Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO i media (samlingstråd)

Startat av Nextuz, 23 januari 2009 kl. 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

lindyhep

Letade efter denna
https://m.youtube.com/watch?v=hT4tt8A1hmc&feature=youtu.be
Dvs en av filmerna i MSBs kampanj Elda säkert
men sprang då också på en annan liten sak från MSB som iaf jag inte tidigare sett. (En snabb sökning på forumet visar att det är från 2015 så det är säkert fler än jag som inte sett tidigare. Jag blir också nyfiken på om man vet hur välanvänt materialet blivit.)
Klossköping - https://www.msb.se/contentassets/890e2cdc1b784930a1910a007b328027/klosskoping-handledning-med-ideer-och-lektionsupplagg.pdf

Magnus den store

Ett inslag i Wall Street Journal om investering i Lego:
Lego Investing Is Booming. Here's How It Works | Niche Markets | WSJ

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Illuwatar

Intressant video om Modulex historia:

Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Jesperrydhog

Jag var med på Halland nyheter tidningen eller (HN). Och berätta lite om mina egna byggen av blåljusfamiljen.  :). Det lite roligt. Men det fanns ingen bild på mig  i tidningen.  ;) :).

mrlind

Har Hallands nyheter Bildextra utan bilder?  :o
Have a great build day!
Instagram Flickr

Memmla

Var också med, men bara sett texten inte bilderna 😅

dalle

Tyskarna kan lego och opera!

Zauberflöte

Jesperrydhog

Här har jag fått lite bilder från Halland nyheter. 

Hannamalia

I höstas, efter min medverkan i Lego Masters (på TV) blev jag kontaktad av en legobyggarförening för barn - BrickMakers - som fanns i Kalmar och var besök i de två olika grupper som var igång. I båda grupperna var det (nästan) bara killar, så då föddes iden om att jag skulle bli ledare för en tredje grupp, där vi skulle försöka få med fler tjejer. Under våren har jag varit ledare för en grupp med mestadels tjejer, några killar och även en del föräldrar, som först bara hängt med och sedan fastnat alltmer för att bygga både med barnen och lite själva. De tre legobyggargrupperna håller till i MakerSpace lokaler i Kalmar, där vi har gemensamt lego att bygga med. Tanken var att vi skulle ha lite olika teman och byggutmaningar, men denna termin fick vi ett större uppdrag/tema att bygga olika slott, gärna med Kalmaranknytning. Dessa ska vi ha på en väldigt speciell utställning med barnen från alla tre grupperna på borggården på Kalmar slott, tisdag 16 maj och de primära besökarna är hans majestät konungen och drottningen (allmänheten kan få komma och titta på håll och senare). Här är ett klipp från radio P4Kalmar när de var och hälsade på oss i våra lokaler igår, när vi förberedde oss:  Barnens legobyggen av Solliden visas upp för kungaparet: "Pirrigt" - P4 Kalmar | Sveriges Radio
SVT var också där, så det skulle nog bli något klipp i helgen. Lokaltidningen skulle komma till oss nästa vecka och jag kan tänka mig att det kan bli mer mediabevakning vid själva kungabesöket. Det är så roligt att bygga med barnen och att det uppmärksammas på detta sätt! 

MrUzagi

Citat från: Hannamalia skrivet 04 maj 2023 kl. 11:57Här är ett klipp från radio P4Kalmar när de var och hälsade på oss i våra lokaler igår, när vi förberedde oss:  Barnens legobyggen av Solliden visas upp för kungaparet: "Pirrigt" - P4 Kalmar | Sveriges Radio
SVT var också där, så det skulle nog bli något klipp i helgen. Lokaltidningen skulle komma till oss nästa vecka och jag kan tänka mig att det kan bli mer mediabevakning vid själva kungabesöket. Det är så roligt att bygga med barnen och att det uppmärksammas på detta sätt!

Så kul.

Mer Lego åt folket. 8)

CopMike

Citat från: Hannamalia skrivet 04 maj 2023 kl. 11:57I höstas, efter min medverkan i Lego Masters (på TV) blev jag kontaktad av en legobyggarförening för barn - BrickMakers - som fanns i Kalmar och var besök i de två olika grupper som var igång. I båda grupperna var det (nästan) bara killar, så då föddes iden om att jag skulle bli ledare för en tredje grupp, där vi skulle försöka få med fler tjejer. Under våren har jag varit ledare för en grupp med mestadels tjejer, några killar och även en del föräldrar, som först bara hängt med och sedan fastnat alltmer för att bygga både med barnen och lite själva. De tre legobyggargrupperna håller till i MakerSpace lokaler i Kalmar, där vi har gemensamt lego att bygga med. Tanken var att vi skulle ha lite olika teman och byggutmaningar, men denna termin fick vi ett större uppdrag/tema att bygga olika slott, gärna med Kalmaranknytning. Dessa ska vi ha på en väldigt speciell utställning med barnen från alla tre grupperna på borggården på Kalmar slott, tisdag 16 maj och de primära besökarna är hans majestät konungen och drottningen (allmänheten kan få komma och titta på håll och senare). Här är ett klipp från radio P4Kalmar när de var och hälsade på oss i våra lokaler igår, när vi förberedde oss:  Barnens legobyggen av Solliden visas upp för kungaparet: "Pirrigt" - P4 Kalmar | Sveriges Radio
SVT var också där, så det skulle nog bli något klipp i helgen. Lokaltidningen skulle komma till oss nästa vecka och jag kan tänka mig att det kan bli mer mediabevakning vid själva kungabesöket. Det är så roligt att bygga med barnen och att det uppmärksammas på detta sätt!
Kul! Bra engagerat och lycka till på den stora dagen!

MrUzagi

#2021
MOS LEGOS visas på Beyond the Bricks YT-kanal.

CopMike

#2022
Känd Swebrickare just nu i dagens avsnitt av Ullared på 5:an i officiell t-shirt och allt - respekt ;D! Med hemma hos-reportage också 8)!!!

andreaseldh

Citat från: CopMike skrivet 15 maj 2023 kl. 18:55Känd Swebrickare just nu i dagens avsnitt av Ullared på 5:an i officiell t-shirt och allt - respekt ;D! Med hemma hos-reportage också 8)!!!

Menar du detta avsnitt?
https://www.discoveryplus.com/se/video/ullared/pingisduellen

Jesperrydhog

Det här var med i Allt om Hobby tidningen nr. 2. 2023.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.