Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Identifiera minifigurer

Startat av Ola, 22 April 2010 kl. 20:15

Föregående ämne - Nästa ämne

robban

finns streck kod på serie 1 och 2 sen tog dom bort det..

finns någon tråd om det någonstans..
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

malmen

Jag kollade de påsar jag hade hemma, och serie 2 har också två streckkoder på baksidan, serie 3, 5, 6, 8 och 9 har bara en och den är samma på alla :<

EDIT:
Ett par andra hann visst före :P

TheFritz

Scanna den vänstra streckkoden. Ibland kan man behöva vika upp fliken för att komma åt hela koden. Kolla de tre sista sifforna och du ser vad som finns i påsen.

071 - Sjuksköterska
760 - Robot
777 - Zombie
784 - Ninja
791 - Dykare
807 - Rymdgubbe
814 - Forestman
821 - Cowboy
838 - Indian
845 - Magiker
852 - Wrestler
869 - Cheerleader
876 - Clown
883 - Dummy
890 - Caveman
906 - Skater

Anders67

Citat från: robban skrivet 26 Mars 2013 kl. 20:25
finns streck kod på serie 1 och 2 sen tog dom bort det..

finns någon tråd om det någonstans..

Tack robban, det var för bra för att vara sant!

TheFritz

Alla sidor jag läst på har gått ut på att sitta och titta och jämföra koderna genom att titta på dom, jag testade det och det var sjukt svårt! Då slog det mig att man kanske kunde scanna koden för att få fram EAN-nummer (Det har dom ju tagit bort på den koden).

Och det gick!! :)

Tror ju inte jag är först i världen att upptäcka detta, men fick känslan av att många inte vet om det, så jag ville dela med mig.

TheFritz

Citat från: Anders67 skrivet 26 Mars 2013 kl. 20:24
Googlade detta o se vad man hittar
http://amodularlife.wordpress.com/2010/07/26/printable-european-minifig-series-2-barcodes/

Jo dom hade jag sett också, men hur lätt är det att jämföra..? Går sjukt snabbt att scanna och 100% träffsäkerhet.
Synd att de inte finns på de senare modellerna, men lego måste ju på något sätt identifiera påsarna eftersom de lägger exakt samma antal av varje figurer i boxarna sen. Har svårt att tro de har järnkoll på de under hela tillverkningsgången, men jag kan ha fel, det brukar jag ha ;)

Skafte

På serie 3 och framåt är det små prickar eller snarare bumpar eller vad man skall kalla dem i påsens nederkant. Men de är väldigt otydliga och svårtolkade. Klämma med en bild av aktuell serie framför sig är enklare!

Anders67

Jag ska köpa några påsar av serie 9 imorgon och ta kort på påsarna och dela med mig kanske det finns något som kan avslöja innehållet på ett snabbare och säkrare sätt än använda knådande!

Har man testat UV ljus?

malmen

UV-ljus tror jag inte något vidare på, men en egen röntgen vore ju smutt. http://www.antus.org/Xray.htm
Kanske inte så smidigt att ta med sig till affären dock :P

Vi har ett antal röntgenmaskiner på jobbet som söker av kläder, väskor osv när vi ska in på vissa områden, kanske ska fråga dem om jag får scanna in en låda med minifig-påsar :P

Vibora

Appen minifig collector har automatisk identifiering med EAN-scanning av serie 1-2 och visar bump codes för serie 3 och framåt.

Tobbe Arnesson

Bumparna tycks dock variera mellan olika marknader och jag håller med Skafte att klämmetoden är enklare, åtminstone med några gubbar.

Streckkoderna tyckte jag var betydligt snabbare att kolla efter något karakteristiskt bland strecken med just den figur man sökte och göra det visuellt.
Blogg: Robotkampen

shiftaltcmd

Saknar serie 1 och 2. Det gick fort att få tag på många zombiesar och spartaner. Tricket jag använde var att kolla på streck-koden bakifrån, första halvan av streckkoden var ju densamma för alla, så det räckte med att kolla på 4-5 sista strecken. Memorerade sekvenserna ungefär som: två tjocka, en tunn, en tjock.

Försökte ett tag med bump codes. Som nämnts ovan, olika batcher har olika bump codes, inte bara olika marknader. Dessutom var det ibland otroligt svårt att se "bumparna", man fick vrida och vända för att få rätt vinkel och ljus.

Testade ett tag att väga. Har en minivåg som ryms i fickan. Funkade ganska bra men räkna med att bli utstirrad. Vågens precision var inte tillräcklig för att se exakt vilken minifig det var men tillräcklig för att sålla ut att det var en av tre. Var tvungen att klämma på påsarna ändå i slutändan. Men det gick lite fortare då det bara gällde att skilja ut två-tre alternativ.

Numer är det enbart klämmande som gäller för min del.