Vad gjorde du för ditt LEGO idag?

Startat av Cyklisten, 19 November 2014 kl. 18:11

Föregående ämne - Nästa ämne

LToming

Lyckades under helgen hitta ytterligare en kasse bortglömt barndomslego hemma hos min far.
Fick slita för plasten när jag grävde efter guld!
IMG_1403.jpg
Ltoming @ Instagram & TikTok

https://flic.kr/ps/47bEQt

Eriol

Har inte haft mycket tid att bygga på slutet men har i alla försökt få lite ordning på sorteringen. I princip alla lådor är nu korrekt uppmärkta och det är inte så mycket som är osorterat eller felsorterat.

IMG_20260530_152004.jpg

IMG_20260530_152013.jpg

CopMike

Lähnn

Finsnickeri är knappast mitt bästa ämne men efter att ha grubblat en hel del har jag nu lyckats snickra ihop ramar till mina färgtavlor  :)
DSC_4522.jpg
DSC_4525~2.jpg

TexGordon

Fortsatt med lite omstrukturering och fått hem lite smålådor som inredning till Bauhaus-hurtsarna. Nöjd såhär långt.

Är det någon som vet något bra sätt att dela en Bauhaus-låda på hälften? Eller i tre delar? Någon lämplig innerlåda med bra mått eller annan sorts avdelare. Finns säkert någon tråd för sånt, jag letar.20260804_210356.jpg20260804_210405.jpg

Joyride

Citat från: Eriol skrivet 31 Maj 2026 kl. 11:06Har inte haft mycket tid att bygga på slutet men har i alla försökt få lite ordning på sorteringen. I princip alla lådor är nu korrekt uppmärkta och det är inte så mycket som är osorterat eller felsorterat.

IMG_20260530_152004.jpg

IMG_20260530_152013.jpg

intressant sorteringssystem @Eriol 
Har du finsorterat ytterligare med påsar i lådorna?
Instagram: joyride_bricks

MrUzagi

Citat från: TexGordon skrivet 04 Augusti 2026 kl. 22:14Fortsatt med lite omstrukturering och fått hem lite smålådor som inredning till Bauhaus-hurtsarna. Nöjd såhär långt.
Vilka innerlådor är det du har skaffat?

Citat från: TexGordon skrivet 04 Augusti 2026 kl. 22:14Är det någon som vet något bra sätt att dela en Bauhaus-låda på hälften? Eller i tre delar? Någon lämplig innerlåda med bra mått eller annan sorts avdelare. Finns säkert någon tråd för sånt, jag letar.
Det finns en del trådar som nämnt lite olika inredning i Bauhauslådorna.

Vilken ledd är det du funderar på?

Personligen (finns ett par gamla bilder här: https://swebrick.se/index.php?msg=323344) använder jag en blandning av smartstore15-insatser (går nästan in tre på bredden och tre på djupet) med avklippta 1l och 1,5l mjölk/juice-förpackningar. Om minst en av lådorna på bredden är en mjölförpackning, så funkar 2 smartstore i bredd tillsammans. Jag använder även 3D-printade lådor som funkar bra, speciellt om man anpassar storleken efter platsen. Jag använde främst Gridfinity, där 5,5 moduler får ledigt plats i bredd, men det gör att det inte går att dela jämnt upp på två eller tre.

Eriol

Citat från: Joyride skrivet 04 Augusti 2026 kl. 22:41intressant sorteringssystem @Eriol
Har du finsorterat ytterligare med påsar i lådorna?

Jo, i princip allt ligger också mer eller mindre finsorterat i ziplockpåsar. Bricks och plates är i första hand sorterat på färg, resten i första hand på bittyp.  

TexGordon

Citat från: MrUzagi skrivet 05 Augusti 2026 kl. 14:02Vilka innerlådor är det du har skaffat?
Det finns en del trådar som nämnt lite olika inredning i Bauhauslådorna.

Vilken ledd är det du funderar på?

Personligen (finns ett par gamla bilder här: https://swebrick.se/index.php?msg=323344) använder jag en blandning av smartstore15-insatser (går nästan in tre på bredden och tre på djupet) med avklippta 1l och 1,5l mjölk/juice-förpackningar. Om minst en av lådorna på bredden är en mjölförpackning, så funkar 2 smartstore i bredd tillsammans. Jag använder även 3D-printade lådor som funkar bra, speciellt om man anpassar storleken efter platsen. Jag använde främst Gridfinity, där 5,5 moduler får ledigt plats i bredd, men det gör att det inte går att dela jämnt upp på två eller tre.
Det är Raaco 80-serien, såg att du nämnt dem i någon annan tråd också. Gjorde lite snabb research på det jag lyckades googla mig till och beslöt att de hade bäst mått. Onödigt dyra dock men nu fick det bli så. 

Spelar ingen roll vilken ledd egentligen, ville bara hitta något sätt att dela lådans volym på 2 eller 3. Fjärdedelar (ungefär) är lätt att lösa med de innerlådor jag har men steget upp tilll en hel utdragslåda är lite stort. Ska lura vidare på detta...

Myko

Citat från: Eriol skrivet 31 Maj 2026 kl. 11:06Har inte haft mycket tid att bygga på slutet men har i alla försökt få lite ordning på sorteringen. I princip alla lådor är nu korrekt uppmärkta och det är inte så mycket som är osorterat eller felsorterat.

IMG_20260530_152004.jpg

IMG_20260530_152013.jpg

Smaken är ju som den berömda baken men det här hade drivit mig till vansinne den dagen jag sorterar bitar och måste lyfta på fyra lådor, ta av ett lock, och öppna en plastpåse för att lägga ner en bit.

MrUzagi

Citat från: Myko skrivet 06 Augusti 2026 kl. 09:16Smaken är ju som den berömda baken men det här hade drivit mig till vansinne den dagen jag sorterar bitar och måste lyfta på fyra lådor, ta av ett lock, och öppna en plastpåse för att lägga ner en bit.
Men det är svårt att klå i utrymmesmässigt, med möjligt undantag att stapla bitarna också.

Jag har delvis behövt göra så för att utrymmet här hemma tryter, även om jag föredrar lösa bitar i insatslådor, i utdragbara lådor.

Joyride

Klev officiellt över till the dark side i mitt kattsamlande när jag köpte det här för ett ok pris men 240kr i frakt.

Ett komplett set innehåller fler djur och BL har över tid bara haft ett sånt listat, 1100+ kr plus frakt från Norge. Så eftersom jag bara ville ha katten måste väl detta vara ett kap? Väl!? Väl...? Förlåt 😄

Joyride

Citat från: Joyride skrivet Igår kl. 10:20Klev officiellt över till the dark side i mitt kattsamlande när jag köpte det här för ett ok pris men 240kr i frakt.

Ett komplett set innehåller fler djur och BL har över tid bara haft ett sånt listat, 1100+ kr plus frakt från Norge. Så eftersom jag bara ville ha katten måste väl detta vara ett kap? Väl!? Väl...? Förlåt 😄

Nu fick jag tillbaka 70kr på frakten. Still on the bright side of things.