt vilka set ännu) av samma säljare för 150 kr av bara farten. Blir en liten tröst efter att ha blivit blåst på Tradera vilket jag skrivit om i en separat tråd.

Barbaroux

Har nu fått hem mitt Blocketfynd från igår och blev glatt överraskad över att även vikingasetet , Indiana Jones-setet och Piratsetet medföljde.

Gjorde även ett nytt blocketfynd idag på "löst" lego. Köpte ca 15 kg för 500 kr. Det medföljde då 16 st "nya" vägplattor, en del tågräls, 2 st baseplates 48X48 och en ihopbygd Ferrari . Tror även att jag kan bygga ihop flygplatsen , sjukhuset , polisstationen och bensinmacken . Dessutom har jag hittat delar och minifigs till Star Wars-seten och så har jag tur kan jag även bygga ihop dessa. Dessutom medföljer ju en mängd andra bitar som jag inte har en aning varifrån de kommer. Bland annat har jag hittat en 30486c01 och en gul 4444p03 så fler intressanta modeller kan dyka upp så småningom.

Efter att ha blivit blåst på Tradera så känns det som jag fått igen min förlust. Det är mitt bästa legofynd hitills. Hoppas att det kommer fler i framtiden  ;D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.