Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinklar

Startat av humlan, 17 Maj 2015 kl. 20:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Sockerbit

Riktigt snyggt skepp!

o0ger

Citat från: humlan skrivet 19 Maj 2015 kl. 00:39
Blir taggigt ja, men då skulle jag inte få rät vinkel bak. Men framförallt så har jag inte paneler och dyl nog i min samling för att bygga så :( Ännu :P

Det är bra! Låt inte gnällspikar som jag döda din kreativitet! Det är därför du bygger och utvecklas istället för att som jag, sitta och pilla med detaljer så att det inte blir kul längre. ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

humlan

Idén med paneler gav mig dock en ide för övergången bak, så  lagomt med "gnäll" kan vara bra  :P
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

humlan

Följdfråga, finns det nån panel/vindruta som är 8 studs bred? Skulle helst ha en ruta som gick ut i kanterna på mittsektionen, guben ser lite klämd ut när jag kör med 2 stolar i bredd. Jag skulle kunna flytta in stolarna en halv stud, men då blir mellanrumet imho för smalt.

Ett alternativ är dock att köra 2 st 4-wide fönster, vilket inte är fel. Men när jag började leka funderade jag på om fönstret skulle ha lite brantare vinkel än resten, för att ge gubarna mera utrymme. Nu har jag löst det genom vinkel på stolen och genom att sänka golvet.

EpsilonEta

kanske kan du använda två 4872 i bredd eller till och med 3823 för att få upp hytten lite. Bygge sedan "taket" med slopes så blir det ungefär parallellt med golvet. kanske är det snyggare med en 6 bredd ruta 4176.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Befintliga vindrutor tendenserar att ha för skarp vinkel för min smak.

Två 4215b trans-clear borde dock ge den effekten jag vill ha. Nackdelen är dock att en sådan är öppen på sidorna, vilket ger mera glapp/läckage där den angränsar till kanten.

Kanske får nöja mig med den jag har.

Inte så stor skillnad på bygget på denna bild, men under huven är nästan allt helt omgjort.  8) Väldigt kul och inspirerande bygge det här, lärorikt. Normalt är jag en speedbuilder, men denna har fått mycken kärlek. Börjar undra om jag inte är färdig nu :P

EpsilonEta

Ser bra ut men funkade inte min idé?
en hyfsat platt ruta skulle ju knappt sticka ut
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Vinklar tror jag är min akilleshäl när det gäller Lego-byggen, ska försöka göra en grej men kanske har tagit vatten över huvudet...

Den där cockpiten, som är nästan till 100% i glas, vill jag försöka återskapa. Helst så att jag iallfall kan få rum med 2 minifigs i bredd. Ont om triangelformade transparent-bitar  8) Kroppen kommer vara relativt triangulär, så jag har inte ett platt tak att utgå från (som är bredare än 2-3 studs).

Jag har suttit och labbat i LDD en hel del, vilket i sig egentligen är dumt, eftersom jag och den har extra svårt med vinklar  :o Jag försöker dessutom utgå från vad jag har i bitar, så jag bygger mycket med plates för att täcka stora ytor. Med slopes och andra bitar med mjuka kurvor kanske man skulle lättare kunna få en mjuk form, men jag har inte så många sådana att jag skulle kunna bygga hela kroppen sådan.

Nån som har någon idé som jag missat? Min google-fu har inte hjälpt mig heller  :(

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

humlan

Äsh, avslöjad...  8)

o0ger

Du kommer inte lyckas få det så runt tror jag.

Har du testat 2 st 2507? Alltså en från höger och en från vänster, som möts i mitten liksom.

humlan

Citat från: o0ger skrivet 24 Augusti 2015 kl. 23:11
Du kommer inte lyckas få det så runt tror jag.

Runt är inte lika viktigt som att få den genomskinlig, "öppen" typ... Bra utsikt :P

Citat från: o0ger skrivet 24 Augusti 2015 kl. 23:11
Har du testat 2 st 2507? Alltså en från höger och en från vänster, som möts i mitten liksom.

Inte med just den rutan, men med liknande. Har inte den i min samling tyvärr. Men har kikat lite på just den typen av lösning, nackdelen är att de jag har är relativt smala vilket gör att det blir lite konstigt lågt i tak...

Peter S

Prova att göra ett platt tak på cockpit och bygg upp trekantigheten ovanpå med gult. Det blir ju aldrig som man tänkt sig ändå.

AndersI

Här är några som kanske kan ge idéer i alla fall...

Duplo: 31298c01
Lego:  50986
30649px1
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

Citat från: humlan skrivet 24 Augusti 2015 kl. 23:27
Inte med just den rutan, men med liknande. Har inte den i min samling tyvärr. Men har kikat lite på just den typen av lösning, nackdelen är att de jag har är relativt smala vilket gör att det blir lite konstigt lågt i tak...

Men hallå, du får väl handla lite på Bricklink då :)

Kan de inte halvsitta lite då?