Att sälja eller inte sälja, det är frågan?

Startat av Eigenbrötler, 03 September 2013 kl. 18:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Eigenbrötler

Jag köpte ju som många andra här på forumet, flera exemplar av 60031 "kvarteret" på BR till ett superpris.

Nu har man ju sett flera av dessa set ligga ute och sålts på tradera på ca 350-450:- och det är ju rätt ok.

Men ska man vara en "scalper" och sälja dem till ett högre pris, eller ska man bara vara nöjd och behålla dem och vara tacksam för att man fick köpa riktigt billigt LEGO?

Jag har svårt att bestämma mig, jag har 3 set för tillfället, och jag har ett litet inre hat gentemot scalpers (LEGO 41999 är ett bra exempel på hur snett det kan bli)

Samtidigt kan man ju ta alla set och bara sortera ner i lådorna med bitar och le.

Hur hade ni gjort?

Ni andra som köpt flera av detta set, hur tänker ni?
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Vibora

Vill du ha seten och/eller bitarna så behåll det, annars sälj? Jag tänker behålla mina tre, och använda till något kul. En är öppnad och ihopbyggd, och en modulhusmod av pizzerian är påbörjad.  :D

talbom

Om du säljer ett set för 400:- tjänar du 280 på affären. Inte så mycket pengar att tala om och med tanke på att du säkert tänker köpa lego för dessa 280 blir det ju en ren förlust eftersom setet innehåller så mycket användbara bitar :)
Jag behåller mina två iaf.

martin_p

Citat från: Eigenbrötler skrivet 03 September 2013 kl. 18:10
Jag köpte ju som många andra här på forumet, flera exemplar av 60031 "kvarteret" på BR till ett superpris.

Nu har man ju sett flera av dessa set ligga ute och sålts på tradera på ca 350-450:- och det är ju rätt ok.

Men ska man vara en "scalper" och sälja dem till ett högre pris, eller ska man bara vara nöjd och behålla dem och vara tacksam för att man fick köpa riktigt billigt LEGO?

Jag har svårt att bestämma mig, jag har 3 set för tillfället, och jag har ett litet inre hat gentemot scalpers (LEGO 41999 är ett bra exempel på hur snett det kan bli)

Samtidigt kan man ju ta alla set och bara sortera ner i lådorna med bitar och le.

Hur hade ni gjort?

Ni andra som köpt flera av detta set, hur tänker ni?

Vad kostade 60031 när ni köpte det på BR? Vad var det som gick snett med 41999, det måste jag missat?

MartinAberg

Även jag undrar vad som hände med 41999...
60031 kostade 120:- om jag minns rätt

Citat från: talbom skrivet 03 September 2013 kl. 18:43
Om du säljer ett set för 400:- tjänar du 280 på affären. Inte så mycket pengar att tala om och med tanke på att du säkert tänker köpa lego för dessa 280 blir det ju en ren förlust eftersom setet innehåller så mycket användbara bitar :)
Jag behåller mina två iaf.
Säljer man setet för 400 på Tradera så tar de dessutom 35:- i provision, så då är man nere på ungefär 250:-...
Står i valet och kvalet och sälja ett av de överblivna, men det känns ovärt att göra det av någon anledning :)

martin_p

Citat från: MartinAberg skrivet 03 September 2013 kl. 19:03
Även jag undrar vad som hände med 41999...
60031 kostade 120:- om jag minns rätt

Säljer man setet för 400 på Tradera så tar de dessutom 35:- i provision, så då är man nere på ungefär 250:-...
Står i valet och kvalet och sälja ett av de överblivna, men det känns ovärt att göra det av någon anledning :)

Oj, det var billigt! Antar att det inte finns kvar längre? Om det finns någon på forumet som kan tänka sig att sälja till ett rimligt pris så hör av er :)

Eigenbrötler

41999 köptes för 2000:- på s@h, och dagen efter när alla från s@h var slut, så hade massor av folk lagt ut dem för 4000 och 6000 osv, nu ett tag efter har priserna letat sig neråt så den billigaste i europa ligger på ca 3000:-

jag säger inte att detta är fel, men jag tycker det är lite fult, att folk köper upp en rejäl laddning med sets, bara för att sälja med vinst.
jag såg någon diskusiion om hur folk (investereare) skulle skynda sig och köpa upp så många de kan för att kunna sälja dem dyrt när de är slut på s@h. samt att LEGO lade en spärr på max 2 per kund för att alla skulle ha en chans att köpa.
det gick sådär, just nu på bricklink är det en som har 5 st för 6500:- st... http://www.bricklink.com/store.asp?p=Bricks4allcon&itemID=46908690

som sagt, det är väl inget fel egentligen att folk gör så, men som jag sa, det är lite fult.

samma grej händer ju med hot wheels och treasure hunts, främst i USA.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Skafte

Jag beställde fyra 60031 men fick inget... Har mailat och frågat vad som hände.

Kvarnbacka

Citat från: martin_p skrivet 03 September 2013 kl. 19:05

Oj, det var billigt! Antar att det inte finns kvar längre? Om det finns någon på forumet som kan tänka sig att sälja till ett rimligt pris så hör av er :)

Det kan finnas exemplar kvar i butik. 240 kr kostar de då ungefär, med den sammanlagda medlemsrabatten.

malmen

Jag har gått i samma tankar som dig Eigenbrötler, jag köpte också tre set av och när de började dyka upp på Tradera för mer pengar än vad jag gav så började det svida lite i säljtarmen hos mig, jag kunde ju tjäna en liten slant på dessa set. Men efter att ha funderat ett tag kom jag fram till att jag skulle låta bli, slanten skulle bli för liten, även om den skulle täcka kostnaden för alla tre gemensamt. Men jag värdesätter heller bitarna jag fick till ett väldigt bra pris :)

Vet inte om jag har någon egentlig åsikt om "scalpers", de gör väl vad de vill med sina set, vill de tjäna smörpengar på dem så visst :) Men lite sne över de som gjort så med har jag allt blivit, fast nu är jag mest bitter över min egen oförmåga att vela. Får väl bita i det sura äpplet och köpa en för mer pengar, eller BL:a ihop en för ännu mer pengar över en längre tid :P

ByggareDan

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 03 September 2013 kl. 19:53

Det kan finnas exemplar kvar i butik. 240 kr kostar de då ungefär, med den sammanlagda medlemsrabatten.

25% rabatten gick ju ut nu 1/9, så medlemspriset på den är halva priset av 649:- dvs 324,50 :-  gäller fram till den 16/9

/ByggareDan

Kvarnbacka

Citat från: ByggareDan skrivet 03 September 2013 kl. 20:03
Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 03 September 2013 kl. 19:53

25% rabatten gick ju ut nu 1/9, så medlemspriset på den är halva priset av 649:- dvs 324,50 :-  gäller fram till den 16/9

/ByggareDan

Så var det ja. Det var nog det jag hade i åtanke när jag köpte min förra veckan  :)

marpe

Jag skulle inte sälja. Min hobby är helt åtskild från affärsverksamhet. Vill behålla min nuvarande inställning/relation till LEGO-hobbyn och använda min LEGO-tid till att bygga, samla och tjöta lite.   ;)

Om jag för ett ögonblick skulle dyka ner i det krasst affärsmässiga... Svårt att sälja inköpt LEGO med en vettig timpenning och därutöver få ut en hyfsad vinst. För mig personligen är det smartare att jobba ett par timmar extra och köpa LEGO för pengarna än att gå omvägen via att köpa och sälja LEGO.  :)

AndersI

Citat från: Eigenbrötler skrivet 03 September 2013 kl. 18:10Men ska man vara en "scalper" och sälja dem till ett högre pris, eller ska man bara vara nöjd och behålla dem och vara tacksam för att man fick köpa riktigt billigt LEGO?

Jag tycker man ska bestämma själv vad man gör med Lego som man köpt  :)

Om du behöver (eller t.o.m. bara 'behöver') bitarna, och har en privatekonomi som tillåter det, så är mitt råd: Behåll dem! Det är ett ganska trevligt set - jag byggde det efter att ha köpt begagnat Lego av en tonåring, och blev genast sugen på att bygga mer hus till en stad (och att modda/bygga ut de som ingår i setet). Och alla 'behöver' minst tre bussar till sin stad. Många likadana fönster är värdefullt när du vill bygga egna hus. Osv. - allt talar för "Behåll!" om du inte är pank (eller osams med sambon om ekonomin).

När det gäller "scalpers" kan man tycka både det ena och det andra, men det är faktiskt inte olagligt att köpa saker och sälja dem vidare...

Jag försöker köra nollbudget genom att handla begagnat och sälja av en del och behålla resten 'gratis' (tvätt-tid, sortering, annonsering och paketering anses i detta sammanhang ha kostnad 0:-) men lyckas givetvis inte...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Nirvana5

Jag brukar köpa extra set som jag behåller för att sälja senare , men det är stora set och mest Star Wars eller exclusives .. små set eller set som är Legos egna och inte licenserade behåller jag för mig själv för det mesta ..oavsett hur billigt jag fått dom ... inte värt besväret att sälja, och att det är billiga bra att ha bitar :-) och om jag faktiskt skulle sålt ett sånt set så går dom pengarna ner i min lilla skattkista med reserverade Legopengar :-) som bara ska användas till nya Legobitar ...