Swebrick-byggen på LEGO Ideas

Startat av mechamike, 05 September 2013 kl. 11:00

Föregående ämne - Nästa ämne

klosskillen

CitatMan kan posta i div grupper på FB men överlag är det riktigt svårt om man inte tilltalar en väldigt stor andel (typ populärt TV-program (big bang theory), mycket intressanta bitar/färger (fiskestugan), etc). Men lycka till!

Funderade en del på drdoddys välvilliga tips och kom fram till att jag skulle göra ett nytt försök på LEGO Ideas. Eller snarare två nya försök, varav det ena nu är publicerat på Ideas. Hoppas kunna göra klart det andra nu i dagarna och planerar att ha båda på display i Huskvarna.

Båda de föreslagna seten är på temat ABBA. Blev lite inspirerad av 21306 Yellow Submarine, och tänkte att om Beatles funkar så ska väl vår egen världsberömda kvartett också duga.  :) Som svensk kanske jag missbedömer deras storhet utomlands. Eller inte? Borde tilltala en stor publik tänker jag i alla fall.

Setet jag presenterar här och nu heter "ABBA Arrival" och idén är förstås tagen från omslaget till gruppens fjärde studioalbum. Alltså en helikopter istället för en gul u-båt. Och de fyra "abborna" i Arrival-outfit. Här är en länk till projektet:

https://ideas.lego.com/projects/0a5fff0d-68b3-45d9-9606-838cf79aa262

Och så lite bilder direkt här i tråden:

Tyvärr så blev det ju inte så mycket intressanta bitar och färger i denna förslagna byggsats. Men därför har jag byggt ytterligare en som tar mer hänsyn till dessa krav.  ;) Kommer som sagt dyka upp ganska snart den med.

dalle

Ironiskt. Men varför spelar Benny saxofon?

klosskillen

CitatIroniskt. Men varför spelar Benny saxofon?

Vad är ironiskt?  :D

Saxofonen kan verka lite malplacerad, visste inte riktigt vad han skulle ha i händerna, ett piano får ju inte plats.  :) Och tänkte på låten "I Do, I Do, I Do, I Do, I Do" där det spelas mycket saxofon. Men den går ju förstås att ta bort. Nån som har förslag på något bättre musikaliskt tillhygge för Mr B?

Peter S

Citat från: klosskillen skrivet 02 April 2018 kl. 18:38

Saxofonen kan verka lite malplacerad, visste inte riktigt vad han skulle ha i händerna, ett piano får ju inte plats.  :) Och tänkte på låten "I Do, I Do, I Do, I Do, I Do" där det spelas mycket saxofon. Men den går ju förstås att ta bort. Nån som har förslag på något bättre musikaliskt tillhygge för Mr B?
Autorättning av ikoniskt? En sak ser jag direkt: De får inte plats alla fyra i helikoptern. Du skulle ha ställt dem upp eller ordnat på något annat sätt. Nu är det bara att hålla tummarna.

klosskillen

CitatDe får inte plats alla fyra i helikoptern.

Är medveten om detta. :) Har varit på ABBA-muséet och kollat in härligheten till helikopter (osäkert om det verkligen var den som användes till omslaget, men i alla fall en av samma modell). Det finns i verkligheten bara tre sittplatser i cockpiten, abborna har verkligen klämt in sig på omslagsfotot. Fyra minifigs i bredd med plats för armar skulle inneburit märkliga proportioner (vilka redan nu är minifig-anpassade). Har även frångått en del detaljer vad gäller helikopterns (av modell Bell 47) stjärtparti, dels av tekniska, dels av estetiska skäl. Förhoppningen är att det blir en kul byggsats ändå även om det gjorts en del kompromissande. 

dalle

Citat från: klosskillen skrivet 02 April 2018 kl. 18:38

Måste korrläsa bättre. Ska vara ikonisk.
Det är ett problem vad han ska han i händerna Benny. De senaste decennierna har han mest haft ett dragspel.

klosskillen

Ingen fara! Kanske är det ironiskt på nåt sätt också.  :P

drdoddo

Nice! Tycker den här bockar av det man vill se i ett ideas-set med artist-tema. Snygg helikopter, kan bekräfta att den "riktiga" på ABBA museet också är för liten så jag tycker d stämmer bra. Nästa steg blir väl att promota den lagom mycket i div kanaler (aka FB-grupper, instagram, å inte minst försöka få lite spridning på ABBA-fan-forum, mm). Lycka till!

klosskillen

Tackar! Har börjat promota den på FB (Instagram är jag dessvärre helt blank på). Ska (kanske redan idag) göra klart mitt andra bygge som innehåller mer av varan fina färger och roliga bitar vilket jag hoppas ska locka en och annan besökare att supporta. Ska sedan höra med den officiella fan-klubben (och kanske ABBA-muséet) om de kan hjälpa mig promota mer.

klosskillen

Har nu lagt upp ytterligare ett LEGO Ideas-projekt på temat ABBA, den här gången är det fråga om en musikquiz. Här är länken:

https://ideas.lego.com/projects/3e2ca558-d11b-4287-b5f0-5e5fb0492390

Och här kommer lite bilder:

Peter S

Om det är låtar så tror jag:
1. Money, Money, Money. (Ev King Kong song  ;))
2. Like an angel passing through my room.
3. Eagle
4. Ring Ring.

Peter S

Citat från: Peter S skrivet 05 April 2018 kl. 12:59
Om det är låtar så tror jag:
3. Eagle
4. Ring Ring.
edit: Nu har jag varit inne på ideas-sidan också så jag förstår att mina svar är "obvious", så på A säger jag Happy Hawaii, på B: The Winner takes it all, på B The king has lost his Crown och på A Dancing Queen.

klosskillen

CitatOm det är låtar så tror jag:
3. Eagle
4. Ring Ring.

Det är rätt! Hade kanske mest "Angel Eyes" i tankarna, men "Like an angel passing through my room" funkar den också.

klosskillen

Citatpå A säger jag Happy Hawaii, på B: The Winner takes it all, på B The king has lost his Crown och på A Dancing Queen.

"Happy Hawaii" håller jag med om. "The Winner Takes It All" tänkte jag mer att man skulle hitta i Anni-Frids A (bucklan på prispallen), men du får gärna berätta hur du tänker :). "The King Has Lost His Crown" är helt rätt. "Dancing Queen" lyckades jag tyvärr inte få in, så du får gärna ge mig din referens :). Kul att du tog dig tid att fundera på quizzen!

Peter S

Tog dem i ordning så när jag såg den lilla silverstatyetten tänkte jag på winner, men det var ju 2:a plats... måste ta tillbaka det. Funderade länge på katten och tidningen utan att komma på en enda kattsång.

"Getting in the swing, you come to look for a king"