Guilds of Historica förståelse

Startat av Majkel, 15 Maj 2014 kl. 11:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Majkel

Jag ser många bra och inspirerande byggen med fantastiska berättelser till på EB's "GoH". Hade det inte varit för er swebrickare som även delar med er här så hade jag nog missat det.
Jag har dock lite svårt att orientera mig och se sammanhangen, hur fungerar det hela?
Är det som ett enda stort rollspel? Finns det någon sammanfattning av hur historien har utvecklat sig? Någon karta över hela spelplanen? Något nystartat som man kan följa från början för att lättare förstå hur det hela utvecklar sig?

de Gothia

GoH är riktigt kul och hoppas du kommer dit!:)

GoH består av en kontinent och land som heter Historica. Landet är uppdelat i 4 områden med olika klimat.

Avalonia är den gröna delen. Skog, bäckar och gröna ängar finns här. Byggstilen påminner om det medeltida England.

Kaliphlin är ökenområdet med oaser, stora städer och massor av öken. Byggstilen påminner om det medeltida arabiska samhället.

Mitgardia är snöområdet. Här finns höga berg, is och snö.
Byggstilen påminner vikingar, skandinavisk medeltid med inslag mot det engelska.

Nocturnus, den onda delen. Lava, monster, vulkaner och träsk. Byggstilen är som du vill. Gärna mörk och ond.

Nu ska det sägas att i varje region finns det grönområden så man kan bygga som det medeltida Europa/England.

Du väljer ett område, bygger en gubbe och presenterar dig i din områdestråd.

Det finns en väldigt bra nybörjarguide på GoH och bi hjälper dig gärna med frågor där också!:)

Edit: du väljer sen själv vad du vill bygga. Jag har valt att bygga hus, fiskare bondgårdar borgar etc. Dessa kallas free builds och din guild får poäng för dessa.

Sen finns det olika utmaningar och just nu är den stora utmaningen igång. Här har GoH ledningen hittat på en story och du ska då inom vissa ramar bygga det dem vill.

Sen finns det massor av små utmaningar i varje guild men det är nog lättast om det kommer sen!

Hoppas vi ses i Historica och Avalonia!!;)

Gideon

Kul att fler swebrickare intresserar sig för Guilds of Historica!
Man har nyligen sammanfattat en kort guide för nya medlemmar som är en bra startpunkt att läsa.

Tycker att de Gothia gjort en bra sammanställning, men jag vill ändå förtydliga några saker:

Avalonia är förutom "klassiskt medeltida Europa" också till vissa delar mystiska skogar med alver och andra väsen ("The Enchanted Forest"/"The Mystic Isles" på kartan nedan).

Nocturnus är känt för sina "onda" byggen, men det är definitivt inte hela saken som vi har sett på senare tid. Nocturnus är också ett område med en enorm variation av stammar av diverse humanoida varelser (träskorcher, cykloper, minotaurer, varulvar etc) som inte är lika vanliga i Avalonia och Mitardia som främst domineras av människor samt mindre populationer av alver och dvärgar.

Kaliphlin är till stor del präglat av öken, men har också medelhavsklimat/-vegetation längs delar av kusterna och tropiska jungler (inte minst på ön Gorr och i Akhenaten-deltat i söder, samt längs den östra kusten av Rakath-bergen). De mäktiga Rakath-bergen har också en varierad geografi som till och med har stora mängder snö. Näst efter Nocturnus så är Kaliphlin också det område som har den största mångfalden av olika folkslag, och det är generellt ansett som den mest toleranta guilden där man inte lägger några större fördomar vid vad för slags ras/varelse man är. (Min signaturfigur är t ex en halv-alv som lämnat det mindre toleranta Avalonia och slagit sig ned i Kaliphlin ;) )

En hel del information inklusive mer detaljerade kartor finns på Guilds of Historica Wiki. Wikin är dock inte särskilt uppdaterad, men väl värd att kika runt på för att få en bra grundförståelse.

Här är en lågupplöst översiktskarta över hela Historica där de fyra "spelbara" guildernas områden är med. Nocturnus börjar någonstans i de östra bergsområdena och Mitgardia vid sin södra bergskedja. Gränsen mellan Avalonia och Kaliphlin (på kartan kallat "The Siccus Badlands") går någonstans genom "The Witherwoods" och inåt mot huvudstaden Cedrica. Cedrica och sin närmaste omgivning hör dock inte till någon av guilderna.

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

mechamike

Som kuriosa kan jag berätta att jag hade en lång intressant konversation i bilen på vägen till Billund med Josh som var med och startade upp GoH (och brände ut sig totalt i processen) om hur det hela började och tankarna bakom.

Tanken med GoH är att man ska utvecklas som byggare, så man är helt ok med att man inte producerar mästerverk från start. Man ska sporras och få utmaningar som leder till att man blir en bättre byggare.

Att det funkar som en bra skola kan man snabbt konstatera om man tittar på vad några av de bästa byggarna producerade som sina första byggen.

Jag har själv precis börjat bygga och för mig är det en kul grej att få bygga något utanför min comfort zone som byggare. Gideon och De Gothia har peppat mig och jag har fått mycket respons på det jag postat hitintills.

Jag valde Kaphilin för att det är de bitarna jag har mest av (jag köpte mycket PoP set på rea som sitter som en smäck när man ska MOC:a.)

?

Odidoma

Jag har varit sugen på att bygga i GoH några gånger men det har aldrig blivit av, mycket pga av att det har känts krångligt men nu med era pedagogiska texter så känns det enklare. Jag ska ägna lite tankeverksamhet till att ta fram min "huvudkaraktär" idag sen får vi se. Är vissa Guilds fulla eller kan man välja vilket man vill? Majkel, vilket område siktar du på? Jag är sugen på Avalonia, gillar den miljön mest, samtidigt kanske det är mer utmaning att ta något annat område.

de Gothia

Kul odidoma!! Du hade passat perfekt i Avalonia! Inga guilds är fulla, mest folk i mitgardia dock..Din sigfig kan alltid göra utflykter till de andra områdena!

Vad heter josh på nätet? Skulle vara kul att veta!:)

Muede

Hm, jag blir ganska sugen jag med. Gillar att bygga LOTR så Avalonia känns ju ganska givet.. :)
/ Muede

Odidoma

Citat från: Muede skrivet 15 Maj 2014 kl. 19:10
Hm, jag blir ganska sugen jag med. Gillar att bygga LOTR så Avalonia känns ju ganska givet.. :)
perfekt! Då är vi några härifrån kan vi skjutsa varandra framåt.

Majkel

Tack för era svar! Det känns som att tröskeln är lite lägre nu. Jag är sugen på att delta i "Nocturnus", men har dels prioriterat annat, dels inte riktigt förstått upplägget och kanske framförallt kännt mig begränsad när det gäller historieskrivandet, framförallt när det blir på engelska.
Historierna är alltså inte kopplade till varandra/bygger på varandra på annat sätt än att de utgår från samma utmaning? Om jag börjar kan jag hitta på en helt egen historia kring min karaktär?

de Gothia

Kul med flera!! Avalonia behöver folk och även Nocturnus såklart!

Man behöver inte delta i alla utmaningar eller inte alls om man vill. Man kan bygga precis sin egen historia och bygga upp sin egen lilla stad, by eller socken... jag har heller inga långa historier till mina byggen. En kort förklaring bara.

Så kom igen nu och regga er på GoH! Är ni osäkra på något kan ni ju alltid fråga  om det i den här tråden!:)

Edit: i Avalonia så väljer man en egen liten socken och döper den.
Man kollar in avalonias karta och väljer en bit land själv.

Kaliphlin har mer städer som man "äger". Vill man inte ha en befintlig så kan man sätta ut en egen på deras karta.

Mitgardia har liknande som kaliphlin med städer istället för landområden.

Nocturnus är ännu mer löst. Du kan ju alltid bygga vid ett område men vad jag förstått så är det inte alla som de andra guildsen, eller har jag fel gideon?

Odidoma

Nu har jag varit in och läst på lite, er text underlättade förståelsen, tack. Jag har lite frågor kvar och dem kommer här:

- om jag ska muta in ett område i Avalonia, laddar jag ner kartan, ritar dit mitt område och laddar upp den och döper den?

- var hittar jag den mest aktuella kartan?

- jag antar att fleshfigs går utmärkt?

- man får alltså poäng till sin guild genom att ladda upp Random Mocs + att delta/vinna i tävlingar?

- hur får man titlar?

Det kommer säkert fler frågor men stoppar här för nu.
Jag ser fram emot det här mer och mer men min fru kommer inte uppskatta det lika mycket har jag en känsla av.

Lews

Citat från: de Gothia skrivet 15 Maj 2014 kl. 19:51
Kul med flera!! Avalonia behöver folk och även Nocturnus såklart!

Man behöver inte delta i alla utmaningar eller inte alls om man vill. Man kan bygga precis sin egen historia och bygga upp sin egen lilla stad, by eller socken... jag har heller inga långa historier till mina byggen. En kort förklaring bara.

Så kom igen nu och regga er på GoH! Är ni osäkra på något kan ni ju alltid fråga  om det i den här tråden!:)

Edit: i Avalonia så väljer man en egen liten socken och döper den.
Man kollar in avalonias karta och väljer en bit land själv.

Kaliphlin har mer städer som man "äger". Vill man inte ha en befintlig så kan man sätta ut en egen på deras karta.

Mitgardia har liknande som kaliphlin med städer istället för landområden.

Nocturnus är ännu mer löst. Du kan ju alltid bygga vid ett område men vad jag förstått så är det inte alla som de andra guildsen, eller har jag fel gideon?

Det fetade gör ett deltagande mer lockande för min del då mitt byggande beror mycket på vad jag känner för vid tillfället.
Har ett bygge just nu som väntar på finansiering som skulle kunna passa in i GoH världen. Vi får se om jag reggar mig och laddar upp när det är färdigt.  :)

de Gothia

- om jag ska muta in ett område i Avalonia, laddar jag ner kartan, ritar dit mitt område och laddar upp den och döper den?
precis, ta inte för stort bara. du får en hum av de andra socknarna. Antyria som ligger i södern är tagen av en liten konstig kille med maktbehov... därav denna enorma socken.   ::)

- var hittar jag den mest aktuella kartan?
vår guildledare rougegang ligger lite efter med det men jag tror denna http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=85920&st=975 inlägg 996 borde vara nyast

- jag antar att fleshfigs går utmärkt?
absolut!

- man får alltså poäng till sin guild genom att ladda upp Random Mocs + att delta/vinna i tävlingar?
Yes, helt rätt!

- hur får man titlar?
Man vinner tävlingar, små utmaningar i guilden etc. de små märkena under ens profil får man av ledarna på eb och man kan inte gnälla sig till dem som en viss person försökt sig på många ggr! samma som äger antyria... :o

roligt Lews!! =)

Odidoma

Nu har jag satt bollen i rullning, Gideon och de Gothia, ser det ur som om jag fått med allt som ska vara med?

http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=85920&st=1025&gopid=1892150&#entry1892150

de Gothia

Kul!! Bra intro med!:)

Du kan ju forma din socken mer om du vill.

---------

Just ja, Till alla nya medlemmar; nu finns inga krig mellan de olika guildsen. Läget är lite halvspänt mellan kaliphlin och mitgardia. Dock finns det en hjärtligt elak jargong mellan de olika guildsen. Man får posta i de andra guildstrådarna med om man har nåt att tillföra nån diskussion. Eller bara komma med en liten pik!;)