[Freebuild] Något att kalla ett hem

Startat av o0ger, 12 Januari 2015 kl. 17:27

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Mörker och tystnad råder över den annars ganska ljust inredda lägenheten. Små lampor blinkar här och där. En bred ljuskägla slår plötsligt in genom ett långsmalt fönster och lyser upp hundratals små damm-partiklar som stilla svävar fram. Skuggor rör sig snabbt över väggen. Ett relä slår till och en liten dusch sprider vattendimma i några sekunder över några växter i en nisch på väggen. Några små vattendroppar förirrar sig ut i rummet och blandar sig med dammet i det skarpa ljuset.

Över ett rött upphissat bord hänger en robot i en travers. Ljudlöst rör den sig lite då och då. Dess armar manipulerar ett föremål som ligger på det röda bordet. Robotens rörelser skapar virvlar i luften som får dammet i rummet att dansa med de små dropparna.

Ljuskäglan försvinner och mörkret är tillbaka.

Från det bakre rummet i lägenheten hörs ibland djupa avslappnade andetag.

Plötsligt lyser en panel upp på en bänk i lägenheten. En liten röd lampa tänds. Lägenhetens lampor tänds och en dämpad belysning vaknar sakta. Ur högtalare i taket skär en lugn, behaglig, kvinnlig röst genom tystnaden:

Ladni: - Sun!

Sun: - öh...

Ladni: - Sun! Vakna!

Sun: - Va? Öh?

Ladni: - Det är dags att vakna! Klockan är 08.00. Jag har nyheter!

Sun: - Men... Jag har ju varit ute halva natten. Var vi inte överens om att du inte skulle väcka mig om jag har varit på Shame kvällen innan?

Ladni: - Jag såg det som ett önskemål med viss tolkningsrätt?

Sun: - *gäsp* Skitsamma. Var vi inte två i den här sängen nyss?

Ladni: - Din gäst lämnade lägenheten med min hjälp kl 04.34.

Sun: - Ok

Sun sätter sig upp i sängen och gnider sig i ansiktet. Hon drar händerna genom sitt hår och hittar några tovor som hon trasslar upp. Sedan formar hon snabbt och vant håret till en fläta. Ladni tänder svag belysning i sovdelen och Sun går upp ur sängen och sen in på toaletten. Hon tar tag i handfatet och tittar sig i spegeln.

Sun: - Har vi kaffe?

Ladni: - Jag tog mig friheten att beställa lite vid senaste leveransen. Jag antog att du skulle fråga efter det.

Sun: - Bra, fixa en kopp. Var det dyrt förresten?

Ladni: - Inte dyrare än den där Whiskyn du brukar köpa från Delta.

Sun: - Jäklar! okej, hoppas det är gott kaffe då.

Sun hoppar i sin overall och går på ostadiga ben ut i lägenheten. På vägen tar hon den kopp rykande, färskt kaffe som Ladni tillrett åt henne. Hon tittar till sina växter lite som hon gör varje morgon. Sneglar på sin panel för att se om det finns några meddelanden. Hon ställer sig sedan vid lägenhetens fönster och tittar ut i rymden utanför stationen.

Där ute är det alltid natt. Evigt mörker. Men små lysande punkter fyller natten. Vissa står still, medan andra sakta rör sig. Ibland kommer en större samling lysande punkter farande. Ett skepp. På väg till eller bort från någon av Karojis dockningsstationer.

Detta är den plats som nu är hennes hem. Hon har lärt sig att trivas här. Hon hade tur som fick tag i den här lägenheten. Det såg mer ut som ett skrotupplag när hon flyttade in. Men hon såg till att skaffa ett lämpligt skal åt Ladni och tillsammans röjde de upp i utrymmet. Nu känns det som något man kan kalla ett hem.

Sun blåser på sitt kaffe och låter koppen värma hennes fingrar och händer. Hon smuttar på kaffet och känner hur kroppen börjar vakna igen.

Sun: - Mycket trafik idag?

Ladni: - Ja, stor last på väg in från Juno.

Ladni är Suns digitala kompanjon och assistent. Sun köpte henne när hon hade flyttat till Karoji. Ladni är en personlig A.I. Sun har modifierat Ladni en hel del och gett henne vissa befogenheter och egenheter. Sun har haft svårt att lita på andra människor efter det som hände. Därför har Ladni blivit hennes sällskap. Ladni använder sig av de olika system som finns tillgängliga i lägenheten. Hon lyssnar alltid på allt som händer i närheten och scannar av de offentliga näten och nyhetsflödena i Karoji.

Lägenheten hade tidigare använts som någon typ av verkstad. I taket hängde ett travers-system. Ladni och Sun hittade ett lämpligt skal som de monterade i traversen. Det skalet används just nu av Ladni för att analysera och uppgradera en minnesmodul.

Sun: - Hur går det med modulen? Funkar uppgraderingen vi köpte?

Ladni: - Jag har haft problem. Den är inte kompatibel. Men jag har under de senaste minuterna gjort genombrott. Jag tror att jag kan ha programmerat om uppgraderingen och vara färdig med tester om 23 minuter och 5 sekunder.

Sun ler ett snett leende. 

Sun: - Perfekt!

Sun: - Du hade nyheter sa du?

Ladni: - Ja. Sun, jag tror jag har hittat vårt nästa skepp!

Sun: - Ok?

Ladni: - Jag har kontrollerat marknaden varje dag som du bad mig. Det har dykt upp något intressant. Jag skickar info till din panel.

Sun sätter sig i soffan och tar panelen som ligger på bordet. Hon lägger fötterna på bordet och lutar sig tillbaka. Med svepande rörelser tittar hon igenom artikeln som Ladni har sammanställt. Hon spärrar upp ögonen och nickar för sig själv.

Sun: - Wow! Ett Pulsar! Det här skulle passa oss perfekt! Jag känner inte igen det, är det militärt?

Ladni: - Ja, det verkar vara ett militärt skepp från början, men senare har det tagits ur tjänst och använts för civila transporter. Det har anti-grav men även motorer för atmosfär för att få extra lyftkraft. Snabbt in, Snabbt ut. Som vi gillar.

Sun: - Exakt.

Sun drar sig lite i underläppen och läser vidare.

Ladni: - Jag har kört de vanliga kontrollerna. Det verkar ha hög säkerhet, jag kunde inte ta mig in med lagliga metoder. Den har utrymme för drönare. Vi kan lätt modifiera motorerna för extra hastighet. Det borde finnas en del plats för bestyckning med tanke på det militära ursprunget. Det har också skanners. Det borde väl du uppskatta med tanke på...

Sun: - Nej! tyst... inte det... jag vill inte prata om det.

Sun: - Okej, har du lagt bud?

Ladni: - Ja, men du måste avgöra hur högt vi ska gå. Det finns några fler intresserade, men jag tror att vi kan lägga högsta budet utan att tömma våra konton.

Sun: - Jag går ner och tittar på det. Det här känns bra... Säg till Joe att jag hämtar frukost hos honom på vägen.

Sun slänger sin tomma kopp i sopnedkastet. Hon drar på sig sin jacka som hänger vid dörren. Ladni öppnar dörren till korridoren utanför, och stänger sedan när Sun har gått.

Mörkret och tystnaden återvänder. Dammet fortsätter sin stilla dans.

Ladda ner berättelsen som PDF
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Peter S

Wow! Vilken härlig känsla! Samma uttryck i text och bild. Men de första bilderna var _väldigt_ mörka. Bygget har tappat lego-känslan och blivit en miljö. Kanske pga att taket är på. Såg att du fick användning för sportpanelerna ;-)

Nu vill vi ju se skeppet också!

o0ger

Tack! Meningen är att förmedla en känsla och en miljö. I min berättelse är det mörkt i lägenheten när Sun inte är vaken. Jag ville fånga det vilande mörkret.

Det är jättesvårt att få till rätt mörker. Om jag har mer ljus så försvinner mina lifelites. Och jag vill ju att de ska synas. Men jag ber er, alla, klicka på bilderna, och titta på dem i fullskärm på flickr istället. Om jag hade haft möjlighet så hade jag kodat nån slags popup som släcker ner hela skärmen till svart och som visar bilderna och vit text text mot svart bakgrund. Bilderna blir lite otydliga när de ska vara 640 pixlar breda och sajten i övrigt är så ljus.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Här är en annan bild av bygget som kanske funkar bättre:

A place to call home by O0ger, on Flickr

Här är en behind-the-scenes:

A place to call home by O0ger, on Flickr

Myko

Riktigt cool stämning och fina foton! Bra användande av ovanliga bitar också. De (vågar inte ens gissa vad de heter) blev jättebra fönster.

Peter S

Mycket bättre i Flickr! Nu har jag inget att klaga på längre...  :-X

EpsilonEta

Fint bygge och bra berättelse!

För att citera en kommentar jag själv fick: Mera!!!
Jag vill se Joes ställe, Shame och rymdskeppet så klart.

Citat från: Myko skrivet 12 Januari 2015 kl. 22:04
Riktigt cool stämning och fina foton! Bra användande av ovanliga bitar också. De (vågar inte ens gissa vad de heter) blev jättebra fönster.
Det är väll basketplaner 30489pb01 och 41819 fast det fina med legobitar är att de kan bli vad än man har fantasi till.

Edit: såg precis att du klämt in lite mudulex-bitar också. De ska då alltid vara med. Nåja, de är i alla fall bättre än galidor... fast du använder ju sådana ibland också.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

Riktigt riktigt snyggt! Såg bilderna först på Flickr och ljussättningen är nog det som verkligen sticker ut här :)
Gillar också såklart alla smarta detaljer och inte minst sportbitarna som vägg/fönster.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Illuwatar

Riktigt vackert byggt - en skön stämning och många detaljer. Gillar att udda bitar används på ett kreativt sätt. Plus för Modulex... :)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Anders67

Gillar verkligen den här typen av byggen med ljussättning som ger ytterligare ett djup och känsla till bygget. Sedan är bygget superhäftigt med en rolig story.

lingonfil

Likey likey. Bra fotat!

En liten fråga. Hur går det till när du använder basketbollplanerna. Är det en bit du råkat köpt sedan tidigare, typ en bit som följt med ngt blocketköp. Eller köpte du dem specifikt för detta bygge? Isf undrar jag hur du kom över biten. Kände du till en tidigare eller browsade du katalogen på bricklink för att hitta något lämpligt?

Peter S

Citat från: lingonfil skrivet 13 Januari 2015 kl. 10:45
Likey likey. Bra fotat!

En liten fråga. Hur går det till när du använder basketbollplanerna. Är det en bit du råkat köpt sedan tidigare, typ en bit som följt med ngt blocketköp. Eller köpte du dem specifikt för detta bygge? Isf undrar jag hur du kom över biten. Kände du till en tidigare eller browsade du katalogen på bricklink för att hitta något lämpligt?
Var det här det började? Eller tidigare?

o0ger

Tack för alla fina kommentarer!

Det var roligt att experimentera med Lifelites. Belysning av en MOC kan verkligen lyfta bygget till en helt annan nivå.

Citat från: Peter S skrivet 12 Januari 2015 kl. 18:20
Nu vill vi ju se skeppet också!

Citat från: EpsilonEta skrivet 12 Januari 2015 kl. 22:22
Fint bygge och bra berättelse!

För att citera en kommentar jag själv fick: Mera!!!
Jag vill se Joes ställe, Shame och rymdskeppet så klart.

Ja, jag vet. Det kommer. Nån gång. Jag har massor av idéer. Men det tar liksom lite tid att få till allt.

Citat från: EpsilonEta skrivet 12 Januari 2015 kl. 22:22
såg precis att du klämt in lite mudulex-bitar också. De ska då alltid vara med. Nåja, de är i alla fall bättre än galidor... fast du använder ju sådana ibland också.

Du får vara glad sålänge jag håller mig bort från Megabloks ;)

Citat från: lingonfil skrivet 13 Januari 2015 kl. 10:45

Kul att du frågar. Om du orkar så kommer här ett uttömmande svar ;)

Jag gillar att samla på mig ovanliga bitar. Helst stora bitar som ingen annan vill ha eller använder. Jag upptäckte de här sport-bitarna för längesen. Kanske såg jag dem första gången på Legohaulic och Nannan Z's Containment. Sen dess har jag tänkt att jag ska köpa nån sån bit.

Så dök det upp några billiga en gång när jag skulle beställa lite andra bitar av någon på Bricklink. Det var i höstas, och då hade jag redan börjat fundera på hur jag skulle göra detta bygge. Så fort jag såg dem så visste jag att jag skulle använda de färgerna och de bitarna på nåt sätt i bygget. Men det var inte förrän jag fick hem dem och suttit och vridit och vänt på dem en stund som jag kom på hur de skulle sitta ihop. (jag har några till som inte fick plats i bygget)

Så det är en blandning av att det var en rolig bit som jag ville använda och att den råkade passa väldigt bra.

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 13 Januari 2015 kl. 12:54
Var det här det började? Eller tidigare?
Vad menar du? Var det här vad började?

de Gothia

snyggt som bara den! gillar verkligen känslan i bygget som förhöjs av ljussättningen!!