Hjälp- lego karolin (soldat)

Startat av Duperhasse, 30 November 2014 kl. 19:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Duperhasse

Svårt att få till det men får experimentera med både gula och tans mm. Att köra med gula stärker ju intrycket av gul och blå. Bra om alla direkt fattar att det är karoliner :-)
Duperhasse aka Markus "Hasse" Hansson
markus-hansson@hotmail.com

Duperhasse

Det historiskt korrekta är inte alltid "rätt" :)
Duperhasse aka Markus "Hasse" Hansson
markus-hansson@hotmail.com

Storm_666

Lite nyfiken på hur det går för dig, blir det några karoliner?  ;)

Etzel

Jag fick en liten svacka i mitt sorterande och började experimentera lite med mina karoliner.
Testade olika färg på benen tillsammans med både mina gamla pirat-torsos och med de nya nordstatarna.
Jag kom fram till att jag gillade dark tan och DBG bäst till de nya, och sedan hittade jag några gammal-mörkgrå ben också som nästan är som en blandning mellan de förra färgerna så jag tog några sådana också. Jag gillar den lite mörkare och slitnare looken på dessa karoliner, plus att det blir kul med lite variation bland soldaterna.

Slänger med en bild på förslag på officerare och en bild på den nuvarande styrkan. Får se om det blir en komplettering med fler soldater och lite fältartilleri måhända. ;)

papillion

Får jag komma med några förslag (som kan vara värt att testa) så skulle jag pröva denna kombo: 973pb0204 med tillhörande blåa armar, en 970c01 (jag vill se gula höfter, inte blå) och på huvudet en 2544 men helst en 2544pb01 (detta blir naturligtvis dyrare, men också tusen gånger snyggare!)

Att använda torson från en kavallerist från sent 1800 tal känns inte helt rätt. Men det är kanske en smaksak. De gula höfterna ger känslan av insidan av jackan som hänger ner. Samt användes sällan skärp (livrem) på 1700 talet, vilket "Lone Ranger"-typerna har ;)

/papillion

Etzel

Så här alltså?
Känns som lite mycket vitt, men det kanske blir bättre om man använder den nya soldat-torson som kommer snart med pirates-setten.

Dessutom gillar jag knapparna på jänkarnas rockar, de känns väldigt passande. :)

Joacim

Ska bli väldigt intressant att följa ditt bygge!

papillion

Haha, -Sagt och gjort, sa Bamse

Nä, det kanske inte var det bästa. Jag saknar delarna själv så jag kunde inte pröva :) Följer det här med stort intresse, då jag har en fäbless för Kalle Dussin-Eran. Jag har även skrivit en mindre uppsats om ämnet, och just Karoliner, en gång i tiden..

Jag ska spåna vidare!

2000gxl

Det Record skriver tidigare i tråden om bl.a. utrustning stämmer bra.

När jag försökte ge mig på Armfeldts marsch använde jag gamla pirattorsos till "vanliga" soldater
(Blå torso, gula byxor några med vita höfter)
och nordstatsuniform (blå/blå) till de högre officerarna för lite variation.
(Jämtlands infanteri i blå/gul)
(Viborgs kavalleri i röd/grön)

Det finns dock hur många varianter som helst att avbilda beroende på regemente och tid så
det kan bli lite efter personligt tycke och smak.
Jag har dock fått för mig att den vanligaste avbildningen av standarduniform för karoliner är typ denna:
http://dalregementetsmuseer.se/03_Samlingar/04_foremal/2007/2007_01_jan/0701_karolin.jpg

Uniformen i sin mest kända skepnad: (väljer ut citat)
"Förutom karpusen ingick en blå livrock med gula uppslag,
gula byxor och gula ullstrumpor.
Det ingick även en ärmlös kappa eller en pajrock i vadmal.
Ett par näverbottnade skor med spänne, två par skjortor, två halsdukar och ett par handskar.
Ryttarna hade dessutom skinnvästar och stövlar istället för lågskor.

Hela armén skulle även ha en släpmundering även kallad "daglig dräkt",
som var grå och bestod av skinnbyxor och skinntröja. Detta skulle inte användas i krig
utan då gällde uniformen"
(utvalt citat slut)

Detta var idealet, men ett långt pågående krig tärde hårt på krigskassa och utrustning
så soldater kunde se lite olika ut i fält. (läs trashankar)

Hoppas du får i hop din armé snart, väntar med spänning!

Utvalt citat från
Anders Hansson: "Armfeldts karoliner"

973pb0204c01
973px41c01
973px43c01

jl850217

Tjena! Ny här  8)

Kul att hitta ett forum som påvisar att där finns fler LEGO-entusiaster. Samlar både på Star Wars-figurerna (bilder) och Sagan Om Ringen-figurerna.

Här är två bilder på min pågående karolinerarmé; en kombinerad styrka av Dalregementet och Hälsinge Regement. Blir en massa kombinerande av bitar men blir ganska okej. Använder www.tacitus.nu (grym hemsida) för att skriva ut fanor till fänrikarna. Håller även på med ett kavalleri och en rysk armé. Återkommer med bilder.

Odidoma

Citat från: jl850217 skrivet 27 Mars 2015 kl. 20:07
Tjena! Ny här  8)

Kul att hitta ett forum som påvisar att där finns fler LEGO-entusiaster. Samlar både på Star Wars-figurerna (bilder) och Sagan Om Ringen-figurerna.

Här är två bilder på min pågående karolinerarmé; en kombinerad styrka av Dalregementet och Hälsinge Regement. Blir en massa kombinerande av bitar men blir ganska okej. Använder www.tacitus.nu (grym hemsida) för att skriva ut fanor till fänrikarna. Håller även på med ett kavalleri och en rysk armé. Återkommer med bilder.
välkommen! Imponerande samling och bra armé, kommer den svenska och ryska mötas i något bygge?

jl850217

:) Tack så mycket! Absolut ska det bli så! En svindlande tanke är att bygga striden runt tredje redutten i slaget i Poltava, där Roos bataljon inte följde order och ca 1200 karoliner gick i döden. Givetvis i förminskat format.

jl850217

På god väg med min svenska och ryska armé nu :) Kommer bli ganska stor...

Här är iaf ett smakprov på några ryssar.

Etzel

Jag byggde ihop några piratset idag och var tvungen att testa ifall den nya soldattorson passar till karolinerna. Problemet med benen kvarstår dock (här använde jag tan).
Fördelen med denna torso är att den finns att beställa via bricks&pieces på S@H.