Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hogwarts

Startat av stej123, 20 Oktober 2013 kl. 04:16

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Det här är projektet jag jobbat med de senaste veckorna - Hogwarts skola för häxkonster och trolldom.

Bygget är för HB Adventures räkning och står nu i en monter där (ditställt idag). Säkert 90% av bitarna kommer från set nr , som jag använt 9 st utav. Uppskattningsvis innehåller bygget runt 4500 bitar och mäter 64 x 96 studs. Jag har försökt bygga så mycket inredning och miniscener som går och jag tycker jag har fått med rätt mycket även om jag gärna skulle vilja rymma mer. Bygget är byggt i moduler som är mellan 16 x 32 och 32 x 48 studs stora. Flera sektioner har dessutom flera våningar, t.ex. ligger Hemligheternas kammare och Snapes klassrum under det som är stora salen.

Dumbledores kontor

Över: Ravenclaws sällskapsrum/sovsal och Luna Lovegood som läser Hört&Sett
Under: Slytherins sällskapsrum/sovsal med Malfoy och Goyle

Över: Vaktmästare Filch med sin katt Mrs Norris
Under: Trollet på toaletten

Middag i stora salen

Hemligheternas kammare, basiliskskelett och den stora statyn av Salazar Slytherin

Snapes klassrum

Över: Neville med sin padda Trevor
Mellan: Tvillingarna Weasley spelar trollkarlsschack
Under: Missnöjda Myrtle är missnöjd

Fler bilder finns på min Flickr:
stej123, on Flickr

Inför och under bygget har jag letat planlösningar/ritningar och bilder men tyvärr så skiljer sig mycket åt mellan filmerna men största inspirationskällan har varit denna bilden:

-DoNe-

Nextuz

Underbart =)
Jag gillar valet av storlek...
Inte omöjligt för vanliga döda att åstadkomma, rent storleksmässigt =)

stej123

Citat från: -Done-
Blev jätte bra! :)

Tack :)

Citat från: Nextuz skrivet 20 Oktober 2013 kl. 13:19
Underbart =)

Ja precis, storleken är överkomlig :) Och inte en enda bricklinkbeställning gjordes. Det var utmanande att bygga bara med bitarna man hade tillgängliga (även om det var rätt mycket det med ;D) utan att "fuska" med bricklink.

Gideon

Läckert bygge som ser ut att vara mycket detaljrikt för sin relativt kompakta storlek!
Ser fram emot att studera detta närmare när jag är i Skellefteå nästa gång (vid jul).
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Tie Fighter

Snyggt, har själv varit sugen att bygga något liknande.

swestar

Citat från: Nextuz skrivet 20 Oktober 2013 kl. 13:19
Underbart =)
dito :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Svartkrut

Underbart! Som  HarryPotterfan har jag själv funderat på att bygga något liknande, men jag har inte bitarna till det ännu. Kul att du fått med så mkt ändå även om det inte är gigantiskt. :D

de Gothia

Grymt snyggt! Gillar den stora storleken på bygget!! :D Och att du byggt interiör med!

Kanske ser klippor och gräs lite väl kala ut?

Nextuz

Citat från: Svartkrut skrivet 22 Oktober 2013 kl. 19:10
...jag har inte bitarna till det ännu...

Viskar lite: B r i c k l i n k

Wineyard

Kul och ambitiöst projekt! Sett att du blivit bloggad?

stej123

Citat från: de Gothia skrivet 22 Oktober 2013 kl. 23:03
Grymt snyggt! Gillar den stora storleken på bygget!! :D Och att du byggt interiör med!

Kanske ser klippor och gräs lite väl kala ut?

Håller med, och det beror lite på bittillgången (har inte byggt med mina egna bitar),men det kommer nog åtgärdas i framtiden. Förbjudna skogen, Hagrids stuga, Quidditch-plan, växthus och utökad inredning är saker jag har i tankarna :)

Citat från: Wineyard skrivet 23 Oktober 2013 kl. 00:34
Kul och ambitiöst projekt! Sett att du blivit bloggad?

Det hade jag missat, vad kul :D

Gideon

Kul att det blir ännu mer fint lego att se fram emot hemma i Schtaan, men snart får nästan Helofa skaffa sig en större butik om han ska rymma allt detta? :)
Eller är det någon annan display som får stryka på foten?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

stej123

Citat från: Gideon skrivet 23 Oktober 2013 kl. 12:49
Kul att det blir ännu mer fint lego att se fram emot hemma i Schtaan, men snart får nästan Helofa skaffa sig en större butik om han ska rymma allt detta? :)
Eller är det någon annan display som får stryka på foten?

Jag brukar säga det till honom ;D Men Hogwarts/Harry Potter tar inte upp någon större plats än tidigare då vi ställt upp de tidigare HP-byggena på en hylla ovanför och ersatt dom med det här slottet.

Sollan

Snyggt, det skulle jag vilja se i verkligheten.