SL Tunnelbana C6:or, ett försök...

Startat av LeifSpangberg, 07 November 2013 kl. 12:41

Föregående ämne - Nästa ämne

boba johan

Supersnyggt. Ingen dålig entré. Välkommen

Stigge72

Snygga tunnelbanevagnar, men jag är personligen mer intresserad av de vagnar som rör sig ovan jord. ;)

dalle

Gillar det stilrena i bygget. Få enkla fina detaljer. Gäller även spårvagnen i din andra tråd.

Skrytsson

Jättefin tunnelbanevagn, verkligen. Vagnens siluett och sida är otroligt bra fångat. Perfektionisten i mig tycker det finns lite att jobba på i fronten, bl.a. de röda lyktorna bör vara betydligt mindre - t.ex. skulle (kortändan av) 87994 kunna användas.

Jag tycker också om Sthlm t-bana - har skapat C20-vagnen i LEGO.

Kanske skulle du vara intresserad av att komma på Stockholmsträffen 30 nov?

NIN777

Snacka om första post!!

Väldigt fint byggt!

Huvudfoting

Helt otroligt snygg!

Enkel och stilren, men ändå är det så mycket av vagnen som fastnat. Mycket bra gjort

/W

LeifSpangberg

Tack än en gång för responsen...

Citat från: Skrytsson skrivet 08 November 2013 kl. 22:01
.... tycker det finns lite att jobba på i fronten, bl.a. de röda lyktorna bör vara betydligt mindre - t.ex. skulle (kortändan av) 87994 kunna användas.

Jag vet att just detta har diskuterats i en tidigare tråd. Dock har sidodörren på förarhytten ställt till att just denna biten var för lång. Till min lycka fann jag häromdagen ett trasigt rött lasersvärd, som ryms perfekt. Kan det räknas som godkänt ??

Resultatet blev så här. Då har även lampor kopplats in på 24:an, medans 23:an får behålla sina något för stora röda lampor, då den skall gå sist i tåget, med konstant belysning.

-

-

Till vänster vädras nummer 15, som väntar på diverse delar från hela världen...

Nedan B-änden på 24:an. Batteriet skymtas.

Förebilden

Fortsättning följer...
/Leif

AndersI

Visst blev det snyggare så där? Frågan är om det inte blir ännu bättre proportioner mellan lyktorna om du tar en 1x2 Technic brick, med blå hylsa - då kommer bakljusen något längre ut och du får en slätare yta.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Skrytsson

Nu Leif, börjar det se riktigt snyggt ut. Jag tycker proportionerna mellan lyktorna ser bra ut - tror de hamnar för långt ifrån varandra med AndersIs förslag. För en slätare yta så finns 87087 i blått.

Jag tycker du kan ta bort den gultransparenta runda platen som sitter över dörrarna - tycker det detaljen stjälper mer än den hjälper då den i förlagan känns väldigt diskret.

Sen vore det häftigt om du kunde få "inskjutningen" av dörrarna mindre än en halv stud innanför väggen (detta skulle kunna ordnas t.ex. mha brackets).

Selander

I min senaste tråd med Rc-lok så finns en länk till ett snyggt sätt att göra en mycket liten "insjunkning".

LeifSpangberg

Tack för tipsen. Dörrarna (ej front-dörren) indragna enligt Selanders Rc-lok, enligt nedan på denna nya uppenbarelse...

-

-

-

Jag tycker dock att de åker in i vagnen lite väl mycket lite, liksom att de stjäl utrymme inne i vagnen. Men klart värt att prova.

Som sagt en ny kompis i flottan, får heta 14 fortsättningsvis, även denna en gång en C6:a i originalutförandet. Nedan en kusin i skala 1:1, annan littera, dock i stort sett samma färgschema. Ängbyplan 1998.

-

Citat från: Skrytsson skrivet 17 November 2013 kl. 18:00
... För en slätare yta så finns 87087 i blått. Jag tycker du kan ta bort den gultransparenta runda platen som sitter över dörrarna - tycker det detaljen stjälper mer än den hjälper då den i förlagan känns väldigt diskret.

Om jag har 87087, så kan jag ju inte ha lyset på...

Runda platen ovanför mittdörrparet ( som lyser om någon sido-dörr i vagnen inte är stängd, den så kallade "gula lampan". Var på sin tid oerhört viktig i SL:s säkerhetssystem, sitter förmodligen i min förlängda märg! ), har en viktig roll, borde dock kunna få den lite diskretare. Måhända en ytterligare kort "trasigt" lasersvärd, lånad av ynglingen hemmavid...

Fortsättning följer.

/Leif

PS Vadå ? Fönstren ? Förstår inte frågan ? DS

mechamike

Kan man använda den här delens  "pigg" som lyse? kommer den in i en headlightbrick bakifrån?

?

Stigge72

Istället för 87087 kan man använda en technic brick 1x1 och en half pin with stud (orkar inte leta upp bitnummer nu). Ser väldigt lika ut i ena änden, men borde möjliggöra belysning i andra änden.