Hur gör man om tåget ska köra 8 timmar i sträck?

Startat av TheFritz, 25 Juni 2015 kl. 17:35

Föregående ämne - Nästa ämne

TheFritz

Någon som har någon bra lösning på hur man kan få ett tåg att köra 8 timmar i sträck utan att slå av sig själv? Som det är nu så stannar det av sig självt efter en stund.

Är det införskaffa den gamla rälsen och bygga om tåget som gäller eller finns det någon smidigare lösning?
Modellen jag har är 60052.

Tack på förhand!

/Fredrik

andli

Någon smidig lösning finns nog inte då jag spenderat 4 dagar med att starta om batteripaket på LW..
Man tycker att någon där borde ha koll om det vore enkelt att fixa :)

Man skulle ju kanske kunna tänka sig att modifiera batteripacken så att logiken inte stängde av sig?
(För jag är ganska övertygad om att det sitter däri?)

Hur är det med batteripaketen som sitter i tex (volvo grävaren) den har ju en mekanisk pinne istället för de som sitter i tex tågen som har en "elektronisk" knapp.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Nextuz

En adapterkabel till ett vanligt 9voltsbatteri :)

Carl T

De vanliga batteriboxarna finns i en version 2 som kan stanna på tills batterierna är slut. Håll in knappen när den sätts på - om lampan blinkar några gånger så är den på i det läget. Hur länge batterierna faktiskt räcker fått du testa dig fram till.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

TheFritz

Citat från: Carl T skrivet 25 Juni 2015 kl. 21:13
De vanliga batteriboxarna finns i en version 2 som kan stanna på tills batterierna är slut. Håll in knappen när den sätts på - om lampan blinkar några gånger så är den på i det läget. Hur länge batterierna faktiskt räcker fått du testa dig fram till.
Okej, så jag borde kunna hålla inne knappen och blinkar lampan ett par gånger så är min "version 2" och jag borde kunna köra tills batterierna dör? Sökte lite på bricklink och hittade ingen nyare batteribox än den från 2011?

Carl T

Det var länge sedan jag läste om detta. Det kan vara så att jag blandar ihop saker och alla AAA-batteriboxarna har den finessen. Men den saknas i alla fall i de laddbara tågbatterierna där den verkligen hade gjort nytta. (Det laddbara batteriet kom ju först, i elektrifingskittet till Emerald Night.)
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

TheFritz

Jag har testat på min batteribox som följde med i setet. Håller man inne så som du säger så blinkar den snabbt några gånger. Bag har införskaffat uppladdningsbara batterier och ska testa och se om det fungerar eller inte? 

TheFritz

Stötte på ett problem som jag inte hade räknat med. Tydligen skiljer sig laddningsbara pyttelite i storleken mot vanliga och jag lyckas inte sätta i enbart laddningsbara i batteriboxen. Byter jag däremot ut 2st mot vanliga så får jag igång det?

Problemet som blir är att det batteriet som är närmast toppen på batteriboxen inte får in sin pigg i de små hålen så den får inte kontakt....

Ozp

Storleken på pluppen på batterier skiljer sig åt mellan olika batterier. Karva lite i batteriboxen och gör hålet större så funkar det sedan.

TheFritz

Citat från: Ozp skrivet 30 Juni 2015 kl. 08:13
Storleken på pluppen på batterier skiljer sig åt mellan olika batterier. Karva lite i batteriboxen och gör hålet större så funkar det sedan.
Jag har fått för mig det är tjockleken på batteriet som ställer till det, men jag ska kika igen. Kanske är som du säger.

AndersI

Vet inte hur just den batteriboxen ser ut inuti, med de gamla 'lådorna' har kontaktbleck som plattas ut mer och mer varje gång man sätter i batterier, så de behöver krökas till lite (försiktigt!) med ojämna mellanrum.

Edit: Hittade en kommentar på Flashback om batterier - det verkar i så fall som om du kan ha fullständigt rätt om storleksvariationer:

https://www.flashback.org/sp44742316

Citat från: FlashbackSom någon skrev så kan vissa batterier vara för korta. Detta beror på att batteristorlekarna R06 och AA inte har exakt samma mått. AA-batterier var från början 2 tum långa (5.12 mm) och R6 50 mm. Idag anges längden till 50.5 mm för bägge standarderna, men pga toleranser och gammal produktionsutrustning så kan vissa batterier vara för korta eftersom de är t.ex. 49 mm medan tillverkarna av batterihållare etc körde med tum-storlekar och det då blev ett glapp på 2 mm.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

TheFritz

Jag skalade av så hålet för batteriknoppen blev lite större och då får jag i batterierna som de ska. Nu kör tåget och vi får se hur länge en laddningng batterier kan tänkas räcka? Jag återkommer med svar.

TheFritz

Nu har jag kört två rundor med batterierna. Jag har använt mig av philips 950mah och tåget rullar på i ca 3 timmar. Hade dock hoppats på lite längre körtid än så.

pehter aka ibbe

Citat från: TheFritz skrivet 02 Juli 2015 kl. 00:08
Nu har jag kört två rundor med batterierna. Jag har använt mig av philips 950mah och tåget rullar på i ca 3 timmar. Hade dock hoppats på lite längre körtid än så.

Rimlig tid med dom batterierna eftersom motorn verkar dra upp till 0,4 A vid full belastning.
Om du vill köra längre är du nog tvungen att byta batteristorlek, har inte sett AAA med mer kapacitet.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

AndersI

Kan man inte parallellkoppla två (eller tre) batteripack?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD