Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Display stand

Startat av EpsilonEta, 25 Mars 2014 kl. 19:58

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Jag byggde ett "display stand" (uppvisningsplatta?) för att vissa upp Taillights i videon. För att få till en rund form och blank yta tänkte jag att jag skulle använda liggande slope bricks. Sedan var det bara att gräva fram trigonometrikunskaperna och räkna på vinklar.
För att få till den "effektiva" vinkeln räknade jag enligt bilden:

<Mattematik>

3040 arctan(5/6) ≈ 39,8
60481 arctan(5/12) ≈ 22,6
4460b arctan(5/18) ≈ 15,5

Kvadrat  => 360° /(4 * 2) = 45°
Hexagon => 360° /(6 * 2) = 30°
Oktogon => 360° /(8 * 2) = 22,5°
Dekagon => 360° /(10 * 2) = 18°
Dodekagon => 360° /(12 * 2) = 15°

En oktogon av 60481 borde alltså bli bra.
För att runda av kanterna använde jag 61678. Detta gjordes helt utan matte utan jag bedömde hur runt det såg ut med den valda vinkeln.
Diameter får man då av (1+√2)*sidans längd. Ungefär 24 studs om sidan är 10 ( två 61678 och en 3069b )

</Mattematik>

Efter att ha byggt en prototyp sektion och sett att det fungerade beställde jag bitarna och byggde ihop denna.

Eftersom den står på en 2856c03 kan den roteras med en vev. Jag har funderat på att motorisera den och använda på någon utställning.

Jag har inte så många byggen som får plats på denna så jag tänkte försöka få till en större version med 85970 vilket då skulle bli ca 48 studs. Bra storlek för mina bilar i skala 1:14.
För er som nöjer er med mindre utställningsplattor eller vill ha något annat runt, här får ni LDD fil att ladda ner.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Anders67

o0ger

Den där var riktigt bra! Jag ska nog försöka bygga nåt liknande.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

42Hz

Cool!

Blev dock genast att tänka på denna:

Nästa steg? ;)
//Harri

EpsilonEta

Citat från: 42Hz skrivet 25 Mars 2014 kl. 20:22
Cool!

Blev dock genast att tänka på denna: [youtube]

Nästa steg? ;)

Det där var ett internsant sätt att göra den större utan att byta till 85970 . Det ska jag testa.
Att få den att växla får jag nog vänta med.

Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

malmen

När jag kollade filmen om din Transformer så funderade jag en del på hur du hade byggt snurrplattan och så dyker det här upp  8) Grymt, tack och bock :)

Illuwatar

Riktigt smart. :) Praktiskt och ser snyggt ut.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

swestar

Citat från: o0ger skrivet 25 Mars 2014 kl. 20:15
Den där var riktigt bra! Jag ska nog försöka bygga nåt liknande.
dito  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Teabox

Kul att du visar upp bara snurrplattan. Möjligt att jag kopiera designen i framtiden :)

Vibora

Snyggt byggt, och skönt med lite matematik på forumet.  :D

mechamike

+1 Tack att du delar med dig!  Snygg design och vore som sagt kul med en motoriserad till utställning.
?