Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

* Port eller tunnel.
* Varje port går endast till en annan port (eller en mindre mängd portar). Ska inte gå att hoppa till vilken port som helst.
* Tycker det ska ta tid att ta sig igenom en tunnel och ta tid att ladda upp den.

Dock tycker jag det är viktigare att börja prata om vem eller vilka som ska vara spelledare än detaljer i rymdfart :)

Föreslår följande personer som spelledare: oOger, Myko, MechaMike och/eller Gideon.

AndersI

Citat från: Gideon skrivet 26 Maj 2014 kl. 11:12[Swebricks Rymdepos]

Det där tycker jag är ett väldigt bra arbetsnamn, så vi kan komma igång utan att behöva fundera mer på den saken. Det kasnke får bli en tävling som avgör vad vi egentligen ska kalla det hela?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

EpsilonEta

Citat från: AndersI skrivet 26 Maj 2014 kl. 13:34
Citat från: Gideon skrivet 26 Maj 2014 kl. 11:12[Swebricks Rymdepos]

Det där tycker jag är ett väldigt bra arbetsnamn, så vi kan komma igång utan att behöva fundera mer på den saken. Det kasnke får bli en tävling som avgör vad vi egentligen ska kalla det hela?
Är det inte det vi röstar om i http://www.swebrick.se/index.php?topic=7007
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Citat från: Myko skrivet 26 Maj 2014 kl. 13:14
* Port eller tunnel. Det är en korridor som man färdas mycket snabbare i. Fördel: Man kan bli avbryten halvvägs igenom av pirater.
* Varje port går endast till en annan port.
* Transporten tar tid. Ingen materia bryts ner och byggs upp, för mycket metafysiska och filosofiska aspekter.

Jag tycker inte att det ska finnas något "halvvägs" mellan två portaler. Avståndet mellan då båda öppningarna i portalerna är noll.

Det jag menade med mitt förslag är att det längre tid för ett större skepp att flyga igenom eftersom det är mer materia som ska skickas. Här kan det hända otäcka saker. Tex om pirater lyckas stänga ner en portal när ett stort skepp är halvvägs igenom. Hu! Finns såklart säkerhetsspärrar för sånt.

Pirater slår annars bara till när skeppen är i warp mellan portaler och när man färdas mellan rymdstationer osv.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Citat från: o0ger skrivet 26 Maj 2014 kl. 13:42
* Port eller tunnel. Det är en korridor som man färdas mycket snabbare i. Fördel: Man kan bli avbryten halvvägs igenom av pirater.
* Transporten tar tid. Ingen materia bryts ner och byggs upp, för mycket metafysiska och filosofiska aspekter.

Jag tycker inte att det ska finnas något "halvvägs" mellan två portaler. Avståndet mellan då båda öppningarna i portalerna är noll.

Det jag menade med mitt förslag är att det längre tid för ett större skepp att flyga igenom eftersom det är mer materia som ska skickas. Här kan det hända otäcka saker. Tex om pirater lyckas stänga ner en portal när ett stort skepp är halvvägs igenom. Hu! Finns såklart säkerhetsspärrar för sånt.

Pirater slår annars bara till när skeppen är i warp mellan portaler och när man färdas mellan rymdstationer osv.
Igen, jag kanske sa fel tidigare. Det känns konstigt att det skulle ta tid att åka genom en portal där avståndet är noll.
I och för sig. Det skulle kunna vara som i stargate (ett blått skimmer i ytan på portalen) och det tar tid att "pressa" igenom med ett stort skepp (alltid X ton/sekund). Ett stort skepp skulle då sticka ut halvvägs i båda ändarna under transporten. (kanske blir svårt men snyggt att bygga i lego)

Jag tror inte det går att stänga av en portal men antal ton per sekund kan vara beroende av energin som tillförs portalen. Om energitillförseln bryts blir "ytan" som en vägg och skepp som påbörjat resa sitter fast.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

mechamike

Jag har skapat en yta i forumet (men inte släppt in någon där ännu) Namn o beskrivningen och exakt placering kan vi fila på.

vilka moderatorer vill ni ha till ytan? dvs vilka ska stukturera upp ytan och även fungera som spelledarråd?
?

o0ger

Citat från: EpsilonEta skrivet 26 Maj 2014 kl. 13:52
Igen, jag kanske sa fel tidigare. Det känns konstigt att det skulle ta tid att åka genom en portal där avståndet är noll.

I och för sig. Det skulle kunna vara som i stargate (ett blått skimmer i ytan på portalen) och det tar tid att "pressa" igenom med ett stort skepp (alltid X ton/sekund). Ett stort skepp skulle då sticka ut halvvägs i båda ändarna under transporten. (kanske blir svårt men snyggt att bygga i lego)

Jag tror inte det går att stänga av en portal men antal ton per sekund kan vara beroende av energin som tillförs portalen. Om energitillförseln bryts blir "ytan" som en vägg och skepp som påbörjat resa sitter fast.

Jag håller med dig fram till det där med väggen. Att skapa en vägg tar energi. Det behövs heller ingen vägg. Om länken bryts så är det enda man ser fortfarande bara tom rymd, men om man åker igenom portalen så är man fortfarande kvar på samma fysiska plats.

Om ett skepp är halvvägs igenom portalen när strömmen bryts så är den halvan som kom igenom på andra sidan och den andra halvan är kvar. Resultatet blir att skeppet delas i två delar. En ganska hemsk olycka skulle jag säga. Men det har aldrig hänt vad jag vet. Portalerna har ju redundanta fusionsreaktorer och en mängd system som stänger av Portalen vid minsta problem så att inget sånt ska kunna hända. Det går många rykten om att sånt har hänt men det finns inga sådana olyckor dokumenterade i samfundets databas.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

mechamike

Citat från: o0ger skrivet 26 Maj 2014 kl. 14:31
....  går många rykten om att sånt har hänt men det finns inga sådana olyckor dokumenterade i samfundets databas.

Kan ju bero på att samfundet är bra på att hålla "god ordning" i sin databas och ta bort sådant som kan skada medborgarans förtroende för samfundet eller skapa onödig oro bland rymdfarare. ;)
?

Myko

Citat från: mechamike skrivet 26 Maj 2014 kl. 14:36
....  går många rykten om att sånt har hänt men det finns inga sådana olyckor dokumenterade i samfundets databas.

Kan ju bero på att samfundet är bra på att hålla "god ordning" i sin databas och ta bort sådant som kan skada medborgarans förtroende för samfundet eller skapa onödig oro bland rymdfarare. ;)

Det finns inga dokumenterade händelser av att man manipulerat samfundets databas i samfundets databas.

EpsilonEta

Citat[...]
Jag håller med dig fram till det där med väggen. Att skapa en vägg tar energi. Det behövs heller ingen vägg. Om länken bryts så är det enda man ser fortfarande bara tom rymd, men om man åker igenom portalen så är man fortfarande kvar på samma fysiska plats.

Om ett skepp är halvvägs igenom portalen när strömmen bryts så är den halvan som kom igenom på andra sidan och den andra halvan är kvar. Resultatet blir att skeppet delas i två delar. En ganska hemsk olycka skulle jag säga. Men det har aldrig hänt vad jag vet. Portalerna har ju redundanta fusionsreaktorer och en mängd system som stänger av Portalen vid minsta problem så att inget sånt ska kunna hända. Det går många rykten om att sånt har hänt men det finns inga sådana olyckor dokumenterade i samfundets databas.
Jag tyckte bara det kändes som om tvillingkontakten bröts om "ytan" försvann. Man kan ju (som du sa) se det som att porten sliter sönder skeppet i småbitar/energi som skickas via specialdesignade kommunikationsboxar (som alltid har kontakt) placerade i ramen av porten. Jag är inte helt glad på konceptet att plockas isär och byggas upp men håller med om att det är bättre än en oförstörbar vägg av "fryst rymd".

Edit
Jag läste nyss mitt eget inlägg
CitatJag är inte helt glad på konceptet att plockas isär och byggas upp
och det slog mig. Det är ju Lego, de ska tas isär och byggas upp.

mechamike

Citat från: Myko skrivet 26 Maj 2014 kl. 14:38
Citat från: mechamike skrivet 26 Maj 2014 kl. 14:36

Det finns inga dokumenterade händelser av att man manipulerat samfundets databas i samfundets databas.

Nej precis, (iallafall inte för dom som inte nått Security Level KC34-c och inte är behöriga av att ta del Info klassad DMP-45 och högre)   8)

.. kan vi inte börja spela snart??  :D.. jag har en säkerhetstyrka som är redo att börja lite delikat diplomatarbete?  ::)
?

Odidoma

.. kan vi inte börja spela snart??  :D.. jag har en säkerhetstyrka som är redo att börja lite delikat diplomatarbete?  ::)
[/quote]Haha, låter harmoniskt!

EpsilonEta

Ni som har läst min intervju vet att jag ville börja rita igen och det här projektet har get mycket inspiration.

Här är en tolkning av portalerna så som det lutar just nu.
*
* Alla likheter mellan skeppen på bilden och riktiga fiktiva skepp är ett totalt sammanträffande

o0ger

Perfekt! Exakt så som jag tänker mig :D

lingonfil

Jag tycker:

+1

Angående portalernas design så måste jag säga att jag definitvt föredrar en "portal max" eller en "boj" framför en "spegel" som man ska färdas igenom. Det grundar jag helt och hållet på med anledning av legomediet. "Spegeln" känns som en väldigt jobbig design att realisera i LEGO.

Ang. färgval.
Så förslår jag följande riktlinje.
Samfundet = klara färger. T ex kombinationer av vitt/ljusgrått + röd/blå/gul/lime/grön/rosa/orange/mm
Fria kolonierna= Mörkare och helst mindre klara färger. T ex mörkgrå/svart + tan/dark tan/mörkröd/mörkblå/lila/olive/sand blue/mm
Men som sagt är det riktlinjer, man får göra som man vill bara man hittar på ett hyffsat bra ursäkt.