Volvo front lastare med "hydraulik" - nya bilder sist i posten

Startat av Selander, 12 Augusti 2010 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Selander

Har länge tänkt bygga en front lastare med mer realistisk hydraulik i skop- och lastarmfunktionerna.
En slags mix av city-size fordon men med lite technic stuk på funktionaliteten.
Skopan går att ställa i alla lägen och vinklar tack vare cylindrarna.
Efter diverse trixande är denna stabila och välfungerande skapelse det som hittills trillat ut.
Men jag väntar på lite delar från BL som ska ge en sista "touch" åt det estetiska.
Ville iaf höra vad ni tycker så långt.....några kommentarer & förslag skulle uppskattas  :D

Måns.S

Snygg. Kul bygge. Gillar att den håller så hög kvalitet fast den är så liten.
Saknar några bitar mellan skopan och resten av fordonet.
Känns tomt utan dem.... :)
Jag ser fram emot fler bilder längre fram.

micke

Du är ju helt klart arbetsmaskinernas och lastbilarnas okrönte kung, dina modeller är grymt bra
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Skrytsson

Oerhört imponerande bygge. Studerar du riktiga modeller i detalj för att göra så precisionssäkra legokopior? Tänker på lastbilarna också som du ju har gjort.

Selander

Citat från: Skrytsson skrivet 13 Augusti 2010 kl. 00:18
Oerhört imponerande bygge. Studerar du riktiga modeller i detalj för att göra så precisionssäkra legokopior? Tänker på lastbilarna också som du ju har gjort.

Tack så mycket för berömmet  (rodnar)....
Generellt baserar jag mina modeller på en hel del "jobb" som:
1) Kollar noga in fordon när jag är ute och åker bil själv.
2) Använda internet:  Studera andras MOC:ar i diverse lego forum (som t ex detta), Ladda hem bilder och broschyrer, i aktuellt fall tog jag hem lite Volvo broschyrer för att studera bakpartiet närmare. Samt inte minst att dra nytta av Bricklink och där studera vilka element som finns producerade i resp färger etc.
3) Ibland skissar jag i autocad, i aktuellt fall särskilt för den främre Technic-baserade delen.
Se bifogad bild på hur skisserna såg ut. Ibland är det till god hjälp innan jag köper hem specifika (dyra) delar och/eller börjar bygga.

Selander

Citat från: Måns.S skrivet 12 Augusti 2010 kl. 22:37
Lastaren har midjestyrning + att "cylindrarna" kräver lite utrymme bakåt när man höjer
och sänker det hela, så det måste till ett visst glapp mellan hytt och den främre
ramen som lyftarmarna sitter monterade i, annars fungerar det inte  :D

Skrytsson

Citat från: Selander skrivet 13 Augusti 2010 kl. 11:58
Ibland är det till god hjälp innan jag köper hem specifika (dyra) delar och/eller börjar bygga.

Hur mycket är det sammanlagd priset för alla bitarna som ingår i lastbilen? 200 kr? 500 kr?

Selander

Citat från: Skrytsson skrivet 13 Augusti 2010 kl. 21:55
Citat från: Selander skrivet 13 Augusti 2010 kl. 11:58
Ibland är det till god hjälp innan jag köper hem specifika (dyra) delar och/eller börjar bygga.
Hur mycket är det sammanlagd priset för alla bitarna som ingår i lastbilen? 200 kr? 500 kr?
Menar du den mörkgröna Mercedesen...eller...?
I vilket fall är det säkert 500+ eftersom jag är ganska kräsen på bitar...
Bara de chormade tankarna gick på SEK 129,- en gång i tiden eftersom jag köpte
ett set enkom för dessa......så det plockar lätt på i pengar.....
Men priset beror förstås på vad man redan råkar i i gömmorna.
Skulle du försöka skaffa alla bitarna till den mörgröna lastbilen från "scratch",
skulle det inte förvåna mig om vi pratar 1000+, därför att du måste köpa från så
många BL-handlare för att få ihop bitarna, och var och en har ju en minsta gräns
för köp, så då får man köpa på lite andra "bra-ha-bitar".

Måns.S

Citat från: Selander skrivet 13 Augusti 2010 kl. 12:37
Citat från: Måns.S skrivet 12 Augusti 2010 kl. 22:37
Lastaren har midjestyrning + att "cylindrarna" kräver lite utrymme bakåt när man höjer
och sänker det hela, så det måste till ett visst glapp mellan hytt och den främre
ramen som lyftarmarna sitter monterade i, annars fungerar det inte  :D
Man kan inte sätta någon bit på sidan?
Mellan skopan och framhjulet på något sätt?

HAMster

Jag brukar bli mäkta imponerad av dina kreationer och detta var inget undantag.
Var tvungen att granska flera bilder noga för att hitta några fel. Det enda jag kunde hitta var att backspeglar saknas. Dock ser jag ingen lösning på det, faktum är att det nog skulle försämra utseendet. En annan grej är att jag tycker att det saknas något vid den främre hjulupphängningen om man jämför med orginal (men din är snygg som den är).

Annars väntar jag spänt på en dumper och ett byggarbetslag i samma stil  ;D

Selander

Citat från: Måns.S skrivet 14 Augusti 2010 kl. 18:28
Man kan inte sätta någon bit på sidan?
Mellan skopan och framhjulet på något sätt?
Normalt, (såvitt jag nu sett) så ska det inte vara nånting mellan skopan och framhjulet....
Se nedan bild som exempel. Det är "tomt"....framhjulet är det sista som finns förutom
skopa eller gripklo elller vad som nu sitter på lastarmarna.

robban

Det är väll det där gula som skopan samt stänkskärmarna är fästa i som saknas... typ   ::)

Grejen är väll det att du har svarta sådana istället för gula å då känns det som om det saknas något..

Fast jag tycker den är super nice.
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Selander

Citat från: robban skrivet 16 Augusti 2010 kl. 05:15
Det är väll det där gula som skopan samt stänkskärmarna är fästa i som saknas... typ   ::)
Grejen är väll det att du har svarta sådana istället för gula å då känns det som om det saknas något..
Fast jag tycker den är super nice.
Tackar Robban  :D
Som jag skrev så är det ett WIP, och jag väntar på lite delar från BL.
En av grejorna som ska ändras (enl min plan) var just att de svarta delarna i framvagnen
ska ersättas av gula  - så då kanske det som ni "saknade" blir fixat.  ;D
Återkommer förhoppningsvis snart med nya bilder.

AndersB

Mycket vacker hjullastare. Fint att se hur du får med även små detaljer.  Skulle vara intressant att se hur du skulle bygga en bandvagn 206 från Hägglunds.

Selander

Har gjort lite justeringar och lagt till en del detaljer, som t ex backspeglar och
nya lyktor i fram, + bakåtriktade lyktor upp i "taket" etc etc.
Hoppas det inte blev "för mycket"...?

Om Ni orkar får Ni gärna maila lite kommentarer  :D